Minya Skrevet 7. september 2012 #61 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Bad news. Idag oppdaget jeg en larve og skall fra en larve i sengen. Så nå er det vel ingen tvil lenger Dette ser jeg ikke fram til! Noen som har et skadedyrfirma å anbefale??? Når du sier larve og skall fra larve, tenker jeg automatisk at det ikke er veggdyr, men brun pelsbille. Veggdyr har kun ett larvestadium, og det er når de er helt nyklekte. Da er larvene omtrent en millimeter lange. Etter første skallskifte har de fem nymfestadium (miniatyrversjon av voksent individ i større og større versjon) før de er ferdig utvokst. Pelsbillen derimot, har 6-11 larvestadier og de blir opp til 8 millimeter lange. Voksne individer er mellom 2,5 og 5 millimeter lange. Brun pelsbille er den mest vanlige "forvekslingen" til veggdyr, den er liten og brun og ligner mer på et linfrø. Hovedforskjellen på veggdyr og brun pelsbille er at pelsbillen kan fly. Det kan ikke veggdyret. Sjekk vinduskarmene dine og se om du finner døde biller der, bak blomsterpotter og evt bilder. Voksen:.http://www.entomex.n...n pelsbille.jpg Larve; http://www.entomex.no/entomex/images/Bilderav%20skadedyr/brunnpels%20bille%20larva.jpg Brun pelsbille (larvene) lever av støv, hudrester og mest av alt ull og bomullstoffer. De kan gjøre stor skade på ulltøy (så sjekk ullundertøyet ditt) og den største indikatoren på at de er hos deg, er at du får bittesmå hull i t-skjorter og undertøy, som om det bare er gått en tråd i stoffet. Enkleste måten å bli kvitt dem på er å støvsuge over alt, og da mener jeg over alt. Under kommoder, inni skuffer, under skuffer, under senga, under og bak absolutt alt, og kast støvsugerposen etterpå. Det kan hende de kommer snikende i løpet av våren igjen, da de flyr pent inn gjennom vinduene, men de er i det minste bare til mindre bry fremfor veggdyr. Endret 7. september 2012 av Minya 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisad Skrevet 7. september 2012 Forfatter #62 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Når du sier larve og skall fra larve, tenker jeg automatisk at det ikke er veggdyr, men brun pelsbille. Veggdyr har kun ett larvestadium, og det er når de er helt nyklekte. Da er larvene omtrent en millimeter lange. Etter første skallskifte har de fem nymfestadium (miniatyrversjon av voksent individ i større og større versjon) før de er ferdig utvokst. Pelsbillen derimot, har 6-11 larvestadier og de blir opp til 8 millimeter lange. Voksne individer er mellom 2,5 og 5 millimeter lange. Brun pelsbille er den mest vanlige "forvekslingen" til veggdyr, den er liten og brun og ligner mer på et linfrø. Hovedforskjellen på veggdyr og brun pelsbille er at pelsbillen kan fly. Det kan ikke veggdyret. Sjekk vinduskarmene dine og se om du finner døde biller der, bak blomsterpotter og evt bilder. Voksen:.http://www.entomex.n...n pelsbille.jpg Larve; http://www.entomex.n...bille larva.jpg Brun pelsbille (larvene) lever av støv, hudrester og mest av alt ull og bomullstoffer. De kan gjøre stor skade på ulltøy (så sjekk ullundertøyet ditt) og den største indikatoren på at de er hos deg, er at du får bittesmå hull i t-skjorter og undertøy, som om det bare er gått en tråd i stoffet. Enkleste måten å bli kvitt dem på er å støvsuge over alt, og da mener jeg over alt. Under kommoder, inni skuffer, under skuffer, under senga, under og bak absolutt alt, og kast støvsugerposen etterpå. Det kan hende de kommer snikende i løpet av våren igjen, da de flyr pent inn gjennom vinduene, men de er i det minste bare til mindre bry fremfor veggdyr. Hmm... den larven var knapt 1 mm og litt rødlig. Ikveld fant vi en bitteliten sak som lignet et linfrø inne på jentungens rom. Det er noen timer siden å den kravla rundt på gulvet. Det var kanskje litt tidlig for veggedyr å være ute å vimse? Jeg håperhåperhåper at du har rett, og at jeg har tatt feil. Men jeg finner ingen døde biller i vinduskarmene. Hadde det vært veggedyr så burde vi vel kanskje vært mer oppspist etter to mnd? Endret 7. september 2012 av lisad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest funday Skrevet 7. september 2012 #63 Del Skrevet 7. september 2012 Når du sier larve og skall fra larve, tenker jeg automatisk at det ikke er veggdyr, men brun pelsbille. Veggdyr har kun ett larvestadium, og det er når de er helt nyklekte. Da er larvene omtrent en millimeter lange. Etter første skallskifte har de fem nymfestadium (miniatyrversjon av voksent individ i større og større versjon) før de er ferdig utvokst. Pelsbillen derimot, har 6-11 larvestadier og de blir opp til 8 millimeter lange. Voksne individer er mellom 2,5 og 5 millimeter lange. Brun pelsbille er den mest vanlige "forvekslingen" til veggdyr, den er liten og brun og ligner mer på et linfrø. Hovedforskjellen på veggdyr og brun pelsbille er at pelsbillen kan fly. Det kan ikke veggdyret. Sjekk vinduskarmene dine og se om du finner døde biller der, bak blomsterpotter og evt bilder. Voksen:.http://www.entomex.n...n pelsbille.jpg Larve; http://www.entomex.n...bille larva.jpg Brun pelsbille (larvene) lever av støv, hudrester og mest av alt ull og bomullstoffer. De kan gjøre stor skade på ulltøy (så sjekk ullundertøyet ditt) og den største indikatoren på at de er hos deg, er at du får bittesmå hull i t-skjorter og undertøy, som om det bare er gått en tråd i stoffet. Enkleste måten å bli kvitt dem på er å støvsuge over alt, og da mener jeg over alt. Under kommoder, inni skuffer, under skuffer, under senga, under og bak absolutt alt, og kast støvsugerposen etterpå. Det kan hende de kommer snikende i løpet av våren igjen, da de flyr pent inn gjennom vinduene, men de er i det minste bare til mindre bry fremfor veggdyr. Håper virkelig det er dette jeg også! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 8. september 2012 #64 Del Skrevet 8. september 2012 Hmm... den larven var knapt 1 mm og litt rødlig. Ikveld fant vi en bitteliten sak som lignet et linfrø inne på jentungens rom. Det er noen timer siden å den kravla rundt på gulvet. Det var kanskje litt tidlig for veggedyr å være ute å vimse? Jeg håperhåperhåper at du har rett, og at jeg har tatt feil. Men jeg finner ingen døde biller i vinduskarmene. Hadde det vært veggedyr så burde vi vel kanskje vært mer oppspist etter to mnd? Jeg synes fortsatt det høres mer ut som pelsbiller enn veggdyr ihvertfall. Ta en ny god støvsugerrunde på soverommet, vask alt av sengetøy, også overmadrass-trekket om du har plass i vaskemaskinen. Så ser du det an et par uker. Pelsbillene blir mer aktive innendørs i midten av september når de først har kommet innomhus (hadde pelsbiller i et par år, de er mer irriterende enn noe annet, selv om et par fine ulltrøyer tok kvelden) Da vil du sannsynligvis finne flere døde biller i vinduskarmene, da voksne individer ikke lever noe særlig lenger enn en ukes tid eller noe. Sjekk også bak evt panelovner under vinduer, de stikker seg liksom vekk når de først kreperer. Har du veggdyr derimot, vil du se det om du fortsetter å finne små kløende stikk på armer og bein. De er ofte mindre enn myggestikk, og klør noe voldsomt, så om du klarer å stresse ned og ikke få stressutslett i løpet av den tiden, vil det være enklere å følge med på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest funday Skrevet 12. september 2012 #65 Del Skrevet 12. september 2012 Funnet ut om det er veggedyr eller de andre dyrene det ble snakket om her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisad Skrevet 24. september 2012 Forfatter #66 Del Skrevet 24. september 2012 LItt sent svar, men her kommer det Vi har hatt storrengjøring her, da vi oppdaget en brun pelsbille inne på soverommet. Jeg er fremdeles redd for veggedyr, men har ikke oppdaget noe tegn på aktivitet fra krypene. Jeg kommer nok til å være litt paranoid og sjekke seng nøye en god stund fremover, men det kan virke som at problemet kanskje er løst Å en stor takk til Minya som kom med veldig nyttig info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 25. september 2012 #67 Del Skrevet 25. september 2012 Null stress Jeg hadde panikk i starten da jeg oppdaget dem, jeg også, men det gikk relativt fort over når jeg fant ut at de ikke kunne være veggdyr siden de fløy. De er fortsatt irriterende, mest fordi de plutselig flyr rundt hodet på deg og larvene knasker opp ullundertøyet, men med svært nøye rengjøring og støvsuging av absolutt alle kriker og kroker og mellomrom, under og over, kan man bli kvitt dem til neste gang det flyr en inn vinduet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 25. september 2012 #68 Del Skrevet 25. september 2012 Håper virkelig ikke det er veggdyr du har fått TS. Jeg vil bare uansett skyte inn noe i debatten her ang veggdyr. Ikke alle får bitt av veggdyr, dvs de blir bitt men får ikke utslett og merker det derfor ikke før de finner dyrene tilfeldig. (Ingen hyggelig opplysning men dog viktig å være klar over). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 26. september 2012 #69 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Jeg fikk veggdyr fra en hytte vi var på. Fikk etter noen dager stikk og kunne ikke fatte og begripe hva det var. Skjønte etterhvert at det var veggdyr og etter mye mail frem og tilbake til de som leide ut hytta fikk vi dekket kostnadene vi hadde til Pelias på kr 11000. De var hos oss i tre omganger og sprøytet ned soverommet. Vi fikk beskjed om at når veggdyra først har funnet sitt "rede" i et rom hadde de aldri opplevd at de gikk over i et annet. Vi fryste heller ikke ned klær o.l. da han mente de ikke liker seg i "bevegelige" miljøer. De forsvant i det minste. Var et mareritt de månedene det stod på. Og som Sulosi sier: det er ikke alle som reagerer på bittene (rundt 50%) Endret 26. september 2012 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 26. september 2012 #70 Del Skrevet 26. september 2012 Hvor mye kostet det Sobril? Og hvilket firma brukte du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 26. september 2012 #71 Del Skrevet 26. september 2012 Hvor mye kostet det Sobril? Og hvilket firma brukte du? Skumleste du? Det kostet 11000 og vi brukte pelias. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 26. september 2012 #72 Del Skrevet 26. september 2012 Skumleste du? Det kostet 11000 og vi brukte pelias. Tok meg på fersken der Ja, jeg tilbringer så mye tid her inne så da blir det fort sånn Takk for at du gidder å gjenta da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engstelig234 Skrevet 12. mai 2019 #73 Del Skrevet 12. mai 2019 Dette er noen år siden ser jeg, men fant du ut om det var veggdyr til slutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå