Gå til innhold

Hjemmelagde julegaver - hva lager du i år?

Gjest Amanda.

Anbefalte innlegg

Jeg er stor fan av hjemmelagde julegaver, spesielt til mamma og pappa. Virker også som de setter veldig stor pris på dette :)

I fjor strikket jeg selbuvanter til dem, de ble utrolig glade :hoppe:

Tidligere har de fått:

-Strikkede grytekluter med julemotiv (disse blir tatt frem hver jul, superfine, men mest til pynt)

-Mamma har fått lue

-Pappa har fått skjerf (ble riktignok aldri brukt fordi det klødde for mye - my mistake)

-Året etter fikk han 'gavekort' på strikket skjerf av meg (skjerfet så han aldri noe til. Han mobber meg fortsatt for dette)

-Brente cd'er med mamma og pappas favorittlåter

-Hvert år får de kalender med bilder fra året som har gått, favorittgaven dems

-Broren min har et favorittdyr, og for noen år siden strikket jeg dette dyret til han (han er 24 år, så vi fikk oss en god latter. Men glad ble han!)

-Strikket nisse på størrelse med en 2-åring. Han har blitt familiens baby, skikkelig kul og skaper julestemning

Kommer ikke på mer nå

Nå trenger jeg inspirasjon til årets julegaver!

Hva skal dere lage?

Hva tenker dere om juletrekuler med navna i familien på? Er det lame?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heldig du er som kan å strikke , jeg får det ikke jevnt å fint

juletrekuler høres jo flott ut da, og annen tekst enn navn kan vere god jul , glad i deg , og i den enkelte sin favorittfarge

jeg er ferdig med julegavene , unntatt de gammeldagse knuselige julekulene som jeg samler til flere i familien, de har ikke komt i butikken enda

ellers har jeg nålebundet luer votter og ragger til noen i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker babyteppe og vognpose til mitt nye tantebarn. I tillegg har jeg tenkt på å lage julelikør til kompiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjor lagde jeg trolldeig. så jeg lagde og malte pinnsvin. De var søøte :P

Endret av Fågel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg skal prøve å lage en teddybjørn til det yngste tantebarnet mitt (hun er veldig glad i bamser), og en støvelkatt til "svigermor".

Det er planene foreløpig :)

Edit: noe jeg har veldig lyst til å lage, er et portrett på en keramikkplate, og ramme inn. Dette lagde jeg i gave til faren min for noen år siden, men dssverre har jeg ikke tilgang på hverken materiale eller ovn til å brenne det i lenger :(

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker mange av julegavene, så jeg har begynt for en måneds tid siden for å få ferdig alt sammen :) Strikker jo litt innimellom som ikke er julegaver også, så ;)

Til svigerforeldrene mine blir det votter, søstrene mine skal få votter og luer, mamma og pappa skal få litt hjemmestrikkede kluter og sånt til hytta.

Vurderer også å strikke en genser eller noe til samboeren, men da må jeg snart sette i gang, siden det kommer til å bli sånn "smugstrikk". Men jeg sliter litt med å finne noe som jeg liker og som jeg klarer å strikke uten for mye hjelp :)

I fjor laget jeg brente mandler og hadde i fine glass med silkebånd rundt. Det ble alle sammen glad for.

Gleder meg til å se hva andre skal lage i julegaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage "personlige skrivebøker" til moren min. Kjøper et par små skriveblokker og dekorerer framsida med noe fint, tenkte jeg. Hun har alltid bruk for små bøker som hun noterer litt i fra dag til dag.

Tenkte også på å lage spiselige julegaver. Det eneste jeg tenker er litt dumt med det, er at jeg gjerne skulle blitt ferdig med julegavene tidlig i år. Og det spiselige må jo gjerne lages ganske nærme jul...

---

Skal lage julekuler med navn på familien til ei god venninne, og kanskje slenge på et glass med "Cookies in a jar". :)

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

-Strikket nisse på størrelse med en 2-åring. Han har blitt familiens baby, skikkelig kul og skaper julestemning

.....

Var det vanskelig? Kan du dele oppskrift? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å bake julekaker, så jeg gir alltid fine kakebokser fylt med hjemmebakte småkaker. Det er alltid populært, siden slekta ellers ikke er så glad i/har tid til å bake, men er veldig glad i å spise :) I fjor ga jeg pepperkaker, sandnøtter, sirupsnipper, berlinerkranser og nytt av året: glasskaker. Har lyst til å bake peppernøtter også i år, om jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal strikke selbuvotter til pappa, og sy vognpose til bestevenninna mi som venter baby i høst. Til ungen til ei annen venninne skal jeg sy en søt forklekjole.

Ellers har jeg laget brente mandler, marsipan eller konfekt tidligere år til gammel-tanter, o l.

Til søsteren min har jeg lyst til å prøve å sy en selskapskjole, men får se om jeg tør å prøve meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Jeg tenkte forsøke meg på noen armbånd til jentene i familien, tenkte det kunne være koselige ekstragaver. Men er litt i stuss på hva jeg skal lage til fjortisene, ser de ikke så often, så vet ikke helt hva som er in i den alderen nå. En av de er i hvertfall hestejente, så har kjøpt en pakke med hest- og hesteskoanheng som jeg tenkte henge på som avtakbare charms.

Noen med peilig på tenåringsmote innen smykker?

Til de voksne tenkte jeg lage noen litt enkle armbånd med nylonsnor og perler i dusen farger, her vet jeg hva de går med av klesfarger, så matcher litt etter det. Tenkte kikke litt i smykkebutikker etter inspirasjon før jeg går i gang, mye dyrt som er relativt lett å kopierer med sin egen vri.

Ellers funderer jeg på å lage drops og brente mandler som vennegaver, men gruer litt for å gå til innkjøp av diverse utstyr til dropslaging.

...også skriver jeg vel egentlig her for å huske å følge med i tråden etter flere ideer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år lager jeg bringebærlikør og ekte vaniljesukker av spiselige gaver (vurderer også cookies-in-a-jar), og når det nærmer seg kommer jeg sikkert til å lage julekaker også og dele ut. Har tenkt på å lage gløgg og gi bort, men har ikke funnet oppskrift på noe uten rødvin som holder seg. Om noen har tips blir det mottatt med takk!

Av andre ting strikker jeg kjøkkenkluter og grytekluter, tover sitteunderlag og tøfler, og om jeg får det til skal jeg også lage noen garnboller og gi til strikkeglade venninner sammen med noe fint garn og bambusstrikkepinner.

Jeg har forresten tenkt på en gave til brodern som jeg gjerne kan få noen tilbakemeldinger på. Han er så sløv med å spise frokost og lage matpakke til å ha med på skolen, og ender følgelig opp med å bruke altfor mye penger i kantina. På fattig studentbudsjett utgjør de pengene en god del. Så jeg tenkte å gi ham en litt fancy matboks med flere rom i julegave, og forplikte meg til å lage matpakke til ham en gang i uka i noen måneder. Da ser han kanskje også at man kan lage god, sunn og spennende matpakker, i tillegg til å spare penger. Er dette en grei ide, eller er det kjipt å få i julegave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Syns det høres ut som en god ide, Thorn!

Men hvor gammel er broren din? Grunnen til at jeg tenker at det er en fin gave (bare for å begrunne svaret mitt), er at jeg selv er sløv når det kommer til matpakke. Jeg er rett og slett ikke flink med mat, så de gangene jeg lager niste, blir det de samme brødskivene med leverpostei på hver gang. Så om jeg hadde fått en slik gave, og hadde visst at noen lagde gode nistepakker til meg en gang i uken - hadde blitt glad, jah! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"cookies in a jar" til noen ihvertfall :nisse:

Man blander kakeingrediensene lagvis i en pen glasskrukke. (minismarties med flotte farger er pent mellom brunsukker, mel og vanlig hvitt sukker f.eks)

Fester på en lapp der det står hva som må tilsettes (egg og sånt) + steketid osv.

Vips: 1-2-3-kaker, men på en personlig og dekorativ måte.

http://www.sukkerfeen.com/2011/12/17/arets-mest-sjarmerendejulegave-smaker-himmelsk/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg lurer på om jeg ikke skal lage "urteoljer" og gi bort. Tenker å kjøpe noen gode oljer og helle dem på flasker med urter i. Noen som har gjort dette før? Ble resultatet bra i så fall? Ellers tenker jeg å lage vaniljeessens og vaniljesukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg ikke skal lage "urteoljer" og gi bort. Tenker å kjøpe noen gode oljer og helle dem på flasker med urter i. Noen som har gjort dette før? Ble resultatet bra i så fall? Ellers tenker jeg å lage vaniljeessens og vaniljesukker :)

Hvordan lager du vaniljeessens og vaniljesukker fra bunn?

Til resten av tråden; jeg tenkte å lage karameller og små daimbiter og putte på koselige små glass med en rød sløyfe rundt, også skal alle i familien få ett bilde av min lille barnehagegutt i en pen ramme :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg kjempelyst til å lage hjemmelagde gaver, man legger jo mer i det enn å bare kjøpe en gave! Jeg kan jo stikke litt, bake og liker å lage smykker! Mange fine ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...