Gå til innhold

Skap til vaskemaskina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp og har funnet ut av det aller mest praktiske er å ha vaskemaskina (og tørketrommelen) på kjøkkenet, plassmessig er det veldig greit, men vi ønsker å bygge det inn i et skap for at det skal se penere ut og jeg lurte på om det er noen her inne som har gjort noe lignende og kan komme med tips?

Finnes det skap på Ikea som kan brukes f.eks, eller må det bygges opp "på egen hånd"?

Skrevet

vaskemaskiner er innen samme mål som oppvaskmaskiner. Bare husk at det er langt større sannsynlighet med lekkasje på vaskemaskiner enn oppvask da disse ikke har noen innebygd sperre slik sistnevnte har. Det kan bli meget dyrt.

De trenger også luft så du kan i utgangspunktet ikke bare bygge de helt inn. Spesielt tørketrommelen som blir veldig varm.

Skrevet

I england er det ganske vanlig med vaskemaskin på kjøkkenet. Har ikke sett en løsning som bygger den helt inne (og tror det som sagt over her, vil være vanskelig å gjøre med tanke på lufting og også med tanke på sentrifugering og stabilitet). Det jeg har sett mest er en mindre dør som dekker selve trommelen og litt til, men som er åpen under og over.

Skrevet

Vi har snakket med rørlegger som hevdet at det var helt greit å gjøre det på denne måten, så jeg håper det stemmer - er det ikke mulig å montere Aquastop på vaskemaskin?

Jeg har sett løsninger der vaskemaskin og trommel er skjult bak en skyvedør - blir det veldig annerledes å ha en vanlig skapdør foran?

Tanken er at maskina skal stå rett på gulvet, eller på et vaskemaskinstativ i bunnen av skapet. Tror ikke det vil gi noen problemer med stabilitet, eller hva tenkte du på helt konkret når du skrev at du trodde stabilitet vil bli et problem, Nada?

Skrevet

Jeg har min vaskemaskin på en hylle mellom to skap under kjøkkenbenken (ekstra høy benk), og det går ihvertfall helt fint med tanke på stabilitet og luft. Du må nok trikse og mikse litt med skapdeler, og jeg vil gjette på at du må opp i en skapdør som er større enn 60 cm, men utover det tror jeg det går fint med vaskemaskin, ihvertfall. Kanskje greit å ha døren oppe, da.

Anonym poster: 7e08cac34c98ef94bcfe021251096fb5

Skrevet

Det er nok lurt å ha døren oppe under tørk av klær, men ellers har jeg sett flere slike løsninger du skisserer.

Jeg så et sted der de hadde vaskemaskinen oppå hylle med kolonialskuffer under. Den løsningen likte jeg. 😊

Jeg ville nok brukt samme dører som kjøkkeninnredningen ellers, og heller om nødvendig snekret stammen selv.

Lykke til!!

Skrevet

Vi har snakket med rørlegger som hevdet at det var helt greit å gjøre det på denne måten, så jeg håper det stemmer - er det ikke mulig å montere Aquastop på vaskemaskin?

Jeg har sett løsninger der vaskemaskin og trommel er skjult bak en skyvedør - blir det veldig annerledes å ha en vanlig skapdør foran?

Tanken er at maskina skal stå rett på gulvet, eller på et vaskemaskinstativ i bunnen av skapet. Tror ikke det vil gi noen problemer med stabilitet, eller hva tenkte du på helt konkret når du skrev at du trodde stabilitet vil bli et problem, Nada?

Jeg tenkte at det ikke ville bli stabilt nok å bare sette det inn i et vanlig kjøkkenskap med vanlige kjøkkenben på. At det ville hoppe litt rundt da. Men jeg har null erfaring med det og om maskinen står rett på gulvet eller på et slikt stativ, så tror jeg nok det går helt fint.

Skrevet

Tusen takk - dette høres lovende ut :)

Jeg vurderer to 40 cm dører til høyskap og evt bygge stammen selv - da blir det nok luft i skapet, enkel tilgang på stoppekran osv og det blir lett å komme til vaskesøylen. Alt som trengs blir å lekte ut slik at hengslene kan festes i vegg og å få opp en sidevegg, som kan festes med vinkeljern og som den andre døra vil "henge på".

Skrevet

Vi skal også gjøre dette når vi pusser opp kjøkkenet. Men kun vaskemaskin da, tørketrommelen blir stående i kjelleren pga plassmangel på kjøkkenet og så er jeg redd for å få masse matlukt i klærne. Jeg har iallfall sett at de har hatt vaskemaskinen i eget skap på Ikea. Og jeg har sett denne løsningen andre steder, men jeg kommer ikke på hvor. Si gjerne fra hvordan det går!

Anonym poster: d26e06262405c46a41b259e65440aa41

Skrevet

Vi skal også gjøre dette når vi pusser opp kjøkkenet. Men kun vaskemaskin da, tørketrommelen blir stående i kjelleren pga plassmangel på kjøkkenet og så er jeg redd for å få masse matlukt i klærne. Jeg har iallfall sett at de har hatt vaskemaskinen i eget skap på Ikea. Og jeg har sett denne løsningen andre steder, men jeg kommer ikke på hvor. Si gjerne fra hvordan det går!

Det skal jeg - og du og om du kommer over en smart løsning :)

Skrevet

Dersom du må ha døren åpen under tromling ville jeg sett etter en løsning der døren kan skyves inn på siden av tørketrommelen slik at du slipper å ha åpne skapdører. Om det finnes da :vetikke:

Gjest Badabing
Skrevet

Mtp lekkasje, så har vi et apparat tilkoblet oppvaskmaskinen med en slik alarm som stopper vannet ved lekkasje. Tror det også skal være mulig å bli varslet på telefonen.

Skrevet

Mtp lekkasje, så har vi et apparat tilkoblet oppvaskmaskinen med en slik alarm som stopper vannet ved lekkasje. Tror det også skal være mulig å bli varslet på telefonen.

Det hørtes veldig kjekt ut - er det ikke det som kalles aquastop?

Gjest Badabing
Skrevet

Måtte gå for å sjekke. Viwa Watersafe heter vår, men det finnes sikkert forskjellige typer. Tror ikke vår er sånn som gir beskjed på telefon, den bare kutter vannet. Men mener at jeg leste at det fantes de med alarm også da vi pusset opp kjøkkenet.

Skrevet

Tusen takk, Badabing! Det er notert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...