Gå til innhold

Forsikre bil for ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min på 20 skal kjøpe sin første bil. Pga alderen blir forsikringen rådyr. Vi lurer nå på at vi kanskje skal forsikre bilen i mitt navn. Faren hans og jeg har bil, men den står på farens navn, så jeg har ingen egen bilforsikring.

Både gutten og vi vet at ulempen for ham er at han da ikke får startet med å bygge seg opp en egen bonus, men den ulempen er han villig til å ta mot å få billigere forsikring via meg og heller få forsikring på seg selv når han er over forsikringsselskapenes ungdomsgrense.

Spørsmålet er: Risikerer jeg noe på denne måten? Jeg har ingen bonus å tape, men kan jeg tape noe annet?

Anonym poster: 02fd9a1d7c35db30c734a9089b647aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stesønnen min på 20 skal kjøpe sin første bil. Pga alderen blir forsikringen rådyr. Vi lurer nå på at vi kanskje skal forsikre bilen i mitt navn. Faren hans og jeg har bil, men den står på farens navn, så jeg har ingen egen bilforsikring.

Både gutten og vi vet at ulempen for ham er at han da ikke får startet med å bygge seg opp en egen bonus, men den ulempen er han villig til å ta mot å få billigere forsikring via meg og heller få forsikring på seg selv når han er over forsikringsselskapenes ungdomsgrense.

Spørsmålet er: Risikerer jeg noe på denne måten? Jeg har ingen bonus å tape, men kan jeg tape noe annet?

Nei, mange, om ikke de fleste, foreldre gjør akkurat det. :-)

Skrevet

Akkurat slik vi gjorde det da jeg kjøpte min første bil. Bare husk at bilen også må stå på deg da (måtte vi hvertfall). Dumt at det er så dyrt å forsikre når man er ung. Jeg har hatt lappen i sju år, eid bil i fire år og har null bonus selv om jeg har kjørt helt skadefritt. Men for oss lønner det seg å ha min bil i mannen min sitt navn.

Skrevet

Har du undersøkt om det er lovlig? Gutten må uansett stå oppført som bruker, og da blir det kanskje ikke så mye å spare uansett?

Forøvrig tror jeg at ungdomstillegget blir tilbakebetalt hvis han kjører skadefritt til han er 25 (rett meg gjerne på dette punktet).

Skrevet

bilens forsikring må stå på eier av bilen. så lenge dette er i orden risikerer du ingenting.

jeg vil personlig anbefale at man heller betaler de ekstra kronene det koster å forsikre på eget navn, noen forsikringsselskap gir som andre her nevner ungdomstillegget tilbake ved skadefri kjøring.

det blir fort forbasket dyrt å forsikre en nyere bil senere om man ikke har opptjent bonus. om prisen idag er urimelig, så ville jeg heller valgt å kjøpe en bil som er gunstigere å forsikre.

Skrevet

Det at bilens forsikring må stå på eier er ikke rett. Hos gjensidige har jeg kasko og ansvarsforsikring på en bil somstår registrert på en annen person. Grunnen er at bilenble kjøpt fra en i familien, og jeg sparte nesten fem tusen på omreg den gangen. Det ble bare stående slik.<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Skrevet

Det at bilens forsikring må stå på eier er ikke rett. Hos gjensidige har jeg kasko og ansvarsforsikring på en bil somstår registrert på en annen person. Grunnen er at bilenble kjøpt fra en i familien, og jeg sparte nesten fem tusen på omreg den gangen. Det ble bare stående slik.<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Jo, det er helt rett. Forsikringsselskapet gir f i det, men UP og Statens Vegvesen gjør ikke. du risikerer avskilting på stedet ved kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke, har blitt kontrollet av up flere ganger, null problem.<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Skrevet (endret)

jeg siterer bilansvarsloven:

§ 15. (motorvogner skal vera trygda).

Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Er ei vogn ikkje trygda så som nemnt i fyrste punktum, og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova, skal eigar eller innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne.

Endret av CadillacJack
Skrevet

Bilen trenger ikke å forsikres av bilens eier, i hvertfall ikke i alle forsikringsselskap. Det vet jeg av egen erfaring. Men jeg skal uansett være åpen med forsikringsselskapet om at det gjelder bilen til stesønnen.

Når det gjelder å få tilbakebetalt ungdomstillegget om man kjører skadefritt: Dette er vel noe bare enkelte forsikringsselskap tilbyr, og da ikke hele ungdomstillegget, men en liten del av det? Jeg skal dobbeltsjekke dette når jeg ringer rundt og hører på pris selvsagt, men jeg tviler på at hele ungdomstillegget blir tilbakebetalt. Da hadde jo forsikringsselskapene gått i tap, for alle som betaler forsikring er med på "spleiselaget" for de som får skade og får utbetalt forsikringspenger.

Vi skal prøve å få oversikt over priser hos ulike selskaper, så får vi se hvilken løsning vi velger. Takk for tilbakemeldingene.

TS

Skrevet

Hvorfor har jeg hatt forsikring på den i sp mange år da? Jeg var selv på gjensidige og spurte neget nøyw om det gjaldt med den forsikringen, og ja, det sverget de på at det gjorde.<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Skrevet

jeg siterer bilansvarsloven:

&sect; 15. (motorvogner skal vera trygda).

Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Er ei vogn ikkje trygda så som nemnt i fyrste punktum, og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova, skal eigar eller innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne.

Jeg tolker det der som at eier må sørge for at bilen er forsikret, men ikke at det står noe om hvem forsikringa må stå på. Uansett er det ikke verre enn at jeg blir stående som medeier i bilen.

TS

Skrevet

Hvorfor har jeg hatt forsikring på den i sp mange år da? Jeg var selv på gjensidige og spurte neget nøyw om det gjaldt med den forsikringen, og ja, det sverget de på at det gjorde.<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

jeg anbefaler at du heller spør statens vegvesen om det. de vet det gjerne litt bedre enn forsikringsselgere.

Skrevet

Det kan ikke stemme at forsikringa på bilen ikke er gyldig, cadillacjack, jeg sier ikke at du lyver, men her jeg bor er det helt vanlig at man overtar biler og forsikrer på seg, utennødvendigvis å eie. I såfall kjører en hel gjeng rundt uten gyldig forsikring????????<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Skrevet

Noen forsikringsselskap krever at eier og forsikringstaker er samme person, andre ikke.

Mange forsikringsselskap godtar at bilens eier, og hvem forsikringsavtalen står registrert på er ulike personer, problemfritt!

Skrevet

Hvis man har forsikring på en forelder, og kræsjer? Gjelder forsikring da hvis man ikke står som bruker da?

Skrevet

Hvis man har forsikring på en forelder, og kræsjer? Gjelder forsikring da hvis man ikke står som bruker da?

Dersom forelder har fått redusert pris, grunnet alder på fører, og en som er under denne alderen kræsjer bilen vil man få redusert utbetaling tilsvarende den reduserte prisen.

Det smarteste for ungdom er å kjøpe en bil med lav skadestatistikk, og begynne og opparbeide seg egen bonus. Da ender de gjerne opp med en bil som ikke like mye krefter å kjøre seg ihjel med også. win-win.

Anonym poster: 75063419e08daf326038dba42f93e299

Skrevet

Man registrerer ikke alle brukere av en bil. Jeg kan låne bort min bil, til hvem som helst (som har lappen selvfølgelig) og forsikringen gjelder uansett!

Det er kun hvis jeg lover forsikringsselskapet at ingen under 23 skal kjøre den, og noen på 19 kjører den, at jeg vil ha noen problemer.

• Liker 1
Skrevet

Noen forsikringsselskap krever at eier og forsikringstaker er samme person, andre ikke.

Mange forsikringsselskap godtar at bilens eier, og hvem forsikringsavtalen står registrert på er ulike personer, problemfritt!

Ringte vegvesnet, de reagerte på det og mente den var ugyldig, så keg ringte forsikringselskspet, de påstår den er mer enn gyldig nok. Nå venter jeg på at det skal løse seg med fasit....<br /><br /> Anonym poster: d37872b6925d6a98561eccfe7a89a534

Skrevet (endret)

CadillacJack har helt rett her.

Mange tror at forsikring kan stå på kona, broren faren eller naboen mens bilen står i ditt navn. Det forsikringsselskapet glemmer å si er at når de vet at bilen skal stå i ditt navn, så legger de inn ditt fødsels- og personnummer i Statens vegvesens system slik at du og naboen eller broren din har forsikringen sammen. Motorvognregisteret til vegvesenet godtar ikke noe annet faktisk, systemet "skjønner ikke" at forsikringer som ikke blir lagt inn på bileiers navn tilhører bileier, dermed blir ikke bilen omregistrert/registrert og man får ikke vognkort og man risikerer og bli avskiltet.

Så om noen fortsatt mener at de har bilen i sitt navn og forsikringen i en annens navn er det enten avskiltningsbegjæring på bilen, eller så har forsikringsselskapet sendt inn forsikringsmeldingen i bileiers navn. Enkelt og greit.

Endret av Konstabel Snabel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...