Gå til innhold

Hjelp mot uvi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rimelig sikker på at jeg har pådratt meg en urinveisinfeksjon etter å ha sittet ute i kulden for en uke siden. Har fått time hos legen, men er det noe som kan lindre smertene mens jeg venter? :pls: Har hørt at det skal hjelpe med tranebær, men vet ikke om det stemmer? Er det snakk om tranebærjuice eller kapsler? Og hvor kjøper jeg det?

Tips taes imot med stor takknemlighet :sukk::sjenert:

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Har ikke så mange råd å gi, men det stemmer at tranebær hjelper! Det beste er nok å kjøpe juicen, som vil føre til at ph-verdien i urinen synker og lage et miljø som bakteriene ikke trives i :)

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Den selges nok i mange matbutikker, jeg har i hvert fall sett den på Coop Obs!.

Skrevet

Er selv så og si plaget med kronisk uvi. Jeg går på tranebærkapsler og det hjelper. Dersom jeg begynner å få symptomer drikker jeg tranebærjuice og tranebærte, appelsinjuice hjelper om jeg ikke har de andre to. Pass på å ha varme føtter, ullsokker eller tøfler. De selger tranebærkapsler i de fleste matbutikker. Fant også grønn te med tranebær på kiwi og Rema. Tranebærjuice har jeg funnet på litt større matbutikker som ultra, cc og ica maxi eller helsekost.

Skrevet

Å, tusen takk! Trodde jeg måtte på spesialbutikker, da rekker jeg innom en butikk før jobb i morgen tidlig! Tusen, tusen takk!

Ullsokker bor jeg i for tiden :)

Skrevet

Viktig å holde seg tørr og varm på beina, som sagt over her. Men det er også viktig å ikke bruke for trange truser og bukser, vask ALLTID undertøyet ditt på 60grader. Tranebærjuice og kapsler er greit å bruke som forebyggende, og C-vit generelt. Vanlig appelsinjuice kan også rense bra, men husk at det er veldig hardt for tennene + masse sukker!

Drikk masse vann, generelt.

Har du fått blærekatarr én gang, så er det så lett å få det igjen.

Jeg reagerer negativt på pencilin, får soppinfeksjoner, så er veldig nøye på de punktene over.

Lykke til!

Gjest trresoo stocks
Skrevet

Tranebærkapsler virker best forebyggende for min del, så hvis jeg merker at uiv er like rundt hjørnet, så kjører jeg heller på med tranebærjuice. De selger det på Kiwi, Obs... I allefall sett det der. Er forholdsvis stiv literspris, hamstrer alltid når jeg er i Sverige.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

.

Endret av ninuska_
Skrevet

Tranebærkapsler på apoteket kurer meg på en dag, de på butikken hjelper ikke så mye (kan være tilfeldig da). Drikk masse masse vann og hold deg selv varm (ikke gå rundt og frys i kalde trange bukser!)

Skrevet

Hvis du trenger lindring her og nå: Varmeflaske. Eller sett deg på en bøtte med glovarmt vann (pass på å ikke ha vannet for høyt!) og damp underlivet. Dette hjelper meg når jeg blir gal av smertene :jepp:

Forebyggende: d-mannose. Har ikke hatt uvi en eneste gang etter jeg begynte på det (selv om jeg har kronisk uvi - og smerter/stikk som kommer utenom uvi).

Hvor kjøper du d-mannose fra, har du en nettside å anbefale?

Har lenge tenkt å begynne med det da jeg får UVI uansett hva jeg gjør og ikke gjør.

Men er litt redd det skal stoppes i tollen.. har ikke anledning til å reise til sverige f.eks om det selges der.

Skrevet (endret)

Jeg har kurert meg selv to ganger med tyttebærsaft fra Helios :) Det er råsaft som du blander ut med vann, og tyttebær er en slektning av tranebær som virker veldig bra. De har tranebær-råsaft også, men den er dyrere (sikkert fordi det er så mange som tyr til den - markedsverdien stiger...). Flaskene er ganske dyre, men de er mye mer konsentrert enn tranebærjuicen i butikken, som også er dyr og som består av ca. 20% tranebær. Vil også anbefale å kutte ned på sukker når du har urinveisinfeksjon.

Har du det ofte, kan du f.eks vurdere å slutte å bruke syntetiske truser. Her går det bare i bomull.

Endret av chikako
Skrevet (endret)
På 9/2/2012 den 19.57, Avalon skrev:

Hvor kjøper du d-mannose fra, har du en nettside å anbefale?

Har lenge tenkt å begynne med det da jeg får UVI uansett hva jeg gjør og ikke gjør.

Men er litt redd det skal stoppes i tollen.. har ikke anledning til å reise til sverige f.eks om det selges der.

Endret av ninuska_
Skrevet

Drikk masse! Eplejus og tranebærjus er bra for å holde det surt, men også masse vann for å rense ut!

Skrevet

Drikk masse! Eplejus og tranebærjus er bra for å holde det surt, men også masse vann for å rense ut!

Riktig.

Ja, også dette: ikke gå på do med en gang du føler at du må. Det føler du jo hele tiden, og det skal visst være bedre å samle opp en del, så får man på en måte spylt ut litt.

Skrevet

Jeg kjøper det på iHerb. Det kan også kjøpes i noen helsekost-butikker har jeg hørt, men jeg har ikke funnet en eneste som selger det enda. Jeg har aldri hørt at det er problematisk eller ulovlig å importere det til seg selv. Det er jo kun en naturlig sukkerart (som ikke tas opp i kroppen, og da påvirker det heller ikke blodsukkeret - men som gjør det vanskeligere for bakteriene å feste seg), og det regnes vel ikke som legemiddel, siden det er sukker?

Jeg har dårlig erfaring med tollen og iherb... bestillte noe som er lovlig i norge men som er billigere på iherb, fikk brev fra tollen om at jeg hadde innportert ulovlige legemiddler... det var nok doseringen som gjorde utslaget, at den var større enn hva de selger her til lands.

Derfor er jeg litt redd det skal bli stoppet..

fant en annen side som jeg synes så grei ut, men man vet jo aldri...

http://biovea.no/product_detail.aspx?NAME=D-MANNOSE-500mg-60-Capsules&PID=2461#.UEOjBkKmKLE

Annonse
Skrevet

Hvis du trenger lindring her og nå: Varmeflaske. Eller sett deg på en bøtte med glovarmt vann (pass på å ikke ha vannet for høyt!) og damp underlivet. Dette hjelper meg når jeg blir gal av smertene :jepp:

Forebyggende: d-mannose. Har ikke hatt uvi en eneste gang etter jeg begynte på det (selv om jeg har kronisk uvi - og smerter/stikk som kommer utenom uvi).

Jeg får smerter/sviing som minner om blærekatarr innimellom, VELDIG vondt, ubehagelig og plagsomt. Måtte dra hjem fra jobb en dag pga dette :/ Og da ble det ikke påvist uvi. Kjenner du deg igjen? Kanskje d-mannose hadde vært noe for meg?

Anonym poster: 58df8e712f5c701ee398faa266c4be27

Skrevet (endret)
På 9/2/2012 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Jeg får smerter/sviing som minner om blærekatarr innimellom, VELDIG vondt, ubehagelig og plagsomt. Måtte dra hjem fra jobb en dag pga dette :/ Og da ble det ikke påvist uvi. Kjenner du deg igjen? Kanskje d-mannose hadde vært noe for meg?

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Edit: Feil - beklager :)

Endret av Magnifique
Skrevet

Jeg har hatt smerter som ligner urinveisinfeksjon (tissetrengt, smerter ++) siden januar (derfor jeg venter på utredning i november). Det aller første som hjalp meg var å holde meg borte fra alt surt, for det forverret symptomene mine (det viste seg at jeg hadde betennelse i blæren av alt det sure jeg hadde hevet i meg, med tips fra apotek, lege og sykepleier + at jeg fikk Hiprex for å gjøre det enda surere der nede). Det tok flere måneder. Nå kan jeg drikke normalt igjen uten å ligge i fosterstilling senere... men de smertene og stikkene som dukker opp i ny og ne (hos meg var det hvertfall en gang om dagen) var der fortsatt, og etter sommerferien begynte jeg på d-mannose, og smertene har blitt tilnærmet borte :jepp:

Uff, hørtes ikke noe særlig ut! Får håpe de finner en årsak, så du får årnings på det (: Da er det ikke helt det samme jeg har, men takk for svar (:

Skrevet

Uff, hørtes ikke noe særlig ut! Får håpe de finner en årsak, så du får årnings på det (: Da er det ikke helt det samme jeg har, men takk for svar (:

Håper du også finner ut av ditt!

Det er hvertfall veldig viktig å være flink til å drikke masse, selv når man ikke har UVI. Det har jeg lært. Kanskje du kan få småstikk hvis du ikke har drukket nok? :)

Unnskyld TS for kapring av tråden. Håper du også finner ut av det! Og at du har fått litt lindring til nå! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...