Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teller alle karakterene man får på videregående første år for å søke andre år? Finnes det en side der man kan se hvilket snitt man måtte ha for å komme inn i fjor slik som på samordnaopptak for høyskoler/universitet?

Spør fordi jeg går om igjen, og lurer på om jeg bør forbedre noen karakterer. har 4-4-4-5-2-3 (fellesfag) og det er jo veldig surt om jeg ikke kommer inn på andre året. 2 og 3 er eksamenskarakter fra 3. år i norsk for ca 100 år siden, og det er disse jeg lurer på å ta om igjen.

Norsk er vel et ganske stort fag med mye muntlige framføringer og innleveringer etc, så det hadde vært veldig greit å ikke ta det for å fokusere mer på de nye fagene(yrkesfag) jeg går om igjen for.

Hva ville du gjort? Hva synes du jeg bør gjøre?

Anonym poster: 93088b4eea591fcdcd41cc9bb897f633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik at voksne som har gått første år kun kommer inn der hvor det er ledig plass (etter at alle med ungdomsrett har kommet inn)? Da spiller karakterene i fellesfag kanskje ikke noen rolle annet enn at det ser pent ut på papiret?

Skrevet

Det er jo rullerende opptak hvert år. Da jeg skulle begynne på vg2 var det en jente i klassen min som hadde så dårlige karakterer at hun ikke kom inn. Selv om man får skoleplass på vg1 er man altså ikke garantert å komme inn på vg2/3, hvertfall ikke på samme skole. Ifølge de karakterene du har lagt ut her har du et snitt på ca 36,67, så avhengig av hva slags skole det er snakk om (enkelte skoler har jo mye høyere opptakssnitt enn andre), så skal ikke dette være et stort problem. Det kunne så klart vært bedre, men du har tross alt nesten 4 i snitt. :happy:

Hvis de to dårligste karakterene dine er i norskfaget, vil jeg anbefale deg å se på mulighetene for å ta dem opp igjen. Det har kommet nye retningslinjer med reform 94 og nå senere med Kunnskapsløftet (selv om disse selvsagt har sine svakheter, for å si det mildt), og med det vil jeg også tro at eksamensformen - både den skriftlige og muntlige - har forandret seg i vesentlig grad fra da du tok eksamen forrige gang. Jeg vil driste meg til å påstå at det er mye lettere nå enn det var. Den skriftlige eksamenen består hovedsakelig av 2 oppgaver - 1 kortsvar (typ "skriv 250 ord om x", hvor du kanskje skal tolke et bestemt bilde, skrive om et vidt tema som f.eks. kjærlighet eller lignende, så utfordringen med slike oppgaver ligger hovedsakelig i å holde seg innenfor de 250 ordene), og 1 langsvar, hvor man stort sett har 5 oppgaver å velge mellom. Muntlig eksamen kan variere lokalt, men da jeg hadde norsk muntlig for litt over et år siden fikk vi veldig generelle oppgaver, og kunne dermed bygge oppgaven ut i fra egne styrker og interesser. Selv fikk jeg "samfunnsengasjert litteratur" som tema - og utformet både alt av problemstillinger og undertemaer selv, valgte egen litteratur osv.

Jeg er litt usikker på hvordan ståa er ift. om du søker med realkompetanse eller ikke, men på et generelt grunnlag vil jeg jo si at det aldri er negativt å ha gode karakterer. :wink:

Skrevet

Lurer på om jeg har rett å søke med ungdommene til andre året, jeg går i en helt vanlig klasse nå (altså med de rett fra ungdomsskolene). Det er jo litt surt om jeg får bra karakterer men ikke kan gå VG2 fordi det blir fullt og jeg kommer sist i køa (jeg er over 30 så vil gjerne bli ferdig!)

Er vel kanskje litt vanskeligere å få lærling plass og slikt når man er voksen også så gode karakterer hjelper kanskje veldig på, spesielt når man har lite arbeidserfaring fra før.

Skrevet

Nei, du har ikke ungdomsrett selv om du går i vanlig klasse. Ungdommene går foran deg, uavhengig av karakterer, både ved opptak til VG2 og rett på lærlingeplass.

Anonym poster: 62ec9643e050df1b53eb863a89855e98

Skrevet

okay så da er det kanskje ikke så viktig å få 5 i fag jeg har 4 i fra tidligere med tanke på å søke videre.

Betyr det at dersom alle plassene på det jeg vil gå blir tatt, så må jeg vente til året etter og håpe noe blir ledig?

Lærlingeplass må alle finne selv, så der stiller vel alle likt med å sende karakterer og cv til de bedriftene de ønsker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...