Gå til innhold

1-roms leilighet: dobbelseng eller sovesofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

---

Endret av belle_
Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg brukte sovesofa og lenestol istedenfor sofa og enkeltseng. Jeg liker muligheten til å kunne slå ut sovesofaen og få en dobbeltseng i tilfelle overnattinger e.l

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har romslig budsjett, ville jeg gått for sovesofa. Fordi sovesofaer som er skikkelig gode å ligge på er nokså dyre. Rimelige sovesofaer er stort sett beregnet på å bruke som ekstra overnattingsplasser. Dvs. ikke beregnet på å sove der hver natt.

Har du ikke råd til ordentlig (les: nokså dyr) sovesofa, ville jeg gått for seng.

Jeg bodde i 1-roms i mange år før jeg traff samboeren min. Jeg fikk en kamerat til å bygge en hems til meg, med 1,5 sengs bredde (vanlig takhøyde). Kjøpte en god madrass. Under hadde jeg "walk-in closet" (litt krumbøyd, riktignok). Og så hadde jeg en billig sovesofa som sofa. Slik at den kunne brukes når jeg hadde gjester. Også mannlige ;-)

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har romslig budsjett, ville jeg gått for sovesofa. Fordi sovesofaer som er skikkelig gode å ligge på er nokså dyre. Rimelige sovesofaer er stort sett beregnet på å bruke som ekstra overnattingsplasser. Dvs. ikke beregnet på å sove der hver natt.

Har du ikke råd til ordentlig (les: nokså dyr) sovesofa, ville jeg gått for seng.

Jeg bodde i 1-roms i mange år før jeg traff samboeren min. Jeg fikk en kamerat til å bygge en hems til meg, med 1,5 sengs bredde (vanlig takhøyde). Kjøpte en god madrass. Under hadde jeg "walk-in closet" (litt krumbøyd, riktignok). Og så hadde jeg en billig sovesofa som sofa. Slik at den kunne brukes når jeg hadde gjester. Også mannlige ;-)

Har ikke noe budsjett i grunn, tenkte maks rundt 6000 kr, men da får man ikke en god en? Er ikke noe plass til å bygge hems, så det får jeg nok bare glemme. Må bli enten eller, vil ha det så romslig som mulig. Men er det kjipt å bruke dobbelseng som sofa da?

Skrevet

Jeg brukte sovesofa og lenestol istedenfor sofa og enkeltseng. Jeg liker muligheten til å kunne slå ut sovesofaen og få en dobbeltseng i tilfelle overnattinger e.l

Hvordan var det å sove på sovesofa i lengden da? Gikk det greit?

Skrevet

Hvis man bygger opp med puter og legger på et stort og fint sengeteppe er det ganske koselig å bruke seng som sofa. I hvert fall om sengen har litt høye bein, så det ikke blir så tungt å komme seg opp av «sofaen» igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg sov på sovesofa i 4 år. Valgte en med god "madrass", det fungerte veldig bra for meg. Syntes hybelen ble mer møblert på det viset enn om jeg hadde hatt seng, og madrassen i sovesofaen var mye bedre enn den tvilsomme skumgummimadrassen jeg trolig ville endt med om jeg hadde valgt seng.

Endret av Cata
Skrevet

jeg hadde en god sovesofa. selv om jeg hadde eget rom stort rom med dobbelt seng og enkelt seng. sov jeg ofte i stua på sovesofaen for den var så god :)

Anonym poster: 0624791c98e8dce19cd27bc99c873db5

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hvordan var det å sove på sovesofa i lengden da? Gikk det greit?

Jada, jeg hadde en tynn overmadrass i tillegg så den skulle bli litt mykere. Sov på den i fire år og hadde ingen problemer med det :)

Skrevet

Om du finner en meget god sovesofa er det ingen problem å sove på den :) Selv hadde jeg en sovesofa med oppbevarinsmulighet og tynn overmadrass som jeg trakk ut når jeg fikk besøk, og en enkeltmadrass på gulvet som jeg stua inn bak skapet på dagen :)

Anonym poster: 233032ebcebb308f2629af7453b434bd

Skrevet

Om du finner en meget god sovesofa er det ingen problem å sove på den :) Selv hadde jeg en sovesofa med oppbevarinsmulighet og tynn overmadrass som jeg trakk ut når jeg fikk besøk, og en enkeltmadrass på gulvet som jeg stua inn bak skapet på dagen :)

Anonym poster: 233032ebcebb308f2629af7453b434bd

Ja, det er jo også en mulighet! Føler det ser litt finere ut å ha en sofa enn en seng også :)

Skrevet

Sovesofa som seng over lengre tid er ikke å anbefale, med mindre du kjøper en ordentlig dyr en som er god å ligge på.

Jeg ville heller brukt dobbeltseng og dekket senga med et stilig sengeteppe og masse sofaputer når jeg fikk gjester.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er for mye stress i lengden å styre med å gjøre om sovesofa til sofa, så jeg ville ha valgt en enkeltseng og sofa. Hvis du velger en dagseng fra f.eks Ikea som enkeltseng, kan den dras ut til dobbeltseng om du får besøk, mens ellers kan du la soveplass være soveplass, og ha en liten sofa (eller noen mindre lenestoler) til å sitte i.

Link til dagseng

Litt avhegig av romløsningen, er det kanskje også mulig å skjule senga bak en gardin? Jeg hengte opp en dusjstang (sånn som man klemmer inn mellom to vegger) og brukte den som gardinstang slik at jeg kunne ha et minisoverom bak forhenget. Nå finnes det jo også panelgardiner og skinner som kan festes i taket om det ikke er mulig å klemme opp en dusjstang hos deg. Deilig å raskt kunne skjule litt rot om man får uventet besøk, men du er kanskje mindre rotete enn meg. :fnise:

Anonym poster: 47ff8856904ae3e3a55aaf840abc2199

• Liker 3
Skrevet

Det er snakk om noe du selv skal sove på hver natt? I så fall ville jeg gått for dobbelseng. En sovesofa er IKKE like behagelig som en ordentlig seng - det vet jeg erfaring. Hjemme hos foreldrene mine har jeg sovesofa og enkeltseng, og fordi sofaen er mye større har jeg hatt en tendens til å sove på den når jeg er på besøk. Men, til slutt orket jeg ikke mer. Ble så utrolig mye mindre uthvilt av å ligge på den, vs. det å ligge i en ordentlig seng.

Skrevet

Det er snakk om noe du selv skal sove på hver natt? I så fall ville jeg gått for dobbelseng. En sovesofa er IKKE like behagelig som en ordentlig seng - det vet jeg erfaring. Hjemme hos foreldrene mine har jeg sovesofa og enkeltseng, og fordi sofaen er mye større har jeg hatt en tendens til å sove på den når jeg er på besøk. Men, til slutt orket jeg ikke mer. Ble så utrolig mye mindre uthvilt av å ligge på den, vs. det å ligge i en ordentlig seng.

Er det så ille å sove på da? Er jo bare å kjøpe en ordentlig overmadrass til den, da er det jo som en seng. Har sovet på sovesofa da jeg har vært på besøk hos en venninne, den var 20 år gammel, det var som å sove på en campingseng, men de nye ser jo rett så god ut?

Skrevet

Jeg synes det er for mye stress i lengden å styre med å gjøre om sovesofa til sofa, så jeg ville ha valgt en enkeltseng og sofa. Hvis du velger en dagseng fra f.eks Ikea som enkeltseng, kan den dras ut til dobbeltseng om du får besøk, mens ellers kan du la soveplass være soveplass, og ha en liten sofa (eller noen mindre lenestoler) til å sitte i.

Link til dagseng

Litt avhegig av romløsningen, er det kanskje også mulig å skjule senga bak en gardin? Jeg hengte opp en dusjstang (sånn som man klemmer inn mellom to vegger) og brukte den som gardinstang slik at jeg kunne ha et minisoverom bak forhenget. Nå finnes det jo også panelgardiner og skinner som kan festes i taket om det ikke er mulig å klemme opp en dusjstang hos deg. Deilig å raskt kunne skjule litt rot om man får uventet besøk, men du er kanskje mindre rotete enn meg. :fnise:

Anonym poster: 47ff8856904ae3e3a55aaf840abc2199

Er ikke verdens beste romløsning! Så blir veldig trangt med seng og sofa, men skal vurdere det. Har jo lyst på en slik sofa med sjelslong eller hva det heter, og de tar litt plass. Synes i grunn ikke det er noe stress å ordne om til seng og sofa, er ganske ryddig av meg, så rot er det lite av hehe. Men skal se hva jeg får plass til å måle opp. Evt kanskje bare ha en rammemadrass som seng uten ben. Men må ha en plass og gjemme den :)

Skrevet

Jeg sover på en sovesofa flere netter i uken og det går helt fint.

Jeg hadde valgt sovesofa. Som flere sier er det bare å skaffe en ordentlig overmadrass om den ikke er god nok alene.

Anonym poster: 019084cc2d2ae9c469ed95361de50f4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt dagseng,. Sjekk ut HEMNES dagseng IKEA den er kjempefin Kan slåes ut til dobbelseng 1,60 og har skuffer til oppbevaring under...

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også valgt dagseng. Har enda til gode å ligge på en sovesofa som gir tilnærmelseslik samme komfort som selv en billig, godt brukt madrass. Eventuelt kunne jo skapseng vært en ide, men det er vel bare enkeltseng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...