Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man ikke kan få dagpenger når man er nyutdannet og søker jobb? Hva er i så fall argumentet for dette? Det er jo da man kanskje trenger det aller mest. Når man har arbeidet noen år og spart opp litt penger, så har man slik at man klarer seg når man blir arbeidsledig en periode.

Anonym poster: 589fad0c5b1bfd24a24896005256d325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Da må du over på sosialen om du er i en mellomtilstand mellom f.eks. ferdig skole og jobb. Du må ha tjent 1.5 g siste året for å få dagpenger, eller ha jobbet de siste tre årene.

Skrevet

Du har ikke krav på dagpenger hvis du ikke har jobbet deg opp til det.

Anonym poster: 47d1ad023fe4e17176838434f845c7cd

Skrevet

argumentet er selvsagt at du ikike har opparbeidet deg rettigheter.

Du får jobbe i feriene da, og i helgene, så ordner det seg.

Anonym poster: 6884c3c48b9fbbb668aa1986915a88b3

• Liker 3
Skrevet

argumentet er selvsagt at du ikike har opparbeidet deg rettigheter.

Poenget med en velferdsstat er vel at alle skal ha rettigheter uavhengig av lommebokas tykkelse?

Skrevet

Da må du over på sosialen om du er i en mellomtilstand mellom f.eks. ferdig skole og jobb.

Hva er sosialen?

Skrevet

Poenget med en velferdsstat er vel at alle skal ha rettigheter uavhengig av lommebokas tykkelse?

Derfor har man sosialstønad som sikkerhetsnett for de som ikke har opptjent seg andre rettigheter.

• Liker 3
Skrevet

Har blitt innkalt til infomøte i NAV. Er dette noe jeg må dra på når jeg ikke mottar støtte?

Skrevet

Du får ikke dagpenger hvis du ikke har tjent nok til 1.G

Dersom du får det, er det først etter at du har brukt opp alle dine egne sparepeng/har brukt resterende sparepenger på å tilbakebetale lån.

Skrevet

Har blitt innkalt til infomøte i NAV. Er dette noe jeg må dra på når jeg ikke mottar støtte?

Jeg ville dratt. For da jeg var på slikt møte, så fikk vi mulighet til å melde interesse for div kurs, og jeg fikk ihvertfall jobbsøkekurs rimelig raskt, og når man går på kurs får man individstønad Jeg endte også opp med jobb etter jobbsøkekurset. Ikke drømmejobben, ikke relevant for utdanningen, og kortvarig kontraktsarbeid, men jobb.

Anonym poster: 6f513f40a55661fdb8c403c45491a09b

• Liker 1
Skrevet

Og den delen om at du får opparbeide deg rettigheter, den overså du galant ser jeg. Det er faktisk ikke så vanskelig, andre har klart det før deg.

Du vil bare ha, ha, ha uten å yte, og lurer på om du skal ta deg bryet med å gidde å gå på infomøte.

Du er en uansvarlig latstokk, og jeg håper du ikke får ei krone fra NAV før du endrer holdning.

• Liker 4
Skrevet

Det har man jo, men enkelte av rettighetene må man rett og slett tjene opp retten til å få. De eneste som kan få dagpenger uten å ha tjent nok i forkant er folk som er ferdige med militæret. Men de har også noe begrensede rettigheter på akkurat dagpenger.

Men tenk deg hvordan det hadde blitt hvis nylig ferdige studenter kunne få dagpenger istedenfor å skaffe seg jobb så fort som mulig. For de fleste tar det litt tid å skaffe seg jobb, siden mange velger utdannelser som ikke automatisk gir jobb. Terskelen for å vente på drømmejobben blir mye lavere, og mange vil nok velge å motta dagpenger så lenge de kan, der man nå ser at disse studentene fyller et annet behov for arbeidskraft enn akkurat i den bransjen de vil jobbe i.

Jeg har vært i samme situasjon selv, jeg trodde også at jeg fikk iallfall noe penger, men jeg fikk ikke en dritt annet enn individstønad for de dagene jeg var på tiltak.

Skrevet

Men hele poenget er jo at man får like mye på sosialen som man ville fått både på AAP og dagpenger dersom man kommer rett fra skole. Stønadene har bare ulike navn. Derfor er det bare byråkrati når man må først dit, så dit, fremfor å bare bli ferdig med det. Istedet kunne det vært andre krav til de som er nyutdannede uten jobb, for eksempel rett på jobbklubb etc. Mye som kunne blitt gjort for å forenkle systemet.

Skrevet
Du vil bare ha, ha, ha uten å yte

velferdsstaten er jo til for nettopp dette formålet, at man ikke skal være nødt til å yte for å få.

Skrevet

Du har ikke krav på dagpenger hvis du ikke har jobbet deg opp til det.

Anonym poster: 47d1ad023fe4e17176838434f845c7cd

Du får ikke dagpenger hvis du ikke har tjent nok til 1.G

Dersom du får det, er det først etter at du har brukt opp alle dine egne sparepeng/har brukt resterende sparepenger på å tilbakebetale lån.

Dette stemmer ikke.

Studielån regnes som inntekt, og dette - sammen med hva man eventuelt har tjent ved siden av studier regnes som dagpengegrunnlag.

Det fungerer heller ikke på samme måte som sosialstønad hvor de sjekker hvorvidt du har penger på konto - man har enten rett, eller ikke rett på dagpenger.

Studenter som har avsluttet studieforløp har rett.

Anonym poster: de62651f714c7155f6894a2f7efe5f49

Skrevet

Har du noe link til dette med studielån og støtte?

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Studielån regnes som inntekt, og dette - sammen med hva man eventuelt har tjent ved siden av studier regnes som dagpengegrunnlag.

Det fungerer heller ikke på samme måte som sosialstønad hvor de sjekker hvorvidt du har penger på konto - man har enten rett, eller ikke rett på dagpenger.

Studielån regnes ikke som inntekt og nei, nyutdannede har ikke rett på dagpenger, dersom de ikke har tjent nok til 1 G, og sitter med oppsparte middler

Skrevet

velferdsstaten er jo til for nettopp dette formålet, at man ikke skal være nødt til å yte for å få.

De som ikke KAN yte skal ikke stå på bar bakke uten penger. DET er hva velferdsstaten er til for.

Det er IKKE for at de som kan yte, men som ikke vil, skal kunne forsyne seg.

Dra deg avgårde på det infomøtet, og slutt å syte.

• Liker 1
Skrevet

Tråden flyttes over til Forbruker og økonomi.

Niennas, mod.

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Her tar du feil. Studielån regnes ikke som inntekt når det gjelder rett til dagpenger. Studenter som har avsluttet studieforløp har ikke rett til dagpenger med mindre de har arbeidet nok ved siden av studiene. Slutt å feilinformer!

Anonym poster: 15cdda7bc79399af4718b53cfcbb05c0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...