Gå til innhold

Jente 18 ønsker å gå ned 20 kg. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første spm: Hvor mange kcal er det i en porsjon middag?

Altså 1/3 ris/potet/pasta, 1/3 proteiner(kjøtt/fisk) og 1/3 grønnsaker/salat?

Og hvor mange gram er det i en halv skål?

Siste spm:

Jeg er ei jente på 18 år, 160 cm høy og 65 kg.

Hvor mange kcal bør jeg spise hver dag for å klare å gå ned i vekt så fort som mulig men samtidig på en forsvarlig måte(trener 4-5 ganger i uka, mest kondis)?

Viktigst: Hvordan skal jeg klare å holde motivasjonen oppe, fordi jeg er klar over at dette kommer til å ta laaaaaang tid.

Har også tenkt å kutte ut ALT usunt frem til jeg har nådd målet mitt, hvor lurt er dette og har dere noen erfaringer med dette?

Målet er å gå ned 20 kg.

Anonym poster: ba94bfaef8f05e40ecb146893d62d1ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ha en dag og spise det du vil på.. det holder forbrenningen oppe om du kutter ut all usunn mat. Men å være 160 høy og veie 45 kg er ikke sunt...

Skrevet

45 kg er vel målet til endel mennesker med anoreksia? Synes du bør tenke litt mer på hvorfor du ønsker å gå ned i vekt ts.

Anonym poster: bba65f67c1409ddbcd3df84b81ca05cb

• Liker 1
Skrevet

Men jeg er jo villig til å gjøre dette på den riktige måten?

kan dere ikke hjelpe meg? :(

Hvor mange kcal må jeg spise hver dag for å kunne gå ned i vekt på en så fort som mulig, men forsvarlig måte?

Skrevet

Dette er forresten forbildet mitt.

Hun er 165 og veier 40 kg.

Så det at dere sier at mitt mål ikke er bra så er hun her perfekt iallfall.

Skrevet

post-43295-0-68421600-1346589866_thumb.j

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror ikke kvinneguiden er stedet for å få hjelp til den slags.. Du burde snakke med legen din om dette..

Endret av Fågel
  • Liker 2
Skrevet

Ikke spis ris, potet, pasta. Finn andre ting du kan erstatte det med, som blomkålris eller linser.

Ikke kutt ut alt av usunt heller, da sprekker du før eller senere. Du trenger en livsstilendring, ikke en slankekur. Du skal finne sunn mat du kan spise og kose deg med resten av livet, da nytter det ikke å pine seg.

Jeg gikk ned 15 kg ved å gjøre dette, hovedendringen er at jeg aldri mer lager mat med ris. Jeg spiser det om jeg "må", men i begrensede mengder og eter heller mer grønnsaker/salat.

Føler ikke at jeg savner noe i det hele tatt.

Ikke tell kalorier, spis når du er sulten, slutt når du er mett og sørg for at det du eter er sunt. Lag smoothier, kos deg med friske jordbær om du blir angrepet av søthunger. Jeg lover deg at hjemmelaget smoothie er å foretrekke fremfor snop med e-stoffer.

Anonym poster: 7caf4dfb87c0da29f823806ea9d33f05

Skrevet

Sammenligner du deg med en liten asiater? Asiatere har en helt annen bygning enn skandinaviere. Om du går ned til 45 kilo kommer du nok til å se temmelig herpet ut. Du har satt deg mål som kommer til å ende opp med spiseforstyrrelse.

Man kan ikke tenke at en viss vekt kommer til å gjøre deg lykkelig. Det beste er å ha et sunt kosthold og trene jevnt. Få en jevn fordeling mellom muskler og fett så en får en sterk og sunn kropp, ikke en mager tynnfeit kropp som ikke er frisk.

• Liker 2
Skrevet

Som Maja sier, du kan ikke sammenligne deg med en asiatisk kvinne, de har en heeelt annen bygning enn europeere.

45 kilo på 160 cm er sykelig tynt, uansett fremgangsmåte for å komme dit.

Skrevet

Så hvis jeg hadde vært en asiater så kunne jeg fint ha veid 45 kilo på mine 160 cm?

Skrevet

Så hvis jeg hadde vært en asiater så kunne jeg fint ha veid 45 kilo på mine 160 cm?

Strengt tatt vet ingen av oss hvor mye kilo du kler, men er du norsk gjennom mange generasjoner er sjangsen stor for at du har en mye større ramme enn asiatere og derfor ikke trenger å veie så lite som 45 kg for å se så slank ut.

Anonym poster: bba65f67c1409ddbcd3df84b81ca05cb

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Asiatiske kvinner har oftere en spinklere beinbygning enn en nordeuropeisk kvinne. Selv er jeg 164 cm og veier ca 75 kg, det er fordi jeg løfter vekter og får fort muskler. Søstra mi er 170 cm men veier rundt 65 kg. Og hun ser mye mer kraftig ut enn meg, fordi fett tar mer plass enn muskler, og veier mindre enn muskler. Har venner som er like høye, og ser likedan ut som meg, men de veier mye mindre. Alt har med kroppsammensetningen å gjøre. Folk har ulike kropper, det eneste man kan gjøre er å få det beste ut av SIN egen kropp, ikke andres. Skulle gjerne hatt timeglassfasong eller vært lita og nett, men jeg har fått utdelt en kropp som er mer av den korte atletiske typen, og da må jeg gjøre det beste ut av den.

Men TS, det viktigste er at du trener og spiser sunt. Kondis er bra, men glem ikke styrke. For meg er variasjon en viktig motivasjonsfaktor. Og det å være mest mulig aktiv, ikke sitte stille, så plutselig trene. Går tur med hundene, gjør fysisk arbeid, går ekstra istedet for å ta buss, og i tillegg trener jeg et par-tre ganger i uka. Er du medlem i et treningstudio, så prøv nye gruppetimer innimellom, kroppen setter pris på overraskelser. Vekt og BMI er ofte misvisende.

Endret av pærecider
Skrevet (endret)

Det er ingen som kan svare på for alle kropper er bygd ulik. Asiatere har som oftest smalere rammer, men de finnes i like stor variasjon som alle andre folkeslag. Man kan godt ha et forbilde som en ser opp til, men du kan ALDRI få deres kropp: du er deg og må gjøre det beste ut av det du har å gå på.

Ikke sett deg en vekt i hodet. Start å trene og spise sunt så kan du forme kroppen din til den beste utgaven av det den kan være. Få en fin balanse mellom muskler og fett; da spiller ikke vekten noen rolle.

Endret av *Maja*
Skrevet

Tusen hjertelig takk. Nei, nå skal jeg ikke lenger ha som et mål å veie 45 kg. Tror jeg rett og slett bare skal begynne med en sunn livsstil og bare fortsette til jeg blir fornøyd :-)

Tusen takk alle dere snille mennesker

• Liker 5
Skrevet

Bare noen små tips fra meg : )

Få deg en vekt så vet du hvor mye du spiser. Og hvis du skal telle kalorier bør du laste ned

Shapeup appen og runnkeeper. Der kan man skrive inn kroppsvekt og høyde. Og hvor mye man vil gå ned i uka. Feks 0,5 kg. Og da regner den ut hvor mange kalorier du bør spise i løpet av en dag. Og man kan registrere måltidene sine.

Jeg skal ikke slange meg noe særlig. Men da jeg brukte denne. Fant jeg ut at jeg måtte gå 2,5 km for å få vekk alle kaloriene av en boks med cola. Det hjelper meg til å ikke ha så lyst på cola lenger ; )

Skrevet

Første spm: Hvor mange kcal er det i en porsjon middag?

Avhenger av hva du spiser og hvor stor porsjonen er

Altså 1/3 ris/potet/pasta, 1/3 proteiner(kjøtt/fisk) og 1/3 grønnsaker/salat?

1/3 av hva da?

Og hvor mange gram er det i en halv skål?

Avhenger av hvor stor skålen er

Siste spm:

Jeg er ei jente på 18 år, 160 cm høy og 65 kg.

Hvor mange kcal bør jeg spise hver dag for å klare å gå ned i vekt så fort som mulig men samtidig på en forsvarlig måte(trener 4-5 ganger i uka, mest kondis)?

Gå på minbmr.no (f.eks) og skriv inn dine verdier, og se hva du får opp.

Viktigst: Hvordan skal jeg klare å holde motivasjonen oppe, fordi jeg er klar over at dette kommer til å ta laaaaaang tid.

Dette er forskjellig fra person til person. Finn ut hva som funker for deg. Kanskje skrive en liste over alle gevinstene med vektnedgang, og se på denne hver gang du føler motgang?

Har også tenkt å kutte ut ALT usunt frem til jeg har nådd målet mitt, hvor lurt er dette og har dere noen erfaringer med dette?

Da jeg gikk ned i vekt spiste jeg litt godis på lørdager.

Målet er å gå ned 20 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...