AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Jeg hadde en skikkelig ekkel opplevelse i går. Jeg bor ganske sentralt i Bergen. Det er litt oppi fjellet, og derfor er det en del fine turområder rundt her. Hver eneste dag ser jeg folk som går tur med hunden her, og det skal de jo selvfølgelig få lov til. Men i går, idet jeg nesten er hjemme, ser jeg en SVÆR hund uten bånd (tror det var en irsk ulvehund). Jeg skvetter litt til, men ser at eieren er like bak. Han går med en mindre hund i bånd. Plutselig hører jeg kjempehøye bjeff idet en svart, stor hund kommer løpende mot meg i full fart. Jeg er ikke noe vant med hunder, så for meg er bjeffing skummelt uansett hva det betyr. Før jeg vet ordet av det er den på meg, borti meg, snuser og bjeffer. Jeg stod der helt skrekkslagen - det skal sies at jeg vanligvis ikke er redd for hunder engang, men jeg foretrekker at de holdes borte fra meg. Eieren roper på hunden mens han kommer bort, og gir meg et unnskyldende smil og sier "sorry". Jeg var så satt ut at jeg ikke klarte å svare, så jeg fortsatte bare å gå. Så begynner hunden å løpe etter meg IGJEN (fortsatt uten bånd) og da kommer søren meg den svære, grå også. Da tar eieren og kjæresten hans tak i de. Kjæresten stod der med et flir rundt munnen. Da jeg kom hjem begynte jeg faktisk å gråte fordi jeg ble så redd. Nå skal jeg helt ærlig si at jeg ikke er godt kjent med reglene for når en hund må holdes i bånd og ikke, jeg vet at båndtvang gjelder frem til 20. august. Men dette var faktisk i et boligstrøk hvor det er mange småbarnsfamilier. I tillegg virket det jo ikke som at han hadde så veldig mye kontroll på hundene sine heller. Så jeg lurer på om det er noen som vet noe om hvilke regler som da gjelder etter 20. august? Og hvordan sier man ifra når sånt skjer? Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke sa ifra, men jeg var jo så sjokkert. Anonym poster: 9b385ea29fdc0372bf7fb43841378d31 1
Wednesday Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Reglene om båndtvang i Norge finner vi i "lov om hundehold (hundeloven)" kapittel 2. Perioden 1. april - 20. august I perioden 1. april til 20. august er det båndtvang. Dette innebærer at hunden må holdes i bånd, eller er forsvarlig inngjerdet eller innestengt. Dette gjelder i både inn- og utmark. Unntak fra denne regelen har vi for hunder som brukes i reindrift, gjeterhunder og hunder som er i aktiv politi-, toll- og redningstjeneste. Dersom ekstraordinære forhold inntrer, kan båndtvangen utvides. Vi så et eksempel på dette i vinter, da det var så mye snø at hjort beveget seg inn i boligstrøk på jakt etter mat. Det ble da pålagt å ha hunder i bånd også innenfor tidsrommet hvor det ikke er båndtvang, for å beskytte hjort og andre dyr som var i større fare enn til vanlig pga snøen. Perioden 21. august - 31.mars Utgangspunktet er at hunder kan løpe løse når de (1) blir fulgt av eieren på en kontrollert og aktsom måte, eller (2) når de er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel (hundelovens § 4). Den enkelte kommune kan fastsette regler om at hunder må holdes i bånd også i denne perioden, f.eks når hunden befinner seg i et borettslag. Sjekk med din kommune om de har slike regler.
eva-80 Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Liker ikke hunder og hater eierne som driter i andres redsel for udyrene. Burde brukt papparspray mot faenskapet og deretter på eieren .. Vet heller ikke reglene, men det er sykt at hunder kan gå bare løs .. 6
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Bare sånn et tips (selv om jeg er helt enig i at hundeeiere med så kontaktsøkende hunder, som det hørtes ut som disse var, burde ha bedre kontroll): I det hunden kommer mot deg, snu deg rundt og still deg med ryggen til den. Ignorer den totalt. De fleste hunder vil se dette som et klart tegn på at du ikke vil leke. 13
Strixvaria Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 Du sier "det hadde vært fint hvis dere kunne vise såpass hensyn for andre mennesker at dere hadde bikkjene deres i bånd! Det er faktisk ikke alle som synes det er ålreit å bli hoppa/sleika/lukta på." Skjønner at det er lett å bli sjokkert der og da. Er ikke spesielt fan av store hunder selv, spesielt ikke etter en nær-døden-opplevelse for noen år tilbake, men i motsetning til å bli sjokkert blir jeg rasende. Det er vel en forsvarsmekanisme det også.. 2
Sophia. Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Ekstremt irriterende når eiere ikke har kontroll over hundene sine. Blir også livredd når store hunder kommer bjeffende mot meg. Jeg er allergisk i tillegg, noe som gjør det hele enda verre... Ble en gang "overfalt" av en svær hund som satte forbena på skuldrene mine og begynte å slikke meg i ansiktet. Eieren bare stod å lo. Endte opp med store klumper i hele ansiktet.Slike hunder burde ikke gått løs. 2
Niennas Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Tråden flyttes til Kjæledyr. Niennas, moderator.
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #8 Skrevet 3. september 2012 Det skal ikke gies noe respons på den her typen oppførsel, så det du gjør er å snu deg og si i en skarp tone: NEI. 2
Gjest Cessie Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 Det skal ikke gies noe respons på den her typen oppførsel, så det du gjør er å snu deg og si i en skarp tone: NEI. Og hold hendene nede! Hendene opp betyr hopp. 1
Gjest strykebrett Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Selv syns jeg det er hyggelig at hunder hilser på meg, men jeg syns egentlig alle hundeeiere som ikke greier å kalle inn hunden sin effektivt burde lære det snarest. Det er ikke et godt liv for en hund om den aldri får løpe fritt uten bånd, derfor er det viktig at hundene får gjøre det så ofte som mulig. Men da må også eierne vise såpass ansvar at de gidder å trene nok med hunden til at den kommer når de kaller den inn.
Gjest Gagaen Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Kan ikke fordra når folk hunder gå løse så de kommer bort til dem , blir veldig irritert . Men min verste opplevelse var faktisk en hund i band ; eieren slapp dem til å gå i en fortene og etterpå slapp eieren på den langt bånd og lot den snuse på meg og gjør hele buksa mi våt og skitten! Grrrr.... Er det rart jeg hater hunder?!
Gjest "gjest" Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Og hold hendene nede! Hendene opp betyr hopp. Takk, jeg glemte den.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Kan ikke fordra når folk hunder gå løse så de kommer bort til dem , blir veldig irritert . Men min verste opplevelse var faktisk en hund i band ; eieren slapp dem til å gå i en fortene og etterpå slapp eieren på den langt bånd og lot den snuse på meg og gjør hele buksa mi våt og skitten! Grrrr.... Er det rart jeg hater hunder?! Ja, litt.. En ting jeg har lært meg, er at folk hører mer på andre om de snakker i en hyggelig tone. Å være aggresiv mot de det gjelder, hjelper sjeldent. Det gjelder ikke bare hunde-eiere, men alle andre også. Så bare tell til 10 og si at du finner det veldig ubehagelig og spør om de heretter kan holde hunden i bånd, fordi det er en del mennesker som er redd for det, allergisk osv. Om det gjelder at de allerede har hunden i bånd, så si det samme om at det kanskje ikke er så lurt å la hunden snuse på fremmede. Jeg reagerer på sinne med verre sinne hvertfall. Nå har jeg ikke hund da. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Her jeg bor er det båndtvang hele året bortsett fra desember, januar og februar. Aldri noen som har de i bånd uansett og jeg irriterer meg blå! Skjønner godt at du ble redd ts. det hadde jeg også blitt.
Sugerøret Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 Liker ikke hunder og hater eierne som driter i andres redsel for udyrene. Burde brukt papparspray mot faenskapet og deretter på eieren .. Vet heller ikke reglene, men det er sykt at hunder kan gå bare løs .. Du vet vel at slikt er dyremishandling og at hunden mest sansynlig ville blitt sint ? Hadde du sprayet min hund, ville jeg klikka. Men nå går min som oftest i bånd da 11
Gjest Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Liker ikke hunder og hater eierne som driter i andres redsel for udyrene. Burde brukt papparspray mot faenskapet og deretter på eieren .. Vet heller ikke reglene, men det er sykt at hunder kan gå bare løs .. Er selv hundeeierog er forbanna på de som ødelegger for oss som kan oppføre oss, men å spraye pepperspray på en hund vil ikke gjøre noe særlig! Det vil føre til store skader på hunden og mest trolig vil den bli mer sint og er man uheldig så vil den gå til angrep! Det er rett og slett innstinkter som gjør det slik! Liker heller ikke at store hunder kommer mot meg samme hvor hundevant jeg er! Jeg vet aldir hvordan den hunden er!
eva-80 Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Er selv hundeeierog er forbanna på de som ødelegger for oss som kan oppføre oss, men å spraye pepperspray på en hund vil ikke gjøre noe særlig! Det vil føre til store skader på hunden og mest trolig vil den bli mer sint og er man uheldig så vil den gå til angrep! Det er rett og slett innstinkter som gjør det slik! Liker heller ikke at store hunder kommer mot meg samme hvor hundevant jeg er! Jeg vet aldir hvordan den hunden er! skjønner men æ hater den hjelpesløsheten jeg føler i slike situasjoner.. Har selvfølgelig ikke lyst til å bli bitt eller skade dyret egentlig, men jeg blir så forbannja på at de gjør meg så redd. Også eierne som bare feie det vekk med å si at : men han eeeerrrr såååååå sniiiilll. Joa, skjønner, men altså det er noen som har skumle opplevelser i bagasjen fra før. 2
The Kitten Skrevet 3. september 2012 #18 Skrevet 3. september 2012 Jeg liker hunder, og synes det er kjempekoselig når de kommer for å hilse. Før jeg gir noen form for respons til hunden, spør jeg alltid eieren om jeg får lov til å hilse på den. 1
Fandenivoldsk Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 Jeg forguder hunder, men foretrekker å ikke bli "overfalt" av begeistrede hunder på tur (hovedsaklig fordi jeg er veldig lett å velte, haha), så jeg kan skjønne at det føles ille for mennesker som ikke liker, eller er redd for hunder. Syns ikke noe om eier som lar bikkjene sine løpe løs i tettbebygde strøk med mindre de har ordentlig kontroll. Det beste du kan gjøre er å ignorere hunden for å vise at du ikke vil ha kontakt, og gjerne si fra til eieren! 3
Birgitta Skrevet 4. september 2012 #20 Skrevet 4. september 2012 (endret) Jeg er egentlig enig med andre her, altså, men båndtvangen er først og fremst for å beskytte dyrelivet. Men man skal også ta hensyn til folk, som det står litt lenger ned i paragrafene, dvs sørge for å ha kontroll på hunden. Jeg har faktisk en irsk ulvehund, men den får ikke gå så mye løs som jeg gjerne hadde sett, nettopp fordi jeg vet at enkelte syns det kan være skummelt med en så stor hund. Men hun får gå løs i typiske turomåder i skogen og på fjellet. Hun ville aldri hoppe på noen, da, og hører stort sett på innkalling. Endret 4. september 2012 av Birgitta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå