Gå til innhold

Søvnparalyse og hallisinasjoner

Lille Rosin

Anbefalte innlegg

Flere kvelder denne uke har jeg opplevd søvnparalyse og hallisinasjoner. Jeg bruker ikke stoff eller alkohol, og jeg har spurt legen min om dette. Han mener slikt er ganske normalt i innsovningen dersom man er veldig sliten eller har et høyt psykisk press over seg. Men det er få som prater om det.

Det er ordentlig ekkelt :-( å oppleve dette, er det flere som har oppleved noe lignene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvnparalyse er en muskellammelse som forekommer i overgangen fra våken tilstand til søvn, eller omvendt.

Våkendrøm, hypnagoge hallusinasjoner, er sanseopplevelser, som ikke har rot i virkeligheten. Hallusinasjonene finner sted i overgangen mellom vågen tilstand og søvn.

Søvnparalysen fortsetter over i våkendrømmen fordi de involverte nevronene i hjernen ikke er blitt reaktivert omgående, slik de normalt skulle blitt. Vi er våkne, men drømmen har ikke helt sluppet taket.

Våkendrømmer og søvnparalyse er ofte forbundet med andre former for søvnforstyrrelser, som for eksempel narkolepsi, der pasienten plutselig kan falle i REM-søvn (drømmesøvn) når som helst på dagen.

www.forskning.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har opplevd dette flere ganger, det er veldig ekkelt! Det er slik at man føler seg våken, men klarer lissom ikke å "snappe" ut av det. Man er klar i hodet, men helt paralysert :veldigsur: Vanskelig å forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det en gang og det var kjempeekkelt. Jeg viste da ikke hva det var og ble litt redd for hva som skjedde med meg. Jeg husker jeg var akkurat flyttet inn på ny hybel og mine verter var bortreist for helgen. Jeg var veldig husredd en lang periode og var vel ekstra redd den kvelde. Vel det er forklaringen min.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har opplevd dette mange ganger, spesielt i et par perioder hvor jeg var ganske langt nede psykisk.

Var dritredd de første gangene, trodde jeg var i ferd med å dø!

Skremmende å ikke kunne røre på meg samtidig som jeg hadde inntrykk av å være våken, og hadde noen mer eller mindre skremmende halusinasjoner. Opplevde også smerter/ubehag, nesten litt som når man har "sting i siden".

Kjempet febrilskt for å komme ut av det.

Men noen få ganger forsøkte jeg å bare slappe av for å se hva som skjedde, hadde noen ganger en følelse av å være i ferd med å oppleve en "ut av kroppen opplevelse", føltes nesten som om jeg begynte å sveve, og syntes det var litt spennende. Men samtidig var det såpass ubehagelig og skremmende at jeg ikke greide å holde meg lenge før jeg ble redd og kjempet imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men noen få ganger forsøkte jeg å bare slappe av for å se hva som skjedde, hadde noen ganger en følelse av å være i ferd med å oppleve en "ut av kroppen opplevelse", føltes nesten som om jeg begynte å sveve, og syntes det var litt spennende. Men samtidig var det såpass ubehagelig og skremmende at jeg ikke greide å holde meg lenge før jeg ble redd og kjempet imot.

Typen min svevde over meg og ga meg til og med et kyss:) Uten at jeg merka det selvfølgelig:)

Har selv opplevd søvnparalyse mange ganger, men visste ikke før nå at det var et navn på det.

Det som er litt merkelig er at verken meg eller kjæresten min har opplevd noe sånt før vi flytta inn i huset hvor vi bor nå... Og det skjer med begge to i de samme periodene... Andre ganger går det flere måneder uten at vi opplever det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette mange ganger, spesielt i et par perioder hvor jeg var ganske langt nede psykisk.

Var dritredd de første gangene, trodde jeg var i ferd med å dø!

Skremmende å ikke kunne røre på meg samtidig som jeg hadde inntrykk av å være våken, og hadde noen mer eller mindre skremmende halusinasjoner. Opplevde også smerter/ubehag, nesten litt som når man har "sting i siden".

Kjempet febrilskt for å komme ut av det.

:Nikke:

Føler det slik jeg også.

Har faktisk hatt en slik ut av kroppen opplevelse, men det er snart 8 år siden. Det var rett etter jeg hadde født eldste jenta. Den gangen ble jeg ikke redd. Det intressante er at jeg følte meg som et nytt og bedre menneske etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg har hatt denne tilstanden hyppig i det siste.

Det skjer gjerne når jeg er overtrøtt.

Det er ekkelt .

Jeg klarer ikke og bevege meg og det føles som om det er flere til stede i rommet.

Jeg hører gjerne udefinerbare lyder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...