Gå til innhold

Støpe lys. hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et godt minne jeg har fra skolen var da vi støpte lys. Lilla velduftende flytelys ble det. Laget i sandkakeformer. Med veken å sånn , husker ikke fremgangsmåte. Noen som kan forklare? Hva trenger jeg. Hva gjør jeg i hvilken rekkefølge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg prøvde å støpe lys for første gang, i fjor til jul.

På Panduro har de en pakke med stearin, veker og bruksanvisning. Også kan man kjøpe former utenom hvis man vil ha det. Denne pakken brukte jeg i fjor.

Kanskje det kan være en begynnelse? :)

Skrevet

Jo det så gøy ut men jeg har allikevel lyst til å gjøre det på "gamlemåten" uten en "pakkeløsning" å forholde meg til. Dessuten dyrt også.Lyst på egenproduserte. Igrunn bare veke og strøm som koster.Minnes vi brukte yoghurtbegre, hermetikkbokser og sandkakeformer. Men husker ikke helt hvordan vi fikk veken til å stå rett, men burde vel ikke være så vanskelig. Husker vi samlet lysstumper i månedsvis og den himmelske duften sitter i ja.

Skrevet

A-ha skjønner. Søkte litt på google, og fant denne bloggen. På noen av bildene viser hun hvordan de har festet veken mens de venter på at lysene skal størkne. Hvordan hun har festet den i bunnen vet jeg ikke, men de formene jeg kjøpte på Panduro i fjor, hadde eget hull i bunnen for å tre veken i gjennom, og så knyte en tett knute under, sånn at det ble tett.

Håper det er noen flere som kan gi deg litt tips på veien. :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...