Gå til innhold

Sorte mosaikkfliser overalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har postet en del her i det siste fordi vi snart overta bolig der vi skal pusse opp en del. Vi skal ta ett og ett rom med tid og stunder, men jeg vil gjerne ha materialvalg klart tidlig fordi vi ønsker et mest mulig helhetlig hjem.

Så langt har jeg ikke kommet lenger enn at vi vil ha enstavs eikeparkett i alle oppholdsrom, hvite skap "overalt", grå og grågrønne vegger. Så må jeg ha en del svart hjemme hos meg. Og det er her vi kommer til dagens spørsmål:

Synes dere jeg kan ha matte svarte mosaikkfliser på gulv på bad, vaskerom, i entre og over kjøkkenbenk? Hvorfor eller hvorfor ikke? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på planløsning, tror jeg. Hvor store flater blir det og hvor tett oppi hverandre de er. Det skal ikke så veldig mye til at det blir overveldende, men det hjelper at de er matte.

Jeg ville nok også vurdert å ha en annen type på kjøkkenet, rett og slett for å ikke ha vaskerom-følelse der. Eller kjøkkenfølelse på vaskerommet.

Skrevet

Det er en ganske stor bolig over tre plan, så i praksis blir det flis på badet i kjelleren, badet i andre etasje, mens det i første etasje blir over kjøkkenbenk, på vaskerom og i entre - men dette er mindre flater og så langt fra hverandre i etasjen som man kommer.

Skrevet

Jeg ville nok valgt noe annet på kjøkkenet. Ikke nødvendigvis i farge, men iallfall form. For min del ville kjøkkenet hatt for mye følelse av entre, og kjøkkenet er så viktig for meg at det MÅ være noe eget. Jeg synes også generelt sett ikke det funker å ha akkurat de samme flisene på gulv og på vegg, selv om det ikke er samme rom.

Uansett, dette her er smak og behag. Det er du som skal leve med det og da må du gjøre det du synes er riktig. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Et tips kan være å unngå mosiakkflisene i den våteste sonen på badene.

Mosaikkflisene gir mange fuger, og en flismester fortalte meg en gang at fuktmengden i en våtsone med mosakk ble ofte utfordrende etter ganske kort tid.

Jeg kan ikke garantere at han hadde rett, men det kan sikkert være lurt å lufte spørsmålet med en fagmann :)

Selv har jeg i årevis vært håpløst 'forelsket' i Höganes-fliser og brukt katalogene deres som inspirasjonskilder :)

Drister meg til å lenke inn til en kjøkkenbilde med sort mosaikkfliser over benken.

De er ikke matte, tvert imot, men jeg synes bildet er ganske så tiltalende :)

Lenke

Jeg har den samme typen mosaikk over egen kjøkkenbenk, men har valgt en annen farvekombinasjon, en som ikke lenger finnes i utvaget.

Skrevet

Veldig fine fliser :)

Og du har helt rett, det blir mer fuktutsatt med mosaikk. Men generelt nå anbefaler man ikke å dusje rett på fliser uansett, og det rådet kommer vi til å følge :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en utfordring å vaske mosaikkfliser på entrégulv. Mange fuger der det kan sette seg fast mye snadder..?

Skrevet

Ja, det er nok sant. Men fint, da :sjenert:

Skrevet

Jeg ville nok selv unngått mosaikkfliser på gulv mtp. hvor enkelt det er å renholde. Vi har også kjøpt hus nylig og skal pusse opp en del på sikt, og vi vurderer også mosaikkfliser. Hos oss bli det sannsynligvis over benkeplate på kjøkkenet og muligens i dusjsonen på badet. Vi hadde det i vår forrige leilighet, og syns det var en god løsning i dusjen, siden det da ble mindre glatt. Men hvis det stemmer at det blir mer utsatt for fuktskader, er det mulig vi skal tenke oss om. Jeg følte hvertfall at det var lettere å holde moasikken ren i dusjsonen, fordi man der kunne spyle over, i motsetning til å ha mosaikk andre steder.

Men, når det gjelder det egentlige spørsmålet ditt, ville nok jeg personlig benyttet anledningen til å velge litt forskjellig, framfor å ha de samme flisene overalt. Men det handler mer om mitt behov for å utfolde meg mer når jeg først pusser opp. Ville ikke stusset over å ha fliser slik du beskriver, om jeg var på besøk hos noen.

Skrevet

Du har rett i at det er gøy å velge litt forskjellig! Men jeg er helt avhengig av at det ser helhetlig ut. Kanskje løsningen heller er å velge en farge (koksgrått eller svart) som går igjen, og heller la flisstørrelsen variere?

Gjest gurimalla
Skrevet

Det må ikke være helt likt for at det skal være helhetlig. Du har kommet langt når alle gulvene er like, veggene har sånn nogen lunde samme farge og like skap. Det må være noen forskjeller ellers ser det ut som om du har fått alt på supertilbud og derfor ble alt likt ;-)

Skrevet

Kanskje løsningen heller er å velge en farge (koksgrått eller svart) som går igjen, og heller la flisstørrelsen variere?

Jeg synes det høres ut som en bedre løsning enn å ha mosaikkfliser over alt. :)

Personlig så må jeg si at mosaikkfliser på gulvet høres utrolig slitsomt ut. Mosaikkfliser pleier å være et ganske så tydelig blikkfang, og store flater med dette tror jeg kan bli for mye av det gode...

Skrevet

Jeg ville aldri hatt mosaikkfliser på gulvet i gangen pga renhold. Og dessuten vet jeg ikke om jeg ville synes det var spesielt fint?

I gangen ville jeg hatt en løsning jeg selv har hatt i tidligere hus og som jeg synes er suveren og veldig praktisk. Store fliser i Saxa, grått: http://www.flisgiganten.no/gulvfliser_emil.html Trykk på Saxa i andre rekke, helt til høyre (grå fliser).

Det er ikke så mye spill og fargenyanser i mine som det er i disse. Jeg tror de jeg har har gått ut av produksjon, men de ligner. Skitt synes ikke, og de er forholdsvis enkle å vaske.

Hvorfor må du ha samme fliser i alle rom. Jeg skjønner dette med helheten, men tenker at det ikke behøver å bety at du har samme fliser i alle rommene?

Skrevet

Det må være noen forskjeller ellers ser det ut som om du har fått alt på supertilbud og derfor ble alt likt ;-)

Ja, he he!

----

Det er jammen vanskelig å planlegge interiør og farger i et helt hus, Ciara. Men morsomt også.

Skrevet

Fine fliser, Ellevill! :) Jeg synes også Bergersen flis har mye fint, sjekk ut nettsiden og Bernina Grey, blant annet.

Jeg må ikke ha fliser i alle rom. Det er som sagt badene, vaskerom og entre jeg lurer på. På badene blir det garantert flis. På vaskerom er det mange som heller til vinyl, så kan hende det blir det. Til vaskerom og entre har jeg vurdert gummigulv med knotter også.

Skrevet

Gummigulv med knotter er fint, jeg har vurdert det selv til et vaskerom som skal pusses opp helt enkelt. Men er det også vanskelig å vaske?

(Jeg uttrykte meg litt klønete, Skjønte du ikke skulle ha fliser i alle rom, altså :) )

Skrevet

Jeg lurer også på om knottegulv er vanskelig å vaske. Hvorfor skal det være så vanskelig å velge? ;)

Skrevet

ALDRIG ALDRIG ALDRIG att jag hade valt samma kakel/mosaik osv på køket som på badet! Big no no før mig. Det ær det førsta jag lægger mærke till och blir næstan lite illamående. På badet går man på toaletten, tvættar sig ren osv. På køken æter man.

Du behøver inte alls ha samma færg før att få en helhet i lægenheten, det enda du behøver komma ihåg ær att ha samma type stil.

Svart tycker jag blir stiligt i køket men på badet ville jag kanske valt en ljusare færg. Sandbrunt eller grått?

Skrevet

Såpass! ;)

Tror vi har landet på at det blir gummi eller vinyl i entre og på vaskerom i hvert fall. Det praktiske får komme først.

Så får vi se på kjøkken og bad, godt mulig det blir forskjellige fliser der. Har lyst til å prøve større fliser på badet denne gangen, mens jeg fortsatt synes mosaikk på kjøkken er kjempefint - eller evt ingen fliser i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...