Gå til innhold

Ekstremt aktive barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere venniner av meg har babyer og barn som de

sier er ekstremt aktive.

Jeg synes disse barna er helt vanlige

Noen som har en definasjon på ekstremt aktive

babyer og barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstremt aktive barn er alle barn med slappe foreldre!

Finnes selvfølgelig unntak :)

Anonym poster: 2abcb8e5089297b7e9be5de452882bd4

• Liker 4
Skrevet

Eg ville kalt ungane ekstremt aktive viss dei sjeldan/aldri greide å halde på med rolege aktivitetar , som teikning/maling, lesing osv. Det er bra med aktive ungar, men det er og viktig at ungane kan sitje stille og konsentrere seg om ein ting. Ungar som ikkje kan det, har/vil få eit problem.

Skrevet

For eksempel det ene barnet det er snakk,

Hun kan sitte i timesvis og spille eller å se på tv, men hvis man skal sitte i ro i for eksempel en samlingstund, gjør hun det ikke( har også fått slippe) liker ikke å tegne, så gidder ikke å sitte da heller.

Skrevet

Tja. Aktive barn og hyperaktivebarn er to ulike ting.

Mine to eldste var helt standard. Så kom tredje og hun var høyt og lavt fra hun begynte å bevege på seg. Hun lærte seg å klatre opp trapper da hun var syv måneder, gikk langs ting da hun var åtte og gikk selvstendig da hun var 10. Vi kunne ikke gå på besøk til folk for hun skulle undersøke alt. Plukke, ordne, klatre, løpe. Hun brakk foten rett over året og dagen etter hun hadde gips fra tær til øverst på låret klatret hun opp bokhyllen.

Men hun var ikke hyperaktiv, hun kunne fint finne roen. Men det var ikke snakk om å se på tv, nei, hun måtte gjøre på noe. Hun elsket "babyene" sine og kunne leke i timesvis, på og av med klær på både dukker og seg selv.

Jeg trodde nesten ikke barn som måtte overvåkes konstant eksisterte før jeg fikk en selv. En ting er å la henne gjøre ting selv i hjemmet og i hagen med låst port. Men f.eks. å reise til Sydenlandet med henne da hun var tre var mer kav enn kos. Absolutt ingen frykt koblet med en klokkeklar tro på at hun KUNNE svømme ... vel, det er begrenset hvor mange timer man gidder være i bassenget for meg, men ikke for henne. Armringer, pfft ... plukke opp veivende unge som hev de av seg, jada.

Jeg tror hun var mer aktiv enn de fleste andre barn mine venner og kjente har hatt. En gutt hadde like stor utforskertrang og det var nesten slitsomt å se moren løpe etter han. Jeg skal glatt innrømme at jeg er en forelder som ikke gidder løpe etter unger 24/7, så om det gjør meg slapp, so be it. Jeg syns hun var veldig aktiv, men samtidig aktiv på en god måte. Det var ingen hyling, ingen ødeleggelsestrang, ikke noe slemt i måten hennes å være aktiv på.

Skrevet

Begge ungane mine har vore sånn aktive som Silfen skildrar, då dei var heilt små. Spesielt eldstemann, som gjekk tidleg (10 mnd), og var ekstrem til å rive ned ting, plukke på ALT, kome seg oppå/under/mellom/inni alt mogleg. Men dei kunne fint sitje i ro med leiker/bøker osv. Etterkvart som dei vart eldre (2-3 år) vart den ekstreme utforskings-trongen dempa. Absolutt aktive ungar, men ikkje for aktive/hyperaktive - altså sånne som ikkje kan sitje stille eller konsentrere seg om noko som helst. Det er normalt at små ungar er veldig aktive, det seiast jo at ein vaksen ville fått ei ekstrem treningsøkt av å prøve å gjera det same som ein liten unge ein heil dag ;) Eg prøvde ein gong, holdt vel ut ein time eller noko...

Skrevet

Jeg har et aktivt barn, men ekstremt aktiv er han tross alt ikke. Han løper mer enn han går, er tidlig ute motorisk og skal undersøke absolutt alt. Flere av våre venner har kommentert at han er temmelig turbo. På den annen side liker han å tegne, bli lest for og se på tv, så han klarer fint å være rolig hvis han vil. Og fordelen med at han er aktiv er at han også blir sliten og er superenkel å legge om kvelden ;)

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg har selv ment at mine er ekstra aktive, sammenlignet med andre barn. Det er det også en del som har sagt til meg. De to eldste var høyt og lavt fra de kunne krype, de gikk lange turer uten vogn fra de var 2 år og da de var to og et halvt solgte vi vogna. De løp og hoppet og så ikke tv før de var 3 år. Sammenlignet med mine venners barn var de både mer utholdende og mindre interesserti typiske sitte-stille-aktiviteter.

Nå har jeg en som krøp da han var knapt seks måneder og som, akkurat som de to eldste, utforsker alt, kravler opp i sofaen, derfra til vinduskarmen. Går rundt møbler, står uten å holde seg, plukker på ALT. Når vi er på babysang og i åpen barnehage ser det ut til at han har et høyere aktivitetsnivå enn de andre på samme alder. Jeg aner ikke hvorfor jeg får slike unger, men jeg var visst rimelig aktiv selv også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...