Brud84 Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Noen som har noen gode tips, gjerne oppskrifter/linker på matgaver man kan lage til jul og andre anledinger?? Helst noe som er holdbart noen uker/mnd. Så det kan lages i desember og spises utpå nyåret??
Gjest alven Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/mat/hoestmat/Fristende-syltede-groennsaker Dette står på menyen her i år, skal gi bort og skal lage selv.
Gjest Oblivion Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 (endret) Jeg har i mange år lagd min egen pepperkakeversjon, var en venninne som videreførte tipset til meg. Kjøp de aller minste pepperkakeformene du kan finne og lag bare hjerter, stjerner og juletrær med deigen, og rull "peppernøtter". Poenget er at de skal være litt tjukke. Jeg steker de som vanlig, men kutter av et minutt eller to på steketiden. Pepperkakene blir harde utenpå, men får en litt myk innside - og passer perfekt oppi litt større (enn de minste) syltetøyglass eller lignende. Noen år har jeg lagd noe ala dette (krever at jeg har tid, og det er ikke ofte jeg har tålmodighet heller ), andre ganger er det bare sløyfer og kort. Kan jo være alle slags kaker, men jeg lager stort sett bare av pepperkakedeig, og da lager jeg dobbel porsjon som etter min oppskrift blir et titalls syltetøyglass. Jeg har fått mange gode reaksjoner på glassene opp igjennom. Og tilbakemeldingene er det samme som jeg tenker -de fleste synes det er godt med småkaker og pepperkaker til jul, men enten så blir det for mye av det gode (mange sorter kaker, og de er ofte svære og pyntet med godis og melis osv.), mens i andre hjem så baker de ikke småkaker til jul. Disse pepperkakene er små, uten pynt, holder seg myke lenge -og lager du glasset litt kult så kan motageren bare skru av lokket og sette frem. Endret 3. september 2012 av Oblivion
Haley Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 En enkel, men litt morsom og dekorativ greie er å fylle et glass med ingrediensene til f.eks. sjokoladekjeks med nøtter lagvis, og dekorere glasset litt med bl.a. en "Slik-gjør-du-det-forklaring". På den måten kan mottakeren bare putte ingrediensene i en bakebolle og ha oppi det som mangler, f.eks. vann/melk/egg, steke dem etter dine anvisninger og *vips* så har de nybakte kjeks på 1-2-3 når de måtte ønske det. Søk på Cookis in a jar o.l. i Google, så får du mange tips!
Gjest Bell Skrevet 6. september 2012 #5 Skrevet 6. september 2012 Ifjor lagde jeg hjemmelaget konfekt i små søte syltetøyglass fra Ikea. De kosta 19 kr per stk eller noe sånt. Pynta glassene med rød sløyfe. Veldig enkelt! Lagde nougatkonfekt med hvit sjokolade og en varian med melkesjokolade, samt peppermyntekuler. Kan godt komme med oppskrift hvis noen er interesserte! I år har jeg lyst til å lage røde gelehjerter og en litt annen variant av de konfektene jeg lagde ifjor.
Adhara Skrevet 6. september 2012 #6 Skrevet 6. september 2012 Hva med pikekyss(marengs) eller hjemmelagd is? Begge delene er superenkelt å lage Og når det gjelder isen så kan man jo ha oppi akkurat det personen liker. Nøtter, daim, jordbær, sjokoladebiter, karamell osv osv osv
Brud84 Skrevet 6. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2012 Tusen takk for mange gode tips:) Blir nok å kose meg på kjøkkendet med div. konfektlaging i desember:)
Ryvre Skrevet 6. september 2012 #8 Skrevet 6. september 2012 Sylte Kjempeenkelt å lage og innmari godt
Gjest Solsmil Skrevet 6. september 2012 #9 Skrevet 6. september 2012 Hva med pikekyss(marengs) eller hjemmelagd is? Begge delene er superenkelt å lage Og når det gjelder isen så kan man jo ha oppi akkurat det personen liker. Nøtter, daim, jordbær, sjokoladebiter, karamell osv osv osv hvordan kan man gi bort is i gave? smelter den ikke?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2012 #10 Skrevet 7. september 2012 I år har jeg planlagt en del hjemmelagde julegaver : glasskrukke med kakaomix- kakao,sukker, minimarsmallows,sjokoladebiter og ev,hakket polkagriser glasskrukke med pannkakemix til en pannekakeelsker jeg kjenner dørslag med innhold :ingredienser til spaghetti og hjemmebakte kaker til dessert hjemmelaget vaniljeekstrakt
Muscae Skrevet 7. september 2012 #11 Skrevet 7. september 2012 Kakao på pinne kan lages god tid i forveien. http://goodcupcakesgood.blogspot.no/2011/11/kakao-pa-pinne.html
Pingting Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 Syltetøy som has i sterilt og tett glass holder i evigheter. Hjemmelaget müsli hjemmelagde knekkebrød eller kjeks hjemmelagde krydderblandinger hjemmelagde teblandinger likør
*Numi* Skrevet 9. september 2012 #13 Skrevet 9. september 2012 Jeg skal lage delfiakake til mine foreldre. Har ikke gjort det før, så det blir spennende å se om det blir noe bra. Bestemor pleide å lage det, men nå er det bare meg, mamma og pappa igjen til å feire jul, så jeg tenkte å prøve å holde tradisjonen ved like. "Cookies in a jar" tenkte jeg også å prøve meg på.
fransisca Skrevet 28. oktober 2014 #14 Skrevet 28. oktober 2014 tenkte prøve meg på hjemmelaget sennep. kan lages i god tid Hjemmelaget sennep til jul 1
Spiremor Skrevet 30. oktober 2014 #15 Skrevet 30. oktober 2014 Sylte http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif Kjempeenkelt å lage og innmari godt http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif Har du oppskriften på sylte? Trenger man en presse?
Gjest Solstråla88 Skrevet 30. oktober 2014 #16 Skrevet 30. oktober 2014 Har du oppskriften på sylte? Trenger man en presse? Dette gjorde mamma før hun fikk presse. Tok et stekebrett fra stekovnen, la sylta imellom, tok et brett til å satte noe tungt oppå. Mamma brukte symaskinen, men andre tunge ting fungerer også 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå