Dingo Skrevet 2. september 2012 #1 Skrevet 2. september 2012 Jeg er veldig usikker på hva jeg vil bli/studere, men har samtidig lyst til å komme litt i gang, og ta NOE. Jeg står mellom forskjellige årsstudium (og mye annet egentlig ), men vet ikke hva som er best å ta. Det hadde vært greit å ta noe som er litt "potet", altså at man kan bruke det i mange forskjellige jobber. Det jeg har snust på et følgende: - reiseliv (som jeg synes virker veldig gøy, men vet at jobbmulighetene er dårlige. Kan man bruke dette til noe annet? Innenfor kontor/administrasjon osv.) - psykologi - sosiologi - pedagogikk - statsvitenskap (virker veldig tørt og kjedelig, men det er kanskje noe som er greit å ha?? ) Jeg synes en jobb innenfor kontor/administrasjon osv virker gøy, men er dårlig med tall. Ihvertfall ren matte. Men det er kanskje noen av disse studiene som kan kvalifisere til en enkel kontorjobb, også kan man bare bygge på mer senere for eksempel? Hva tror dere? Erfaringer og tips taes i mot med stooor takk! :D Kom også gjerne med innspill om andre retninger hvis dere har det! Kjøyr! ;D
Sulosi Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Jeg tok i mangel på noe bedre et årsstudie i pedagogikk. Har kommet godt med og er ganske anvendelig.
Maestro Skrevet 2. september 2012 #3 Skrevet 2. september 2012 Troor at reiseliv er bachelor. Mange går sosiologi, å stortrives med det.
Dingo Skrevet 2. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. september 2012 Folkeuniversitetet har et årsstudium i reiseliv ( i samarbeid med en av høgskolene i Norge). Sosiologi virker moro, men spørsmålet er om man kan bruke det til mye etterpå liksom? Takk for svar ang pedagogikken
Gjest Daenerys Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 Jeg tok selv kommunikasjon, men jeg tror jeg ville valgt sosiologi, mange av teoriene og tenkerne der går igjen i de aller fleste samfunnsfag.
kareen Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Anbefaler årsstudium i psykologi. En del å lese, men veldig interessant og relevant. Eller årsstudium i engelsk.
Dragonfly84 Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Språk kan man trenge i mange forskjellige jobber, og kan kanskje gi deg det lille ekstra som gjør at du blir valgt på jobbintervju. Så hva med fransk, tysk eller spansk, hvis du hadde et av dem på videregående? 3
Dingo Skrevet 3. september 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2012 Hmm.. Ja.. Engelsk er også noe jeg har veldig lyst til, men har liksom tenkt at det blir så meningsløst å ta et år med det, når jeg ikke vet hva jeg vil etterpå. Et år med engelsk uten noe annet (hvis det skulle bli tilfelle at jeg ikke tar noe mer) er kanskje ikke verdt så mye..? Spansk hadde jeg på videregående, og liker det godt, så kanskje det kunne vært noe også. Hmm.. Hva er best; engelsk eller spansk? Og er det bedre å ta språk enn f eks sosiologi og de andre fagene? Takk for gode tips så langt! :D
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 Forretningsengelsk er kjekt å ha, ihvertfall om man vil jobbe på steder senere hvor man skal drive med internasjonal kundebehandlig.
Gjest Iah Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Et årsstudium alene er uansett ikke verdt noe, så jeg hadde valgt utifra interesse og motivasjon. 4
Dingo Skrevet 3. september 2012 Forfatter #11 Skrevet 3. september 2012 Nei, årsstudium er jo ikke verdt noe særlig alene. Men jeg tenker hva som kan være greit å ha og som kan veie LITT om man først skal ta noe Sant det med forretningsengelsk, Uanonymbruker
Grønt blad Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Jeg ville valgt pedagogikk. Pedagogikk kan du få bruk for i mange stillinger, og jeg vil tro det ser bedre ut med et årsstudium i ped enn f.eks. reiseliv.
super-s Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Jeg ville valgt sosiologi, men det er jo fordi jeg interesserer meg for det! Vet ikke hva som lønner seg og ikke.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Jeg forstår ikke engang at du tenker på å et årsstudium mens du tenker på hva du vil bli. Ihvertfall ikke dersom året må finansieres via lånekassen. Da hadde jeg heller jobbet full tid et år mens jeg tenkte. Jeg jobber som sekretær i et større selskap og vi tar så og si inn alle kontoransatte via vikarbyrå. Noen har gått kontorfaglinjen og vært heldig og fått læreplass hos oss. Det er imidlertid de færreste som er så heldige å komme inn som lærling - der velges kun ut de beste fra søkerbunken. Så dersom det er kontor du vil, så er mitt råd å kontakte et vikarbyrå ... da kan du prøve deg og se om det er noe du vil satse på videre. 1
Strixvaria Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 Jeg har gått et år med sosiologi nå (begynte på bachelor, men visste at det bare kom til å bli med det ene året), og har fortsatt sosiologifag ved siden av mine nye fag. Selv om det er ganske "ubrukelig" i betydningen at det å være "sosiolog" er en veldig diffus faggren (man må spesialisere seg + ha gode kontakter for å gode jobber med en sosiologigrad), så vil jeg si at fagene i seg selv er kjempeinteressante; bare på det ene året her ser jeg helt annerledes på omgivelsene mine. Jeg har tillagt meg den uvanen at jeg analyserer folk overalt, haha. Neida, joda.. men det er hvertfall veldig spennende - hvorfor er vi som vi er, hva påvirker oss, når vi foretar oss noe, hvorfor handler vi på akkurat den bestemte måten? Jeg tror et år med sosiologi vil gi deg et godt grunnlag å bygge videre på uansett hva du bestemmer deg for videre- du lærer å se ting i et annerledes perspektiv, og du blir god på å reflektere over både større og mindre issues. Dessuten er det et veldig praktisk fag i betydningen at det handler om ting som faktisk skjer rett utenfor vinduet ditt. Det er noe av det som (i mine øyne) gjør faget veldig spennende :happy:
Gud Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Jeg synes at du heller burde finne deg en jobb. Økonomisk er det mye bedre for deg selv, samt at samfunnet slipper å "kaste bort" penger på å gi deg et år med skolegang som det aldri får noe igjen for. 1
Dingo Skrevet 3. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 3. september 2012 Året må ikke finansieres av lånekassen. Jeg kommer til å jobbe samtidig og har oppsparte penger ettersom jeg allerede har jobbet i flere år. Dette er også grunnen til at jeg nå har lyst til å bare komme i gang med noe, for "tenkeåret" med jobb har bare blitt til flere, og jeg skjønner at jeg bare må begynne på noe for å komme i gang. Det hørtes jo egentlig veldig interessant ut, Strixvaria Arg, dette er vanskelig altså! Jeg har LITT lyst til ALT. Så helst at jeg hadde VELDIG lyst til EN TING!
Dingo Skrevet 3. september 2012 Forfatter #18 Skrevet 3. september 2012 Jeg synes at du heller burde finne deg en jobb. Økonomisk er det mye bedre for deg selv, samt at samfunnet slipper å "kaste bort" penger på å gi deg et år med skolegang som det aldri får noe igjen for. Det kommer som sagt ikke til å koste samfunnet noe ettersom jeg kommer til å ta det samtidig med jobb og allerede har oppsparte midler. MEN; om jeg så hadde tatt det med finansiering fra lånekassen, så er da dette også fullt lov! 1
Gud Skrevet 3. september 2012 #19 Skrevet 3. september 2012 Det kommer som sagt ikke til å koste samfunnet noe ettersom jeg kommer til å ta det samtidig med jobb og allerede har oppsparte midler. MEN; om jeg så hadde tatt det med finansiering fra lånekassen, så er da dette også fullt lov! Klart det koster samfunnet noe, utdanning er ikke gratis. Selvfølgelig er det fullstendig lovlig, og det er mange som gjør det. Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor. Det virker som om alle på liv og død MÅ studere ett eller annet, til tross for at de ikke planlegger å betale tilbake til samfunnet ved å bruke utdanningen til å skape verdier.
frøkna Skrevet 3. september 2012 #20 Skrevet 3. september 2012 Ex. Phil kanskje? Ellers slenger jeg meg på de andre som har foreslått sosiologi og pedagogikk. Jeg har aldri tatt noe årsstudium selv da, men vil tro man blir litt mer skolevant og kanskje mer motivert til å fortsette. Om man klarer å bare jobbe et år mens man tenker og så gå tilbake til skolebenken er jo det et alternativ, men er ofte vanskelig for folk å forlate det som på en måte er trygt og godt og gå over til noe nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå