Gå til innhold

Mitt første backpacker-eventyr!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om fire måneder er det klart for avreise til Asia! Jeg reiser alene og dette er min første backpackertur så kjenner jeg er litt nervøs. Planen er å reise i nord-thailand, nord-laos og Vietnam. Jeg blir borte i 2-3 mnd. Jeg har kjøpt inn det jeg trenger for reisen, ordnet vaksiner og reiseforsikring, men man føler seg vel aldri helt klar? :) Jeg lurer på om det er noen erfarne backpackere her som kan fortelle meg om viktige ting jeg bør huske på?

- Hvordan får jeg meldt meg på dagsturer og andre aktiviteter?

- Hvordan får jeg meldt meg på yogakurs?

- Hvordan ordner jeg med transport som buss og tog?

- ANDRE TIPS?

Anonym poster: 425542ff36c84259f8c7c65d99a72767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjekt! Det blir garantert en opplevelse for livet! :)

Bud 1: kjøp deg en reiseguide, feks Lonely Planet eller Rough Guides. Der finner du kart, praktisk informasjon, tips til overnatting, opplevelser m.m. Er selvfølgelig mye man kan oppleve som ikke står i guidebøkene, men de er veldig nyttige spesielt med tanke på informasjon om hvordan man kommer seg fra A til B.

Lonely Planet sitt Thorne Tree forum er også nyttig. Ved å gjøre et kjapt søk fant jeg informasjon om yoga i Thailand: http://www.lonelypla...hreadID=2056443

Aktiviteter og opplevelser ordner du når du kommer frem. Det kan være greit å booke overnatting de første nettene, slik at du slipper å bruke mye tid på lete etter et sted å sove når man er døgnvill :) Ellers ville jeg tatt ting etterhvert. Bor du på backpacker-hostel er det lett å bli kjent med folk. Der vil du garantert få tips om ting å gjøre, eller finne noen å reise sammen med. Som regel kan de fleste overnattingssteder ordne med påmelding til aktiviteter, utflukter og transport videre.

Du burde forresten også legge turen innom Kambodsja. Har ikke vært der selv, men alle jeg kjenner som har vært der elsker landet! Står på listen min over steder å besøke :)

Et annet tips - ta med deg noen tuber med Xylocain! Uten tvil det som hjelper best mot kløe etter myggstikk.

God tur når den tid kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Jeg reiser i slutten av neste uke! Skal få med meg Russland, Mongolia, Kina, Vietnam, Kambodsja og Thailand :smilorange: Har planlagt litt i hui og hast og burde egentlig brukt lengre tid... Visumene er f.eks ordnet heeeeeeelt i siste liten, og jeg må muligens betale ekstra for ekspressbehandling. Vaksine får jeg på Mandag

Det viktigste er jo å bare bestemme seg, så får veien heller bli til mens man går... Det meste man trenger får man jo kjøpt underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har kjøpt inn guidebok og skal kjøpe flere når jeg har fått meg kindle. Veldig godt å høre at jeg vil få hjelp til booking av dagsturer etc. Da vil jeg få oversikt over muligheter når jeg er der. Håper virkelig jeg treffer på andre reisende som man får litt kontakt med :)

Jeg skal definitivt la veien bli til mens jeg går, men jeg liker samtidig å ha alternativer i bakhodet før jeg reiser. Som feks yoga-kurs, jobbing på farm i laos etc. Er mange muligheter og jeg vil helst ikke være helt uviten før jeg reiser :) Jeg har nok ikke noe å frykte. Dette vil uansett være en tur for å lære-vil sannsynligvis ikke være en reise uten mislykkede forsøk, bli lost i ingenmannsland, frustrasjon og feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av min tanke var at jeg sikkert blir sliten og lei av å reise alene etter en stund (spesielt i land hvor det ikke snakkes engelsk) og bli fristet til å reise hjem igjen. Derfor har jeg meldt meg på en fellestur i Vietnam/Kambodsja, sånn at noen andre kan ta seg av organiseringen for en stund. Er villig til å betale ekstra for å ha denne "milepælen" i reisen. Etter det har jeg booket 4 uker på et naturreservat i Thailand, og etter det igjen er alt helt åpent. Kanskje jeg er drittlei og tar første fly hjem, men da har jeg i det minste vært borte i 3 måneder :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenker jeg; kanskje jeg blir helt lost og vil hjem etter to uker, eller kanskje jeg finner meg til rette i det ukjente og blir der til jeg MÅ hjem. Hvem vet?! Litt av sjarmen synes jeg. Gleder meg!!

Har du backpacket før? Hvor da evt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme tenker jeg; kanskje jeg blir helt lost og vil hjem etter to uker, eller kanskje jeg finner meg til rette i det ukjente og blir der til jeg MÅ hjem. Hvem vet?! Litt av sjarmen synes jeg. Gleder meg!!

Har du backpacket før? Hvor da evt? :)

Nja, jeg har seilt... Da har man jo "hotellet" sitt med seg overalt, og man har et fast reisefølge (på godt og vondt :roll: ), så det blir ikke helt det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkert en super tur! :jepp:

Tips får du ofte på hostels, enten av andre som reiser, eller hengende på tavler osv i fellesrom. Evt bruk Thorn tree, som noen andre nevnte.

Kan være lurt å booke rom hvis du vet du kommer frem midt på natten, f.eks. Ikke verre enn å gå inn på internett dagen før du reiser dit, og ser om du finner noe ledig. Ikke så hyggelig å gå rundt sent på natten å lete etter hotell alene, hvis man må drasse med seg sekken osv.. Jeg synes hostelworld.com er et bra sted å finne billige hostels.

Transport får man av og til hjelp til på hostels, eller så hjelper Lonelyplanet og internett et godt stykke på vei(Thorn tree, som sagt ;) ). Asia er forholdsvis enkelt å reise rundt i, og finne frem til informasjons, så det nok kjempe fint dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er masse yogakurs i Nord-Thailand, det henger lapper overalt. Du må dra innom Pai, det er så koselig der. :) Beste frokosten finner du på Good Life ;)

Synes det stort settvar veldig greit å ordne transport i Sørøst-Asia, i alle fall buss. Tog måtte man være litt tidligere ute med innimellom, for det ble litt fortere utsolgt.

Dagsturer og aktiviteter ville jeg også meldt meg på etter hvertt, du finner ut av det når du blir kjent med andre du bor med på hostellene.

Når det gjelder nord i Laos, ville jeg vurdert å droppe Vientiane (hovedstaden) for å få bedre tid til resten av nord. Vientiane er en kjedelig by som har veldig lite å by på etter min mening. Siden det er så tidkrevende å reise i Laos (kun buss og humpete svingete fjellveier), ville jeg rett og slett bare droppet den byen.

Vang Vieng - vær forsiktig med alkoholen, og pass på hva du får i deg ;) Riktig god tur, du kommer til å få det helt fantastisk! :)

Edit: legger med en artikkel om Vang Vieng, synes den er verdt å lese.

http://www.guardian.co.uk/world/2012/apr/07/vang-vieng-laos-party-town

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Og du skal jo være borte en stund også :)

Jeg og samboeren min skal reise i 5 uker i desember/januar nå som kommer, vi skal besøke Thailand og Kambodsja :) Gleder oss veldig! Skal til å begynne med vaksineringen nå.

Jeg har ofte kommet over yogaskoler når jeg har researchet Thailand, så det virker som om det er lett å melde seg på et kurs :) Det går an å søke på fks. Chiang Mai på TripAdvisor, også trykke på "activities", da får man opp fks. massasjesteder, yogakurs o.l.

Lykke til med videre planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...