Gå til innhold

Skal skrive bok...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år tenkt at jeg bør skrive bok, både fordi jeg har en skriver i meg, men veldig mye fordi jeg har en viktig historie å fortelle. Det jeg lurer på, er hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg kan være nøytral i skildringer og hva jeg forteller, eller jeg kan være svært ærlig og personlig, og røffere i skildringene. Hvis jeg gjør sistnevne, må jeg publisere boken anonymt, for den blir for tøff for mine nærmeste å ta til seg. Jeg er også såpass privat av meg at jeg ikke vil utlevere meg selv på den måten jeg må hvis jeg skal forfatte boken på den måten.

Så da spør jeg dere, hva interesserer dere som lesere mest? Spiller det noen rolle om boken blir utgitt under et alias?

Anonym poster: 37bcf03a557d9abd0e55608a84617b0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en biografi det er snakk om?

Skrevet

Er det en biografi det er snakk om?

Ja, det blir vel det :)

Skrevet

Alias spiller ingen rolle. Det er storyen som betyr noe, og den blir mye mer interessant om du tørr å skrive kompromissløst og dønn ærlig

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville valgt det som fanger og påvirker leseren best mulig, med mindre man har et ønske om oppmerksomhet. Så avhenger det jo av hva man også heter, har man et navn få andre heter og folk som kjenner deg/vet hvem du er leser, så må man tenke over hva man tåler at andre er klar over om deg.

Skrevet

Ja, det blir vel det :)

Isåfall er jeg enig med Testosteron, snakk fra levra og kall deg hva du vil :)

• Liker 1
Skrevet

Fortell mer om temaet enn metoden.

Høres for meg ut som et tapsprosjekt.

(Men nå er jeg generelt skeptisk til "forfatterspirer" på KG )

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Skriv først et synopsi av boka og få med deg en forlegger og en redaktør. Så kan du ta det derfra.

Bare sånn et lite apropos. Jeg har jobbet med å ta imot manus og fordele dette til redaktører. 99 % går i søpla. Det er mye skrot som kommer inn. Men en og annen perle går igjennom. Så om du skal ha denne perlen, bør du være dønn ærlig og skrive "rett fra levra".

Skrevet

Det er sjelden folk kan sette seg ned å skrive en bok sånn helt uten videre. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i hvor mye arbeid det er med en bok fra idé til utgivelse og skrive mye hver dag.

Hva slags skriveerfaring har du?

Anonym poster: b720cb0093c3e3cb31e763668208dc05

Skrevet

Skriv først et synopsi av boka og få med deg en forlegger og en redaktør. Så kan du ta det derfra.

Bare sånn et lite apropos. Jeg har jobbet med å ta imot manus og fordele dette til redaktører. 99 % går i søpla. Det er mye skrot som kommer inn. Men en og annen perle går igjennom. Så om du skal ha denne perlen, bør du være dønn ærlig og skrive "rett fra levra".

Litt OT, men hvor/hvilken sammenheng har du jobbet med dette? Er veldig interessert i forlagsbransjen! <br /><br /> Anonym poster: 0c7ac7eecadb6ceb0eb7e9771c96eb58

Skrevet

Tråden flyttes til Kultur, litteratur og musikk.

Niennas, mod.

Skrevet

Fortell mer om temaet enn metoden.

Høres for meg ut som et tapsprosjekt.

(Men nå er jeg generelt skeptisk til "forfatterspirer" på KG )

Nå vet vel du ingenting om skrive erfaring, kunnskap, tema, eller noe som helst om denne "forfatterspiren på KG".

Må være rasig å være så forutinntatt og negativ.

• Liker 1
Skrevet

Oj, her var det fordommer og nedlatenhet ja...

Jeg ville bare vite om hvor ærlig jeg burde være i skildringene mine, ikke om noen mente det var et tapsprosjekt eller at det er vanskelig å få noe publisert. Jeg er ikke en 12-åring som skal skrive om en hesteferie, men et voksent menneske som endelig har mulighet å skrive en bok jeg har tenkt på i flere år.

Jeg skjønner selvsagt at dette er mye jobb, som sagt, har noen år på baken, og er flink til å skrive.

Jeg konkluderer med at jeg skriver fra levra, også blir det som det blir.

• Liker 2
Skrevet

Har du gått lenge med denne bokdrømmen i magen, er mye av forarbeidet allerede gjort, tenker jeg.

Kast deg ut i skriveriet så fort som mulig, kos deg med med hvert ord, hver setning og hvert eneste kapittel!

Ikke tenk så mye på at du MÅ få boken utgitt, men skriver du med magen og hjertet, skal du ikke se bort ifra at nettopp dette skjer.

Jeg ønsker deg masse lykke til! :smilyblomst:

Og du, og skrive under pseudonym er helt greit. :tommelsmil:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå vet vel du ingenting om skrive erfaring, kunnskap, tema, eller noe som helst om denne "forfatterspiren på KG".

Må være rasig å være så forutinntatt og negativ.

Vel, når forfatterspiren starter researchen sin på KvinneGuiden, synes jeg det beskriver personens erfaring.

Eller mangel på sådan om du vil.

Endret av O___o
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Sier så absolutt ikke at du skal droppe å skrive boka. Men jeg sier at det er vanskelig og komme igjennom. Det er mange der ute, som går med "en bok i magen" og de fleste kan virkelig ikke skrive. Men som sagt - en og annen perle dukker opp.

Til AB som lurte på ang min jobb. Jobbet i et forlag. Mer vil jeg ikke si. Det får holde. Men en spennende bransje.

Skrevet

Vel, når forfatterspiren starter researchen sin på KvinneGuiden, synes jeg det beskriver personens erfaring.

Eller mangel på sådan om du vil.

Hvordan vet du at researchen startet her?

• Liker 3
Skrevet

De fleste vet at det krever sitt å skrive en bok som vil fenge publikum. De fleste vet at ikke alle klarer å bli skuespiller eller modell, og at det å skulle leve av å være fotograf ikke er for alle unt.

Tenk hvis alle skulle tenkt at det sikkert ikke går, uten en gang å ha prøvd og gitt alt? Er det sånn at vi mennesker skal rakke ned på drømmen og være negative og "realistiske" på deres vegne, fremfor å oppmuntre dem og gi gode råd og støtte underveis? Hadde alle en slik innstilling, så hadde det ikke fantes kreative sjeler som fikk gjennom drømmene sine.

"Du skal ikke tro du er noe, du skal ikke tro du kan noe". Har vi ikke kommet lenger enn dette?

• Liker 3
Skrevet

Det er så sant som det er sagt 2shy! Helt enig med deg. :klappe:

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at folk som regel har større ambisjoner enn hva de har talent.

Mange legger ned mange tusen timer i et utkast til en bok som det aldri blir noe av.

Jeg tror mange overvurderer eget skrivetalent og andres interesse av deres (stort sett) triste historie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...