Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i gang med fordypningemne i norsk (tidligere særemne), og jeg er usikker på hva jeg skal fordype meg i.

Jeg tror det enten blir forfatterskap (lese 3 bøker av samme forfatter) eller et tema (lese 3 bøker om samme tema).

Det hadde vært veldig fint med litt forslag til hva jeg kan ha om, hvilke bøker jeg kan velge og akutelle problemstillinger. Ønsker å gjøre det bra på fordypningsemnet, så skriv gjerne om egne erfaringer rundt det dere valgte :)

Anonym poster: a37fcbf82f60086191eaecb766a5c345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev om traumer, og valgte en bok om tsunamien i thailand, "men mamma kom ikke hjem", eller noe sånt. Og en dokumentar om traumer. Fikk 5. :) Husker ikke helt nå, ikke det at det er så lenge siden, bare dårlig hukommelse!

Skrevet

Takk for svar! Det hørtes interessant ut.

Håper flere kan komme med noe :)

Anonym poster: a37fcbf82f60086191eaecb766a5c345

Skrevet

Jeg hadde det i fjor, og jeg valgte å skrive om Roald Dahl. Valgte bøkene "Charlie og sjokoladefabrikken", "Mathilda" og "Georgs magiske medisin". Bøkene er jo tross alt barnebøker, så de er veldig lette å lese. Jeg valgte dette emne siden jeg interesserer meg for barnelitteratur og barn generelt. Kjempe masse å skrive/si om dette emnet i forholdt til humor, fantasi og barneoppdragelse. Jeg var kjempe godt fornøyd med valget mitt når det gjaldt emne, og fikk karakteren 6 :)

Skrevet

Jeg hadde særemne forrige skoleår og tok for meg Bienes hemmelige liv og adaptasjonen fra bok til film. Fikk en bra karakter på det :) Men siden du skal ha tre bøker kan jeg foreslå det noen andre i klassen min valgte. Det var tre stykker som tok for seg Harry Potter, mye på grunn av at "vi" har vokst opp sammen med bøkene. Person A fokuserte på de tre første bøkene, person B fokuserte på alle bøkene i serien, og person C fokuserte på bok 1, 4 og 7. En annen person i klassen fokuserte på kreft og leste derfor Idas dans, Regines bok og en annen som jeg ikke husker hva het. Det er vel egentlig det jeg husker :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde om kvinnekampen/kvinnesynet opp gjennom tidene! Hadde "Madame Bovary" av Gustave Flaubert, "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle og "Kva er kvinnedagen til for?" av Karin Sveen (dette er bare en artikkel) som litterære eksempler :)

Endret av Svampen
Skrevet

Kan være lurt å velge noe litt "dypere" enn bøker av Roald Dahl eller Astrid Lindgren. Jeg valgte tre bøker av Amalie Skram. Litt vanskelig, men utrolig spennende, og fikk ekstra kred for at jeg valgte noe som var litt utenom det alle andre valgte.

Skrevet

Kan være lurt å velge noe litt "dypere" enn bøker av Roald Dahl eller Astrid Lindgren. Jeg valgte tre bøker av Amalie Skram. Litt vanskelig, men utrolig spennende, og fikk ekstra kred for at jeg valgte noe som var litt utenom det alle andre valgte.

Det har ikke nødvendigvis noe å si. Jeg lurte også på om det ville ha en negativ virkning for meg å velge barnebøker av Roald Dahl, når jeg tross alt er veldig glad i å lese bøker. Jeg spurte læreren om dette og fortalte om mange tyngre bøker jeg allerede hadde lest og om eventuelle problemstillinger til dem, og spurte da om dette hørtes bedre ut. Men han sa at hvilken type bøker ikke behøvde å ha noe å si for karakteren, så lenge jeg klarte å analysere bøkene bra, skrive på en god måte og svare bra på problemstillingen (hadde skriftlig særemne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...