Gå til innhold

Bordplassering når brudens mor og far er skilt, og har nye samboere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg. Hva gjør man da? Og kan også nevne at brudens mor og stemor ikke tåler ansiktet på hverandre. Så ja, litt komplisert..

Anonym poster: 4f5c54776d26e2044f84c293ba916c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene mine er skilt, og da vi giftet oss så satt faren min ved siden av meg, deretter min mor, så min stemor og stefar. Her går ikke foreldrene mine overens, men de klarte å holde maska og ta seg sammen de timene middagen varte. Under kaffen hadde vi flere småbord, og da satt folk seg der de ville.

Skrevet

Hva med: stefar - brudens mor - brudgommens far - brud - brudgom - brudgommens mor - brudens far - stemor?<br /><br /> Anonym poster: 3e7bf65d3fa183d1c085f4d617774e2b

• Liker 1
Skrevet

Hva med: stefar - brudens mor - brudgommens far - brud - brudgom - brudgommens mor - brudens far - stemor?<br /><br /> Anonym poster: 3e7bf65d3fa183d1c085f4d617774e2b

Det vanlige er vel å ha familien på sin side. Jeg ville funnet det rart å ikke sitte ved min far men svigerfar på bryllupsdagen min. Dessuten regner jeg med at svigerfar ville ha sittet ved sin kone når sønnen giftet seg.

Og det at stemor og mor ikke liker hverandre får de bare bite i seg på en sånn dag.

• Liker 7
Skrevet

Mine foreldre er skilte og kan ikke omgås hverandre, det blir ubehagelig stemning så fort de finner seg i samme rom. Siden min far og hans kone "holdt bryllupet" hjemme på slektsgården og jeg ikke orket den ubehagelige stemningen de to (mamma&pappa) i mellom på min egen bryllupsdag, så bestemte jeg meg for at bryte reglene og la pappa og hans kone sitte sammen med oss, mens mamma satt på neste bord. Vi hadde et sånn "høybord" hvor ingen satt ovenfor oss. Men så syntes min svoger det var for lite plass der han satt, så han flyttet seg til vårt bord og ikke nok med det, når "servitørene" (som var utenlandske sommerhjelper på gården og var avtalt å skulle hjelpe til) var ferdige med å bære frem drinker etc så "måtte de jo sitte et sted" så pappa og min svoger ropte at det var "nok plass her" og før jeg visste ordet av det satt de 3-4 som hørte minst til av ALLE, rett ovenfor meg... Arrrghhh!! Jeg blir fremdeles irritert bare ved tanken!! Jeg sa i fra til pappa, som valgte å bli indignert over hvor kjip jeg var som syntes stakkars folka skulle sulte! Så jeg sa det handlet ikke om det, men jeg hadde også vært servitør i bryllup og jeg fikk selvfølgelig mat etterpå, men jeg satte meg jo ikke sammen med brudeparet for h.... Da ble det stille. <br /><br /> Anonym poster: 8e68a331cffd6bf17a2c5011d2333ca0

• Liker 8
Skrevet

Hjelp meg. Hva gjør man da? Og kan også nevne at brudens mor og stemor ikke tåler ansiktet på hverandre. Så ja, litt komplisert..

Anonym poster: 4f5c54776d26e2044f84c293ba916c98

Da plasserer du der hvor det er best egnet slik at alle får en hyggelig middag. Blås i tradisjoner og "regler". Jeg mener at brudeparets "ve og vel" går langt foran denne type tradisjoner som hvor hvem skal sitte.

• Liker 6
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Mine foreldre er skilte og kan ikke omgås hverandre, det blir ubehagelig stemning så fort de finner seg i samme rom. Siden min far og hans kone "holdt bryllupet" hjemme på slektsgården og jeg ikke orket den ubehagelige stemningen de to (mamma&pappa) i mellom på min egen bryllupsdag, så bestemte jeg meg for at bryte reglene og la pappa og hans kone sitte sammen med oss, mens mamma satt på neste bord. Vi hadde et sånn "høybord" hvor ingen satt ovenfor oss. Men så syntes min svoger det var for lite plass der han satt, så han flyttet seg til vårt bord og ikke nok med det, når "servitørene" (som var utenlandske sommerhjelper på gården og var avtalt å skulle hjelpe til) var ferdige med å bære frem drinker etc så "måtte de jo sitte et sted" så pappa og min svoger ropte at det var "nok plass her" og før jeg visste ordet av det satt de 3-4 som hørte minst til av ALLE, rett ovenfor meg... Arrrghhh!! Jeg blir fremdeles irritert bare ved tanken!! Jeg sa i fra til pappa, som valgte å bli indignert over hvor kjip jeg var som syntes stakkars folka skulle sulte! Så jeg sa det handlet ikke om det, men jeg hadde også vært servitør i bryllup og jeg fikk selvfølgelig mat etterpå, men jeg satte meg jo ikke sammen med brudeparet for h.... Da ble det stille. <br /><br /> Anonym poster: 8e68a331cffd6bf17a2c5011d2333ca0

Huff! Da hadde jeg også reagert om servitørene som jeg aboslutt ikke hadde noe forhold til skulle sitt rett over meg. Og ikke minst litt lei meg med tanke på næremere venner og familie som plutselig havnet mer på sidelinjen.

Håper dagen var nydelig tross alt!! :)

• Liker 2
Skrevet

Huff! Da hadde jeg også reagert om servitørene som jeg aboslutt ikke hadde noe forhold til skulle sitt rett over meg. Og ikke minst litt lei meg med tanke på næremere venner og familie som plutselig havnet mer på sidelinjen.

Håper dagen var nydelig tross alt!! :)

Takk, ja, dette var jo en fantastisk dag ellers! :) Men akkurat dette.. Jeg gremmes fremdeles bare ved tanken, flere år senere! <br /><br /> Anonym poster: 8e68a331cffd6bf17a2c5011d2333ca0

• Liker 1
Skrevet

Gammel skikk er vel slik:

Brudgommens far- brudens mor-brudgom-brud-brudens far-brudgommens mor.

Og da kan du jo sette steforeldrene ved siden av sin ektefelle?:)

• Liker 3
Skrevet

Gammel skikk er vel slik:

Brudgommens far- brudens mor-brudgom-brud-brudens far-brudgommens mor.

Og da kan du jo sette steforeldrene ved siden av sin ektefelle? :)

Det der var vel bittelitt feil :-). På brudens høyre side sitter brudens far som har brudens mor til bords. Og på brudgommens venstre side sitter hans mor som har brudens far til bords. Dette i følge "gammel skikk og bruk". Skissert over sitter bruden på feil side av brudgommen...

• Liker 2
Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Det der var vel bittelitt feil :-). På brudens høyre side sitter brudens far som har brudens mor til bords. Og på brudgommens venstre side sitter hans mor som har brudens far til bords. Dette i følge "gammel skikk og bruk". Skissert over sitter bruden på feil side av brudgommen...

I alle bryllup jeg har vært i har plasseringen vært slik:

Brudens mor - Brudens far - Bruden - Brudgommen - Brudgommens mor - Brudgommens far

Er det mer vanlig slik som du beskriver kanskje? Nå ble jeg usikker på hva vi skal gjøre.

Skrevet

I alle bryllup jeg har vært i har plasseringen vært slik:

Brudens mor - Brudens far - Bruden - Brudgommen - Brudgommens mor - Brudgommens far

Er det mer vanlig slik som du beskriver kanskje? Nå ble jeg usikker på hva vi skal gjøre.

Dere sier akkurat det samme tror jeg:-)

Her er dette vanlig iallefall.

Skrevet

Dere sier akkurat det samme tror jeg:-)

Her er dette vanlig iallefall.

Nei vi sier ikke det samme :-). Forskjellen er om brudens mor skal ha brudens far eller brudgommens far til bords :-).

Jeg husker ærlig talt ikke hva som har vært gjort i de bryllupene jeg har vært i, da der er så forskjellig nå når alle har x antall stefedre, stemødre, stesøsken, halvsøsken og jeg vet ikke hva :-)

Det jeg henviste til i mitt innlegg er hva som står i "skikk og bruk" boken. Om man velger å følge den er en heeeelt annen sak. Vi gjør det definitivt ikke :-) Jeg skal ha forloveren ved siden av meg jeg :-)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje jeg husker feil om høyre/venstre!:)

Men poenget er jo nettopp at brudeparet har brudens foreldre på hver sin side.

Bruden skal sitte mellom sin far og sin mann.

Brudgommen skal sitte mellom sin svigermor og sin kone.

Er jeg veldig trøtt, eller skriver dere at brudens far skal sitte mellom sin kone og sin datter? For det er nok mest praktisert, men altså ikke gammel skikk og bruk.

Edit: ser nå at du har skrevet opp brudens far to ganger og litt sånt, kanskje du mente det samme som meg, bare at jeg plasserte danene på feil side av kavaleren?:)

Endret av kaprifolen
  • Liker 1
Skrevet

Da har du i såfall skrevet litt feil her. Brudens far og brudens mor ved brudens høyre side, og brudens far og brudgommens mor.....

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Kanskje jeg husker feil om høyre/venstre! :)

Men poenget er jo nettopp at brudeparet har brudens foreldre på hver sin side.

Bruden skal sitte mellom sin far og sin mann.

Brudgommen skal sitte mellom sin svigermor og sin kone..

Det er riktig som du skriver. Brudens far skal ha brudgommens mor som sin borddame, brudgommens far skal ha brudens mor som borddame. Da blir plasseringen som du skriver.

Regler for bordplassering i bryllup: Brudgommens mor Brudens far Bruden Brudgommen Brudens mor Brudgommens far

• Bruden sitter til høyre for brudgommen.

• Brudens far sitter til høyre for bruden med brudgommens mor til bords. Brudens mor sitter til venstre for brudgommen med brudgommens far til bords.

• For skilte foreldre som er gode venner, gjelder samme bordplassering som ovenfor. Deres nye partnere blir plassert sammen med de øvrige gjestene.

• Forloverne skal ha hverandre til bords dersom de ikke er av samme kjønn. Er de det, skal de plasseres sammen med brudeparets nære familie.

• Besteforeldre på begge sider sitter ved siden av hverandre eller plasseres blant fadderne. I alle tilfeller skal de sitte "høyt" ved bordet.

• Ellers gjelder den regel at man best mulig bør blande familie og venner fra begge sider.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Da har du i såfall skrevet litt feil her. Brudens far og brudens mor ved brudens høyre side, og brudens far og brudgommens mor.....

Ja brudgommens mor er det. Ser jeg skrev bruden to ganger.

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=98

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Vi skal gifte oss på lørdag og begge har skilte foreldre, mine foreldre kommer godt overens og sitter far-mor-stefar-stemor ved siden av hverandre. DET hadde aldri gått på hans side, men i motsetning til hans søster som giftet seg i fjor og da fullstendig sidestilte det ene foreldreparet så spurte vi faktisk hva de som er de vanskelige ville, og da ender det opp med de sitte Han-mor-stefar-stemor-far. Fikk en fantastisk løsning med kommentaren at de var da voksne mennesker, og veldig mye takknemlighet for at vi spurte hva de faktisk ville :D

Skrevet

Vi hadde også litt av den samme problemstillingen og valgte å ta fokuset bort fra foreldrene og over på brudeparet denne dagen. Dermed så gikk vi sammen opp kirkegulvet (min far har heller aldri hatt store ønsker om å føre meg opp kirkegulvet, så det gikk helt fint), og til middagen så hadde vi et rundt hovedbord der brudeparet, søsken med partnere, og forlovere satt.

Resten av bordene var 4 mindre langbord og ett veldig langt langbord. Brudens foreldre og brudgoms far og ny partner, satt på langbordet til venstre for rundebordet, sammen med brudens tanter og onkler på morssiden. Brudgommens mor med ny partner satt på langbordet til høyre, sammen med slektninger fra brudgommens mor side.

Fungerte helt fint og likte spesielt godt å sitte på rundt bord med de vi kjenner best,

Skrevet (endret)

Bruk runde bord. Da behøver man ikke tenke på disse gammeldagse tullereglene om hvor folk må sitte. Det viktigste er at folk har det hyggelig, ikke hvor de sitter.

Rund bord medfører også at praten går lettere. Ved langbord blir det til at man prater med de rett ved siden av seg. Ved runde bord prater man med alle (normalt 8) som sitter ved bordet.

Endret av Montefalco
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...