Gå til innhold

Ulike vurderinger av hva som er OK å legge ut av bilder på Facebook.....(igjen..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med jevne mellomrom blir ente bilder av meg delt(som jeg selv har lagt ut), eller det legges ut bilder av meg og andre på diverse profiler.

Jeg har en ganske streng greie på hva jeg selv ønsker å ha på facebook, og synes det er utrolig vanskelig å si ifra - når bildene ikke egentlig er spesielt ille, og når mange andre i tillegg er på bildene.

Hadde det vært direkte fyllebilder hadde det vært enklere å si ifra(og fått forståelse), men jeg vil grunnet jobbsammenheng ikke ha bilder fra mange år siden/barndom/festebilder overhodet av meg selv på facebook.

I tillegg har jeg ikke lyst å ha uflatterende bilder av meg selv(også når de ikke er upassende) på facebook - og da er det jo litt kjedelig om det er et gruppebilde....

Hva gjør dere i sånne grensetilfeller?

Bare sier dere ifra om sletting og det aksepteres greit? Jeg har gjort det, men det blir alltid litt sur stemning, dessverre.....

Anonym poster: a67676f28107163132a2627fd1b7e501

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å be de slette. Det syns jeg folk skal godta. Men er også mange som blir med på bilder, for at de kommer på facebook, og da syns det er kjipt om det er et gruppebilde, og en person vil at det skal slettes.

Du kan jo skjule slikt fra profilen din, om det kunne vært en ide..

Skrevet

Ja, det er nettopp det.

Denne personen som har lagt ut denne ganger har tilogmed gjort stor flid med å lage fine rammer, og sortere bildene fint og greier.

Så h*n mener jo ingenting negativt med det, og de fleste vil ikke anse bildene som upassende på noe som helst slags vis.

Men jeg er utrolig nøye på hva jeg legger ut selv, og da er det så kjipt når jeg ikke kan bestemme selv hva som skal være av meg på nettet......jeg legger aldri ut festebilder av andre, og passer på å droppe uflatterende bilder av andre.

Vel. Jeg tar iallefall bort tagger, og får heller bare være nøye med å si ifra til alle som tar bile av meg på fest etc at jeg ikke vil ha ting på facebook - eller evt at jeg vil selv godkjenne på forhånd.

Er jo utrolig irriterende at man må tenke seg om hver eneste gang et kamera dukker opp, for plutselig ser jo mange hundre mennesker man aldri har møtt før bilder av en.....

Skrevet (endret)

Med jevne mellomrom blir ente bilder av meg delt(som jeg selv har lagt ut), eller det legges ut bilder av meg og andre på diverse profiler.

Jeg har en ganske streng greie på hva jeg selv ønsker å ha på facebook, og synes det er utrolig vanskelig å si ifra - når bildene ikke egentlig er spesielt ille, og når mange andre i tillegg er på bildene.

Hadde det vært direkte fyllebilder hadde det vært enklere å si ifra(og fått forståelse), men jeg vil grunnet jobbsammenheng ikke ha bilder fra mange år siden/barndom/festebilder overhodet av meg selv på facebook.

I tillegg har jeg ikke lyst å ha uflatterende bilder av meg selv(også når de ikke er upassende) på facebook - og da er det jo litt kjedelig om det er et gruppebilde....

Hva gjør dere i sånne grensetilfeller?

Bare sier dere ifra om sletting og det aksepteres greit? Jeg har gjort det, men det blir alltid litt sur stemning, dessverre.....

Det fins ikke noe grensetilfelle. De som legger ut bilder av deg innhente tillatelse av deg, før de legger de ut. Det har absolutt ingenting å si om det er "pene'" bilder, eller "fyllebilder", tillatelsen må være der uansett. Men legger noen ut bilder som er krenkende, tråkker de i tillegg over paragrafene i straffeloven.

Skulle de mot formodning sette de seg på bakbeina, sier du fra til Facebook. I verste fall polti, men jeg tipper facebook ordner opp, før det går så langt.

Er jo utrolig irriterende at man må tenke seg om hver eneste gang et kamera dukker opp, for plutselig ser jo mange hundre mennesker man aldri har møtt før bilder av en.....

Det er de som legger bildene ut, som må tenke seg om.

Endret av Lutetium 71
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du må enten:

1. Akseptere at bildene er der, for å gjøre andre til lags

2. Akseptere at du blir drittsekken som ødelegger for andre, for å gjøre deg selv til lags

Jeg hadde lett valgt alternativ 2, og jeg hadde stått på mitt, uansett hvor mugne folk blir. Hvis folk nekter å slette ting, er det noe du kan rapportere til fb, så vidt jeg vet.

Når det kommer til ålovverk, er det to motstridende lover:

1. Opphavsrett. Den som har tatt bilde, har lov til å gjøre hva som helst med bildet, uten å spørre de involverte.

2. Retten til eget ansikt. Det betyr at de som er på bildet, har rett til å nekte at ting blir publisert fordi de selv skal ha kontroll over hva som blir publisert av dem.

Disse to reglene motsier jo hverandre, så det er vanskelig, desverre.

Skrevet

Du må enten:

1. Akseptere at bildene er der, for å gjøre andre til lags

2. Akseptere at du blir drittsekken som ødelegger for andre, for å gjøre deg selv til lags

Jeg hadde lett valgt alternativ 2, og jeg hadde stått på mitt, uansett hvor mugne folk blir. Hvis folk nekter å slette ting, er det noe du kan rapportere til fb, så vidt jeg vet.

Når det kommer til ålovverk, er det to motstridende lover:

1. Opphavsrett. Den som har tatt bilde, har lov til å gjøre hva som helst med bildet, uten å spørre de involverte.

Interessert i å få vite hvor du fant den?

Lovdata sier så:

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

2. Retten til eget ansikt. Det betyr at de som er på bildet, har rett til å nekte at ting blir publisert fordi de selv skal ha kontroll over hva som blir publisert av dem.

Disse to reglene motsier jo hverandre, så det er vanskelig, desverre.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hm, jeg har det fra MK på VGS-nivå, men har ikke kilder å vise til akkurat nå siden jeg er på mobil. Tror det er vær varson plakaten som snakker om dette, men vvp er ikke et lovverk, bare retningslinje, så vi skal ikke se bortifra at jeg har feilhusket!

Skrevet

Hm, jeg har det fra MK på VGS-nivå, men har ikke kilder å vise til akkurat nå siden jeg er på mobil. Tror det er vær varson plakaten som snakker om dette, men vvp er ikke et lovverk, bare retningslinje, så vi skal ikke se bortifra at jeg har feilhusket!

Vær varsom plakaten er vanligvis noe journalister sysler med, og da er man vel over i allmenn interesse og alt det der. Gjelder det vanlige folk, så skal det nok endel til for at fotografen (eller de som vil publisere) kan skalte og valte.

Forøvrig vil nok dette forumet være bedre egnet for rettighets-spørsmål.

Skrevet

jeg ber de bare slette det. blir ingen sure miner av det:)

Anonym poster: dcd21c6fefc824e721790cbf27581690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...