Gjest Mandalla Skrevet 2. september 2012 #1 Skrevet 2. september 2012 Min ekssamboer og jeg har praktiskert (stort sett) hovedferie med barna annet hvert år. Som regel 2-3 uker i Syden et eller annet sted. Både han og jeg har dratt på ferier med barna andre tidspunkt, både små og korte turer innlands og utenlands. SÅnn jeg har praktisert det, så har jeg sendt med penger til påskeegg/eller kjøpt påskeegg om barna skal være med han i påsken. Om de har dratt på ferie har jeg sendt med litt lommepenger og om det har vært storbyferie; til shopping (vi har tre barn fra 12-16 år) Nå er det ikke snakk tusenvis av kroner, og det er ikke for å overgå faren, men rett og slett fordi det er hyggelig å gi barna penger til feks nye klær om de er på tur til Paris (eller Oslo for den saks skyld) Andre veien er det derimot ikke noe, ikke en gang en femtilapp til is om barna skal være på ferie i Hellas i tre uker sammen med meg. Så jeg lurer derfor på om det er jeg som praktiserer feil, eller om det er far som er kanskje litt vel forsiktig med penger? Hva gjør du og din eks?
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Jeg holder lommepenger til barnet når hun er hos meg, far når hun er hos ham. Skulle bare mangle. 7
Gjest Marmot Skrevet 2. september 2012 #3 Skrevet 2. september 2012 Nei, jeg sender ikke med lommepenger, og tviler sterkt på at jeg kommer til å gjøre det heller.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #4 Skrevet 2. september 2012 Jeg gjør det. Rett og slett fordi jeg får 7000,- pr mnd i barnebidrag.Dette går av far sin lønn. Når han da har kjøpt sydentur så synes jeg det er helt fear at jeg kan gi ungene litt lommepenger. Det er jo ikke akkurat som om de ikke får mat,godis, og ting og tang av far når dem er på ferie. Anonym poster: 3e87d6ce77da8dcd697c1125684db9c7 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #5 Skrevet 2. september 2012 Her pleier ungene å få litt feriepenger av min familie (besteforeldre, tanter og onkler) og de tar de med seg uansett hvem de skal på ferie med. Jeg gir dem litt jeg også, så de har noe eget å ha i lommeboka. Anonym poster: 5cd8379571474ba855d32cf0712a094c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #6 Skrevet 2. september 2012 Jeg holder lommepenger til barnet når hun er hos meg, far når hun er hos ham. Skulle bare mangle. Samme her. Anonym poster: 95e9d056d96c5638b10f09cac58df3c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #7 Skrevet 2. september 2012 Her er nok det motsatte mye mer normalt, at far gir lommepenger når barn er på ferie med mor. Dette tiltross for at han i mange tilfeller har betalt henne ut i dyre dommer ved brudd. Gjerne med et beløp mange ganger det hun bidro med under samliv.Ja jeg venter hylekoret!!! men jeg kjenner alt for mange tilfeller som er slik. Anonym poster: 6e171d97afe4d341216c3f6296e97323 4
Arlea Skrevet 3. september 2012 #8 Skrevet 3. september 2012 Når far vil dra på ferie med barnet, tar jeg det for gitt at det er han som spanderer. Unntaket er hvis hun trenger noe generelt som ikke er spesifikt for den ferien - da kjøper jeg eller sender ved penger, ettersom det er jeg som har omsorgen. Far sender ikke penger andre veien, og det synes jeg er helt greit. Unntaket er selvfølgelig ved anledninger som jul/påske/bursdag. Barnet trenger selvsagt ikke dobbelt av ting sompåskeegg osv. Men om hun skal feire påsken uten mamma, for eksempel, så synes jeg det er koselig at hun får med seg et egg fra meg også, selv om det ikke er rare greiene inni. Jeg ser at folk praktiserer mye forskjellig. Men jeg synes det fort kan bli for mye om barnet får dobbelt av lommepenger/kosepenger. Det er jo ikke noen vits i å gi barnet mer enn det trenger. 1
Gjest Violetta Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 Jeg synes nesten det er frekt å sende med påskeegg og lignende jeg. Sommer om man skal konkurrere med far, eller ikke har tro på at han klarer å lage en god nokså påskefeiring. 4
Gjest navnelapp Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Jeg synes nesten det er frekt å sende med påskeegg og lignende jeg. Sommer om man skal konkurrere med far, eller ikke har tro på at han klarer å lage en god nokså påskefeiring. Eh... Tolkar du det ikkje vel langt no? I vår relasjon ville iallfall det vore heilt ok, og berre bli sett på som hyggeleg. Og har dei med seg eit påskeegg får dei ikkje eit til av meg, det blir overdådig, og det er grenser for kor mykje sukker dei treng. Når det gjeld lommepengar så dekker den dei er på tur med det. Vi betalar ikkje bidrag til kvarandre.
Gjest Violetta Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Eh... Tolkar du det ikkje vel langt no? I vår relasjon ville iallfall det vore heilt ok, og berre bli sett på som hyggeleg. Og har dei med seg eit påskeegg får dei ikkje eit til av meg, det blir overdådig, og det er grenser for kor mykje sukker dei treng. Når det gjeld lommepengar så dekker den dei er på tur med det. Vi betalar ikkje bidrag til kvarandre. Nei jeg synes ikke jeg tolker noe langt. Om far har planlagt påskefeiring, kjøpt inn påskeegg og gleder seg til dette, og så kommer barnet gjerne med et større påskeegg hjemmefra... Jeg vet at i hvert fall jeg hadde blitt skuffet. 2
Gjest Marmot Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Jeg sendte med et bittelite påskeegg da sønnen vår skulle være sammen med faren sin, jeg klarer ikke se problemet med det. Men vi snakket om det på forhånd, og hadde han sagt at han gjerne ville ordne det selv, hadde jeg jo ikke gjort det. 1
Gjest Mandalla Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 Min ekssamboer er hverken opptatt av påskeegg, julekalender, julestrømper eller markeringer som feks valentines, mens jeg derimot er det. Og ungene har fått sånne ting av meg i alle år. Synes ikke det er et forsøk på å overkjøre far, snarere enn videreføring av gamle tradisoner i vår familie. Godt mulig jeg ser bare min side her, og ikke hans, men som sagt så bryr han seg ikke stort om dette, mens jeg da er barnslig opptatt av sånt.
Gjest Mandalla Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Når det gjelder ferien, så har vi som regel praktisert at barna er med meg annet hver år og så blir de med han året etter. Jeg for min del synes det er litt kjipt å ikke sende med lommepenger til å handle klær osv for, når jeg slipper å bruke tusenvis av kroner på både ferie og mat.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 (endret) Jeg synes nesten det er frekt å sende med påskeegg og lignende jeg. Sommer om man skal konkurrere med far, eller ikke har tro på at han klarer å lage en god nokså påskefeiring. Sende påskeegg er jo søtt da? Det trodde hvertfall jeg. Sender til mindre søsken Det har ingenting med konkurranse å gjøre. Jeg hadde gjort som ts, men gitt han en kommentar om at han iallefall kunne kjøpt en is til dem på feriene han har dem med på. Endret 3. september 2012 av Evilposelos
Gud Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Når det gjelder ferien, så har vi som regel praktisert at barna er med meg annet hver år og så blir de med han året etter. Jeg for min del synes det er litt kjipt å ikke sende med lommepenger til å handle klær osv for, når jeg slipper å bruke tusenvis av kroner på både ferie og mat. Men det er jo hver sin tur. Generelt synes jeg man skal være forsiktig med å gi for mye ekstra. Det blir fort press på den andre parten om å gjøre tilsvarende, og dessuten virker det som om mange gjør det bare for å kunne si at den andre parten er gjerrig og kjip. (ikke myntet på deg som blir sitert) 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #17 Skrevet 3. september 2012 Sende påskeegg er jo søtt da? Det trodde hvertfall jeg. Sender til mindre søsken Det har ingenting med konkurranse å gjøre. Jeg hadde gjort som ts, men gitt han en kommentar om at han iallefall kunne kjøpt en is til dem på feriene han har dem med på. Jeg tror du misforstår noe her. Hvorfor skal ts måtte be far kjøpe is til barna på ferier han har dem med på? Står ingenting om at han ikke gjør det, kun at han ikke sender med ispenger når ts tar barna med på ferie. Anonym poster: 7b5e74d5b4fd0668cdb2c37bf74303bd
Gjest Mandalla Skrevet 4. september 2012 #18 Skrevet 4. september 2012 Men det er jo hver sin tur. Generelt synes jeg man skal være forsiktig med å gi for mye ekstra. Det blir fort press på den andre parten om å gjøre tilsvarende, og dessuten virker det som om mange gjør det bare for å kunne si at den andre parten er gjerrig og kjip. (ikke myntet på deg som blir sitert) Ja, men det er hovedferie annet hvert år, med andre ord har jeg ingen utlegg i fjor, mens i år var vi på ferie med barna. Dermed sendte jeg med barna penger til å handle klær når de var på ferie med faren i fjor.... Både fordi jeg tenke de kunne få penger til å handle klær vi ikke får tak i her hjemme, og fordi jeg hadde som sagt ingen utlegg til hverken reise,hotell eller mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå