løpejenta Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 (endret) Jeg skal i et jobbintervju til en jobb som kanskje er en sinnsykt mulighet karrieremessig. Elsker kjoler. Går stort sett bare i kjoler. Er ikke komfortabel i hvit skjorte og drakt, selv om jeg på mange måter kler det. Hva med denne kjolen: http://uk.monsoon.co..._1.2/2530880212 Kombinert med en svart cardigan, svarte ankelstøvletter og et sjerf. For å tone ned. Stillingen er en høy stilling i et teknologiselskap. Kommer nok til å gå i tilsvarende kjoler til daglig om jeg får jobben, da det liksom er dette som er meg.. Hva tror dere? Er den for pen? Endret 1. september 2012 av løpejenta
Rosalie Skrevet 1. september 2012 #2 Skrevet 1. september 2012 Helt normalt antrekk i ingeniørfirmaet jeg jobber i. 1
Wanita Skrevet 1. september 2012 #3 Skrevet 1. september 2012 Tror det blir veldig bra jeg Elsker å gå med kjoler selv, går helst bare i det, men har en helt annen type jobb. Men det er vel egentlig få jobber der kjole ikke egner seg syns jeg 1
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2012 Godt å høre! Stillingen er en QA stilling for et større spennende internasjonalt teknologikonsern. Føler også at jeg må være meg selv. Jeg liker å kle meg pent. Er ikke hun som går i jeans på jobb liksom..
CoffeeCup Skrevet 1. september 2012 #5 Skrevet 1. september 2012 Jeg syns den var utrolig overpyntet, men det er meg! Jeg jobber i helsevesenet, så det blir jo noe helt annet. Men syns allikevel den var noe overdrevent for et intervju. Jeg har lest en del om intervjuteknikk og noe av det handler om hvordan man fremstår rent utseendemessig. Når du går med en slik kjole kan den ta noe av oppmerksomheten bort fra deg og det du sier. Jeg har lest at man bør bruke nøytrale formelle klær på intervju. Vil du virkelig at antrekket skal være det de fokuserer på? En annen mulighet er at de kan tro at du overkompenserer for noe annet du mangler ved å pynte deg veldig. Angående å bruke slike kjoler på jobb til vanlig; dette kommer jo ann på om det er noe spesifikk dresscode på arbeidsplassen. En venn av meg jobber i din bransje og der er det kneskjørt/dressbukse og skjorte med dressjakke som gjelder. Om du ikke vet om den potensielle arbeidsplassen har en slik dresscode ville jeg mye heller kjørt safe, enn å gå med den kjolen. Kjolen kunne vært grei med en lys grå cardigan over om den var svart. Og om den ikke svingte sånn ut nederst. Det trenger ikke være noe i veien for å gå med kjole i seg selv, men akkurat den kjolen ville jeg unngått, da den skriker litt for mye.
CoffeeCup Skrevet 1. september 2012 #6 Skrevet 1. september 2012 http://uk.monsoon.co.uk/view/product/uk_catalog/mon_6,mon_6.2/2530802808 Jeg synes denne (fra samme butikk) ville vært et bedre alternativ, om du skal gå med kjole. Med en cardigan/jakke over. 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #7 Skrevet 1. september 2012 Ser ingen problem i dette. Kjolen er ikke ulik det mange kvinner løpte rundt i for et par tiår siden. Anonym poster: 54b1d18c8b9c099296615ae503bbfff0
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2012 Jeg har lest at man bør bruke nøytrale formelle klær på intervju. Vil du virkelig at antrekket skal være det de fokuserer på? En annen mulighet er at de kan tro at du overkompenserer for noe annet du mangler ved å pynte deg veldig. Angående å bruke slike kjoler på jobb til vanlig; dette kommer jo ann på om det er noe spesifikk dresscode på arbeidsplassen. En venn av meg jobber i din bransje og der er det kneskjørt/dressbukse og skjorte med dressjakke som gjelder. Setter pris på tilbakemelding. Jeg har også lest en del om intervju. Og gjevnt over står det at man heller skal dresse opp enn ned. Det sagt så vil jo denne kjolen fremstå annerledes med en cardigan, skjerf og ankelstøvletten enn kun med de svarte pumpsene som på bildet. Og dette er pure business med masse utenlandske kunder. En venn av meg som er konsulent for Statoil forteller at nordmenn ofte kler seg feil i businessammenheng, da vi kler oss opp til middagen på kvelden men kjører mindre formelt på dagtid. I utlandet er det motsatt sier han. Og her handler det jo ikke om å overkompensere. Men hvem jeg er.. Jeg kommer aldri til å gå på jobb i kneskjørt og skjorte. Hvorfor skal jeg stille i et intervju slik og aldri i etterkant. Da ville jeg heller gått på jobb i den kjolen du linket, som også var pen. Har en tilsvarende hengende. Har generelt mange kjoler og velge mellom da
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #10 Skrevet 1. september 2012 Åhhh, den kjolen var driiiitfin! Jeg vet! Derfor er den om noen dager i min postkasse
Kvist Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 Hvis du har en kjole du trives i som er i en mer nøytral farge hadde jeg tatt den. Synes det ble litt mye for et jobbintervju med såpass stort skjørt og såpass knall farge. Bruker du "pent" tøy til daglig uansett er du jo vant til å kle deg formelt, men velg den kjedeligste kjolen du har til intervjuet. Det beste er om de ikke husker hva du hadde på deg når du har gått ut døra. De bør bare sitte igjen med inntrykket av at du var profesjonell og skikkelig kledd. Generelt er vel et smalt skjørt på kjolen mer nøytralt enn et videre ett. 8
CoffeeCup Skrevet 1. september 2012 #12 Skrevet 1. september 2012 Setter pris på tilbakemelding. Jeg har også lest en del om intervju. Og gjevnt over står det at man heller skal dresse opp enn ned. Det sagt så vil jo denne kjolen fremstå annerledes med en cardigan, skjerf og ankelstøvletten enn kun med de svarte pumpsene som på bildet. Og dette er pure business med masse utenlandske kunder. En venn av meg som er konsulent for Statoil forteller at nordmenn ofte kler seg feil i businessammenheng, da vi kler oss opp til middagen på kvelden men kjører mindre formelt på dagtid. I utlandet er det motsatt sier han. Og her handler det jo ikke om å overkompensere. Men hvem jeg er.. Jeg kommer aldri til å gå på jobb i kneskjørt og skjorte. Hvorfor skal jeg stille i et intervju slik og aldri i etterkant. Da ville jeg heller gått på jobb i den kjolen du linket, som også var pen. Har en tilsvarende hengende. Har generelt mange kjoler og velge mellom da Når du sier dette (jeg har markert) regner jeg med at du vet at det ikke er dresscode i firmaet. Ellers så sier du jo rett ut at du ikke kommer til å være trofast ovenfor din potensielle arbeidsgiver og følge de standard de setter for sine arbedstakere. Personligheten du tar med inn i et intervju bør ikke overkjøre den kompetansen du skal prøve å overbevise de om at du har. Jeg bare mener at i og med at det er et såpass seriøst selskap/en såpass seriøs stilling bør man være litt mer konservativ i klesvalget på et intervju, spesielt om du ikke kjenner til retningslinjene de har i bedriften. Helt greit å se helt bort i fra det jeg sier og at du er uenig, kun velmente råd 3
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 1. september 2012 Når du sier dette (jeg har markert) regner jeg med at du vet at det ikke er dresscode i firmaet. Ellers så sier du jo rett ut at du ikke kommer til å være trofast ovenfor din potensielle arbeidsgiver og følge de standard de setter for sine arbedstakere. Personligheten du tar med inn i et intervju bør ikke overkjøre den kompetansen du skal prøve å overbevise de om at du har. Jeg bare mener at i og med at det er et såpass seriøst selskap/en såpass seriøs stilling bør man være litt mer konservativ i klesvalget på et intervju, spesielt om du ikke kjenner til retningslinjene de har i bedriften. Helt greit å se helt bort i fra det jeg sier og at du er uenig, kun velmente råd Jeg vil vel påstå om jeg til daglig velger å gå i en kjole mer ala den du linket i stedet for knekort skjørt og bluse er vel det på mange måter to sider av samme sak. Forskjellen er bare at kjolen en et plagg mens skjørt og bluse/skjorte er to. Men det er min mening. Takker for råd. Intervjuet finner ikke sted før om en drøy uke, sånn at jeg har litt tid til å finne beste mulige antrekk. 1
CoffeeCup Skrevet 1. september 2012 #14 Skrevet 1. september 2012 Jeg vil vel påstå om jeg til daglig velger å gå i en kjole mer ala den du linket i stedet for knekort skjørt og bluse er vel det på mange måter to sider av samme sak. Forskjellen er bare at kjolen en et plagg mens skjørt og bluse/skjorte er to. Men det er min mening. Takker for råd. Intervjuet finner ikke sted før om en drøy uke, sånn at jeg har litt tid til å finne beste mulige antrekk. Åja, trodde du mente den kjolen du linket til Førsteinntrykk er viktig, men i bunn og grunn skal jo hva du sier veie mest. Ønsker deg uansett lykke til på intervju! Flott å være ambisiøs når man søker jobb. I verste fall får du veldig god intervjutrening!
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2012 (endret) Åja, trodde du mente den kjolen du linket til Førsteinntrykk er viktig, men i bunn og grunn skal jo hva du sier veie mest. Ønsker deg uansett lykke til på intervju! Flott å være ambisiøs når man søker jobb. I verste fall får du veldig god intervjutrening! I min nåværende stilling går jeg til daglig i kjoler ala den jeg linket. Og det er i et av Norges større og mest anerkjente industribedrifter. Og får ingenting annet en hyggelige tilbakemeldinger på at jeg er så fin i de kjolene, at de synes det er kjekt med litt annet enn bare en svart drakt osv.. Tror vi kvinner bør kunne tillate oss å kle oss litt mer som kvinner, og ikke ønske å se ut som en kvinne i et herreantrekk. Men selvsagt. Dette en en ny arbeidsgiver og ting er nødvendigvis ikke likt der. Takk! Er veldig spent :-) Endret 1. september 2012 av løpejenta 2
Cubit Skrevet 1. september 2012 #16 Skrevet 1. september 2012 Har sittet på andre siden av bordet et par tusen ganger. Når folk sier du kan miste en jobb grunnet feil antrekk, er dette i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Kandidater med "feil" antrekk, har i de fleste tilfeller også en grunnleggende mangel når det gjelder forståelsen for stillingen / firmaet / koder generelt. Denne kjolen vekker ikke oppsikt i negativ forstand. Viktigst av alt, den er ikke utfordrende på noen måte, tvert imot meget sømmelig. Hvorvidt den møter en evt dress code i det aktuelle firmaet, kan jeg ikke uttale meg om. Er du usikker, er det som et par andre påpeker dress coden du bør få konkretisert. Med tilbehør slik du beskriver hadde du vært sobert kledd i min bok. MEN, det morsomme med intervjuer er at det jo er subjektivitet inne i bildet når det gjelder slike ting. - Bare for å vri kniven inn litt ekstra. Lykke til! 7
løpejenta Skrevet 1. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 1. september 2012 (endret) Har sittet på andre siden av bordet et par tusen ganger. Når folk sier du kan miste en jobb grunnet feil antrekk, er dette i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Kandidater med "feil" antrekk, har i de fleste tilfeller også en grunnleggende mangel når det gjelder forståelsen for stillingen / firmaet / koder generelt. Denne kjolen vekker ikke oppsikt i negativ forstand. Viktigst av alt, den er ikke utfordrende på noen måte, tvert imot meget sømmelig. Hvorvidt den møter en evt dress code i det aktuelle firmaet, kan jeg ikke uttale meg om. Er du usikker, er det som et par andre påpeker dress coden du bør få konkretisert. Med tilbehør slik du beskriver hadde du vært sobert kledd i min bok. MEN, det morsomme med intervjuer er at det jo er subjektivitet inne i bildet når det gjelder slike ting. - Bare for å vri kniven inn litt ekstra. Lykke til! Takk for råd Vedkommende som skal intervjue meg gikk fra CEO i et søsterselskap i mitt nåværende konsern (med kontor i samme bygg) til CEO dette konsernet, og er han derfor nok vant med den dresskoden vi bruker på kontoret i dag. Som er pent. Endret 1. september 2012 av løpejenta
FantasDick Skrevet 1. september 2012 #18 Skrevet 1. september 2012 Jeg synes kjolen var kjempefin, og absolutt ikke for pen.
Cubit Skrevet 1. september 2012 #19 Skrevet 1. september 2012 Takk for råd Vedkommende som skal intervjue meg gikk fra CEO i et søsterselskap i mitt nåværende konsern (med kontor i samme bygg) til CEO dette konsernet, og er han derfor nok vant med den dresskoden vi bruker på kontoret i dag. Som er pent. You should be fine then
Dolly-Duck Skrevet 1. september 2012 #20 Skrevet 1. september 2012 jeg ser ikke problemet med å gå i kjole på jobb intervju, men jeg ville ike valgt den kjolen. Dersom du har mange, så har du vel noe litt mer passende? Synes den var litt for voldsom til å gå på intervju med:S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå