AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Hei, Noen her som har gått bachelor/master i økonomi og admin som kan hjelpe meg litt med valg av valgfag? Vi kan velge mellom skatterett, rettslære, petroleum, dypere finansregnskap og merkantil engelsk. Hvilke av disse vil ha best relevans for videre studie når man ikke er helt sikker på hva man vil ende opp å jobbe med? Har ingen bestemt retning jeg ønsker å jobbe innen, annet enn økonomi. Frister litt med gjeldsrådgiving.. Noen som vet? Anonym poster: c1e71607bcf491b30b7fe42801b0207d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 Vil du jobbe med gjeldsrådgivning ville jeg gått for rettslære. Eller revisor da det også vil innebære en del rettslære. Anonym poster: 4b53d74f17095bef2b7e66e06b8ad9d2
Gjest alille Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Skal ta du ta master etterpå? Hva slags rettslære er det (dvs hvilke lover fokuseres det på)? Skatterett og finansregnskap er nok de mest anvendelige, rettslære kan også være det, kommer litt an på hva temaet er.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Rettslære tar mest sikte på: Avtalerett, Forvaltningsrett, Kjøpsrett, økonomiske forhold mellom ektefeller og selvfølgelig rettssystemet. Vurderer å gå videre på master, men usikker på hvilken retning. Vil du ha behov for skatterett annet enn hvis du jobber som revisor/ligningskontor osv.. ? TS Anonym poster: c1e71607bcf491b30b7fe42801b0207d
Gjest alille Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Angående skatterett vet jeg ikke, jeg har ikke tatt det selv, men alle jeg kjenner som har tatt det sier at de følte at det var relevant for alt. Jobber du i en bedrift er det nok også ganske greit å faktisk ha innsikt i skattereglene. I forhold til dine ønsker er kanskje rettslære det riktige? Økonomiske forhold mellom ektefeller kan jo være lurt for en gjeldsrådgiver, og avtalerett og kjøpsrett burde alle kunne litt om! På min skole var det obligatorisk.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 jeg har hatt både rettslære og skatterett som en del av studiet på revisorlinja. og min erfaring er at i rettslære var det veldig mye om selskapsrett, mens det i skatteretten var mer om beskatningen av enkeltspersoner/privatpersoner. hvis du vil jobbe med gjeldsrådgivning er det vel privatpersoner du skal jobbe med. Og en av de vanligste og "verste" kreditorene for de som trenger gjeldsrådgivning er jo nettopp skattemyndighetene. Og skatterett er alltid veldig relevant for å gi råd i en gjeldssituasjon, ingen slipper unna skatten! så utfra min erfaring ville jeg sagt at skatterett er mest relevant (men nå kan det jo hende rettslære og skatterett er lagt opp litt annerledes på økadm enn på revisorlinja) Anonym poster: cc930f817be00887b033ca2ea1e23557
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Skatterett emnet som er vårt valgfag er det samme som er obligatorisk for de som går revisjon. Dette gjelder også rettslære. Men tror jeg havner på skatterett da, er vell relevant i mange sammenhenger vil jeg tro. Tusen takk for svar! TS Anonym poster: c1e71607bcf491b30b7fe42801b0207d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå