AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #1 Skrevet 2. september 2012 Her spiser jenta vår bittelitt og så vil hun ned fra stolen og vekk fra spisesituasjonen og heller leke på gulvet. Hun er 17 måneder. Når kan man forlange at de skal sitte litt lenger ved bordet og spise opp maten? Anonym poster: 00d1cf4ae10f4330ccfc662cf55c9cc2
Ulrikke Skrevet 2. september 2012 #2 Skrevet 2. september 2012 Jeg hadde prøvd å avlede henne til å sitte litt lenger, uten å nødvendigvis fokusere på maten.... Dersom det blir hyl og skrik, hadde jeg latt henne gå fra FØR det kommer dithen.... Greia her har hele tiden vært at hvis man går fra bordet er man ferdig, da får man ikke mer mat. Tar ikke lang tid før de skjønner det. Og at hvis man går fra bordet,så henger man ikke rundt kjøkkenbordet, da går man og leker f.eks.... 1
makkapakka Skrevet 2. september 2012 #3 Skrevet 2. september 2012 Her spiser jenta vår bittelitt og så vil hun ned fra stolen og vekk fra spisesituasjonen og heller leke på gulvet. Hun er 17 måneder. Når kan man forlange at de skal sitte litt lenger ved bordet og spise opp maten? Anonym poster: 00d1cf4ae10f4330ccfc662cf55c9cc2 jeg syns dette var så slitsomt også, men lot min gå. i Hellas sa de det var fordi barn ønsket å få igang fordøyelsesprosessen... at de spiste litt og gikk og kom tilbake.
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2012 #4 Skrevet 2. september 2012 (endret) Jeg ba min datter om å spise f. Eks. fem biter til. Det gikk hun med på, og når de fem var spist glemte hun seg ofte og spiste til hun var mett. Kanskje det ikke er politisk korrekt, men det virket. :-) Endret 2. september 2012 av Violetta
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #5 Skrevet 2. september 2012 Vi hadde noen småleker som de fikk leke med når de satt i stolen sin og fikk marketendenser. Å gå fra bordet før alle var ferdige var uaktuelt. Det betydde også at vi voksne ikke hadde den lange, gode samtalen ved middagsbordet, men tok den etterpå når ungene var lagt. Anonym poster: 2357b87b9e5c3df9e79bacc13a3a6d47
Gjest Marmot Skrevet 2. september 2012 #6 Skrevet 2. september 2012 Sønnen min har alltid måttet sitte ved bordet til han har spist ferdig. Han får gå fra bordet når han vil, men da blir maten hans ryddet vekk også.
Silfen Skrevet 2. september 2012 #7 Skrevet 2. september 2012 Unger, små, får gå fra bordet når de vil. Jeg har aldri hatt intensjoner om å bedrive noen form for tvang ved matbordet, ei heller sitting. Det har aldri vært noe problem når de har blitt eldre.
Hedda-78 Skrevet 2. september 2012 #8 Skrevet 2. september 2012 De får gå når de er ferdige, og har tørket hender og ansikt. Av eldstemann på snart 4 krever jeg også at han setter tallerkenen sin på kjøkkenbenken og sier takk for maten. Da får han gå på stua og leke, og får beskjed om å gå bort hvis han kommer tilbake til bordet og maser om ett eller annet. Det er ikke realistisk å forvente at mine gutter skal sitte ved bordet til alle er ferdige, det tar alt for lang tid og de hadde spolert hele resten av måltidet med gnål og sutring. Da er det bedre at vi voksne får matfred. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #9 Skrevet 2. september 2012 De får gå når de er ferdige, og har tørket hender og ansikt. Av eldstemann på snart 4 krever jeg også at han setter tallerkenen sin på kjøkkenbenken og sier takk for maten. Da får han gå på stua og leke, og får beskjed om å gå bort hvis han kommer tilbake til bordet og maser om ett eller annet. Det er ikke realistisk å forvente at mine gutter skal sitte ved bordet til alle er ferdige, det tar alt for lang tid og de hadde spolert hele resten av måltidet med gnål og sutring. Da er det bedre at vi voksne får matfred. Og det er på grunn av slik som dette at norske barn er beryktet i utlandet. For når de kommer på ferie får de fortsatt gå fra bordet når de er ferdige. Og da er stuen byttet ut med reten av restauranten. Så lager de et helvete i resten av restauranten mens de voksne i følget får matfred. Og kikker bort på djevelungene sine innimellom, helt uten å la seg affisere avløping, hyling, roping etc. Mellom- og sør-Europeiske barn kan sitte rolig til bords gjennom hele måltider fra de er ganske så små. På tide at norske foreldre også gidder å sette barneoppdragelse først. Men klart - det krever at man i perioder ikke får matfred hjemme. Men det er snakk om svært korte perioder. Anonym poster: 2357b87b9e5c3df9e79bacc13a3a6d47 8
Chiquita Skrevet 2. september 2012 #11 Skrevet 2. september 2012 Og det er på grunn av 'slike' foreldre at mange barn har problemer ved matbordet når de begynner i barnehagen som 1-2-åringer. Man sitter og venter til alle er ferdige, det har ikke barn som har passer 12-14 mnd noe vondt av å lære... 5
Silfen Skrevet 2. september 2012 #12 Skrevet 2. september 2012 Mine barn har aldri hatt problemer ved matbordet trass frihet. At et barn på 12 måneder skal sitte ved bordet i en time eller mer er fullstendig utopisk og ikke annet enn tvang som ikke hører sammen med mat.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #13 Skrevet 2. september 2012 Mine barn har aldri hatt problemer ved matbordet trass frihet. At et barn på 12 måneder skal sitte ved bordet i en time eller mer er fullstendig utopisk og ikke annet enn tvang som ikke hører sammen med mat. En vanlig middag tar da ikke en time. I tilvenningsperioden spiste for øvrig vi voksne bare litt sammen med ungene, så spiste vi oss skikkelig mette når ungene var lagt. Det er snakk om en kort periode frem til de er vante med å sitte rolig ved matbordet. Og ved f.eks. restaurantbesøk visste de at det var lekebiler og tegnesaker i mors veske, som de fikk leke stille med på plassen sin når de var mette. Og med én gang det ble antydning til seriøs mark i rumpa tok den ene med seg ungene ut av restauranten, mens den andre betalte. Anonym poster: 2357b87b9e5c3df9e79bacc13a3a6d47 2
Gjest Marmot Skrevet 2. september 2012 #15 Skrevet 2. september 2012 I barnehagen til sønnen min må også alle sitte til alle er ferdige, det må han også når vi er på restaurant, det er helt uproblematisk for ham at det er andre regler der enn hjemme. Barn skjønner sånt altså. Men skal jeg ut og spise et måltid jeg vil nyte og bruke en time++ på, da går jeg uten barn. 1
Ciara Skrevet 2. september 2012 #16 Skrevet 2. september 2012 Sønnen min på to får gå fra bordet når han ikke vil ha mer mat. Men da må han ikke forstyrre oss som fortsatt spiser, og det blir ikke mer mat før neste måltid. I barnehagen sitter han ved bordet til alle er ferdige uten problemer.
Harlekin Skrevet 2. september 2012 #17 Skrevet 2. september 2012 I barnehagen til sønnen min må også alle sitte til alle er ferdige, det må han også når vi er på restaurant, det er helt uproblematisk for ham at det er andre regler der enn hjemme. Barn skjønner sånt altså. Men skal jeg ut og spise et måltid jeg vil nyte og bruke en time++ på, da går jeg uten barn. Helt enig. Det virker som enkelte tror at barn ikke skjønner at det er forskjellige regler forskjellige steder, men det gjør de. Hjemme hos oss tvinger jeg ikke vesla til å sitte lenger enn hun vil (spiser), da hadde det blitt ekstremt utrivelig hjemme, ettersom hun spiser veldig lite og er ferdig etter "5 sekunder". Men i barnehagen er det andre regler, og der gjør hun som de andre barna.
Gjest imli Skrevet 2. september 2012 #18 Skrevet 2. september 2012 Ungane mine får gå frå bordet når dei er ferdig å eta og har sagt takk for maten. Vert den eine ferdig fyrst, må han vente til den andre er ferdig (elles gidder ikkje den andre eta opp, fordi han er redd for å gå glipp av noko). Eg har heller ikkje noko tru på tvang. I barnehagen har dei ingen problemer med å sitje til alle er ferdige, heller ikkje når me er i selskap o.l. Lurar på kor folk har det frå at sør-europeiske ungar er så innmari flinke til å sitje stille... Det er ikkje erfaringa mi i alle fall... Heller at sør-europearar godtek meir bråk og styr med ungar, ettersom dei vanlegvis han ungane oppe like lenge som foreldra. 1
flickan Skrevet 2. september 2012 #19 Skrevet 2. september 2012 Hmm.. Har aldri tenkt på det som en problemstilling. Til hverdagsmiddagene sitter begge (3 og 1 år) til alle er ferdig. Det er forøvrig barna som pleier å bruke lengst tid på å spise her og hverdagsmiddagene er dessuten ikke såå lange. Ved gjester/selskap der middagen gjerne drøyer litt får de gå når de har spist opp og sittet en stund.
Marikke Skrevet 2. september 2012 #20 Skrevet 2. september 2012 Toåringen min sitter ved bordet til alle er ferdige med å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå