AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #1 Del Skrevet 1. september 2012 Jeg er ikke spesielt handy og ikke spesielt tålmodig, så nå sitter jeg med sinnatårer i øynene over å ha plagdes med et lysrør som jeg ikke får til å sitte. Etter å ha kjøpt feil rør to ganger har jeg nå endelig kjøpt rett, men får det ikke til å sitte. Det er et sånn her rør, og jeg finner ikke ut hvordan det skal sitte fast! Det skal monteres i en sånn helt vanlig ting over speilet på badet. Hvor skal de taggene være? Jeg synes uansett hvordan jeg vrir og vender på det, er det ingen naturlig plass for dem å sitte fast. Den ene siden det skal monteres på er litt løs, som gjør at det faller ut av plass når jeg tror jeg har fått det til. Jeg SKJØNNER IKKE, kan noen være så snille å hjelpe meg? Jeg bor alene og er så piss lei av å klare alt selv nå. Anonym poster: bca0093d5518ae56e58852df53396e16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #2 Del Skrevet 1. september 2012 Gi meg bittelitt tid så skal jeg hente et armatur, et lysrør, ta bilder og legge ut her Alt er enklere når man kan se på bilder Hold ut ! Hjelpen er underveis 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #3 Del Skrevet 1. september 2012 Neimen, så utrolig god du er! Takk, takk, takk Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #4 Del Skrevet 1. september 2012 Da skrider vi til verket Du har tatt av dekselet over lysrøret og tatt ut det gamle lysrøret (?) Slå av bryteren på veggen, eller på armaturet. Den nye røret tar du med begge hender, vri på lysrøret slik at de to 'pinnene' i hver ende står rett over hverandre, den ene pinnen over den andre. De 'pinnene' skal skli inn i et slikt spor på hver sin side inne i armaturet: Når du har "sklidd" lysrøret inn på plass så henger det ikke fast, men det ser slik ut i begge ender: Nå skal røret festes. Du fester det ved å holde på den blanke ringen i hver ende, og så vrir du på lysrøret. Det mest vanlige er at du vrir røret fra deg, men om det ikke virker så prøver du å vri røret mot deg. Sånn omtrent 1/4 omdreining er normalt. Da sier det 'klikk' og lysrøret sitter fast. Som du (kanskje) ser på bildet så er det 'pinnene' som nå holder røret på plass Når røret er på plass så setter du på dekselet, og så skrur du på bryteren. - da skal du ha lys nå. Jeg har brukt et rør og et armatur uten løs lysstoffrør-tenner nå. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #5 Del Skrevet 1. september 2012 Først og fremst: Tusen, hjertelig takk for at du tar deg tiden til å hjelpe meg! Jeg har prøvd på nytt nå, men jeg får det fortsatt ikke til... Den ene siden av armaturet (takk for det nye ordet, forresten) er litt løst og gjør at lysrøret faller ut. Jeg lurer på om det er ødelagt Når jeg prøvde å vri satt det bare bom fast. Og når jeg skal "skli" røret på plass først, sklir det ikke rett inn - jeg må feste det i hver sin del. Sporet er altså ikke sånn det skal være, tror jeg? Jeg må sette den ene tanna(?) inn bak, og så kan jeg skli den andre inn fremst ved åpningen. Uff, dette ble litt rotete. Høres det ut som det er ødelagt? Jeg er redd for at det er det, jeg er helt blakk og har ikke hatt lys på badet på flere dager, og jeg aner i alle fall ikke hvordan jeg fikser et nytt armatur. Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #6 Del Skrevet 1. september 2012 Om jeg forstår deg riktig så høres armaturet litt 'lealaust' ut. Er dette det eneste lyset du har på badet ? Mange bad har et lys i taket og gjerne et lysrør over speilet. Bad er litt spesielle siden det er et fuktig rom, og det krever armatur med minimum tetthetsgrad (mot inntrengning av vann). Og for å gjøre det hele komplett så er armaturet koblet rett til husets elektriske anlegg uten stikk-kontakt og støpsel. For de fleste betyr det at man trenger elektriker for å bytte armaturet (noen av oss har pga utdannelse og praksis fått tillatelse til å gjøre slikt selv, - i egen bolig). Armaturer for bad er dyrere enn armaturer for kjøkken og andre 'tørre rom'. Jeg kan ikke med samvitigheten i behold gjøre noe annet enn å anbefale elektriker er jeg redd... - bor du i nabolaget så kan jeg komme over og hjelpe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #7 Del Skrevet 1. september 2012 Har du noen muligheter til å ta et bilde av den delen av armaturet som er litt løs ? Dersom det er et eldre armatur så kan det nemlig være muligheter for å få det skrudd sammen igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #8 Del Skrevet 1. september 2012 Det er lealøst, ja, det faller litt ut av posisjon. Jeg har ikke råd til elektriker på en stund, så håper det er noe jeg kan fikse selv... Du virker som du er elektriker, Lille-Pus, eventuelt bare veldig opplyst om emnet - vet du hvor mye det vil koste, sånn cirka? Jeg skal ta et bilde og legge det ut, hvis du hadde orket å se på det? Utrolig snilt av deg, du er virkelig en engel. Kommer snart tilbake med bilde. Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #9 Del Skrevet 1. september 2012 Nå har jeg fått tatt bilder av den siden som er løs. Det første bildet er når den er vanlig, og det andre bildet (beklager uskarpheten) viser at man på en måte kan trykke den delen litt inn. Vanskelig å forklare, men du ser det på bildet. Glemte forresten å svare på spørsmålet ditt Jeg har bare denne belysningen på badet. Noe som har gjort det ganske frustrerende å dusje og fikse seg i det siste... Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #10 Del Skrevet 1. september 2012 For 2 år siden tok min elektriker 595 kromer timen + moms (dvs. 744 kroner timen). Ja, det er ikke alt jeg enten gidder eller har tid til å ta selv. Da er det så greit å ha et mellomstort, meget kompetent og hyggelig elektrikerfirma i nabolaget - sjefen kjenner meg, og jeg kjenner ham og vi vet begge utmerket godt hvilken kompetanse den andre har så her blir ingen snytt og arbeidet blir utført til fagmessig + standard Et bytte av armatur tar max. 10 minutter, men det faturerer som regel en time som minste-tid. Armatur til bad koster sånn ca. 1400 - 1500 kroner og oppover. Sie jeg da totalt 2500,- inkludert nytt armatur, arbeid og moms tror jeg at jeg er på den sikre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #11 Del Skrevet 1. september 2012 Nå har jeg fått tatt bilder av den siden som er løs. Det første bildet er når den er vanlig, og det andre bildet (beklager uskarpheten) viser at man på en måte kan trykke den delen litt inn. Vanskelig å forklare, men du ser det på bildet. Glemte forresten å svare på spørsmålet ditt Jeg har bare denne belysningen på badet. Noe som har gjort det ganske frustrerende å dusje og fikse seg i det siste... Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Aha ! Ja. Det er av en noe eldre type ja Med separat tenner (den 'korken' som sitter montert inn i amraturet ved siden av merkelappen). Er det den grå innfestingen for røret (med sort ring) som er løs ? Om jeg husker riktig.... så er det litt lirking og luring med å få nytt rør på plass i disse gamle armaturene... Må innrømmet at sist jeg så et armatur av denne alder var mens jeg bodde hjemme hos mine foreldre, og da var det pappa'n min som byttetr rør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #12 Del Skrevet 1. september 2012 Tusen takk for godt svar Det var en del penger jeg ikke har! Jeg får prøve å fikle litt mer med det før jeg gir opp, kryss fingrene for meg Det er den grå som er løs, ja! Jeg bor i en gammel, sliten liten leilighet hvor mye ikke er helt på stell. Kjenner jeg er veldig lei av å bo sånn. Men nå skal jeg prøve å lirke litt til i halvmørket! Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #13 Del Skrevet 1. september 2012 (endret) Selvfølgelig ! Hvor dum går det ann å være ? - snakker til meg selv. Røret puttes inn i det ene festet, så trykkes det andre festet inn (det du sier kan trykkes litt inn) og da kan du få 'pinnen' på plass på den andre siden. Så slipper du trykket på det festet som du trykket inn, og når det festet kommer ut i normal posisjon igjen så sitter alle 'pinnene' pent på plassene sine. Herre ! Jeg er ikke sikker på hvilken ende av røret som skal festets først, men prøv først med den ene enden og se om du da får den andre pent på plass når du har trykket festet inn. Hvis ikke så prøver du med den andre enden og ser om det går bedre. Jeg ville prøvd å feste røret i den enden som kan trykkes inn først. Endret 1. september 2012 av Lille-pus 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #14 Del Skrevet 1. september 2012 Jaaa!! Å herre gud, så fantastisk, jeg klarte det! Takket være deg, lille pus Jeg gjorde som du sa, i tillegg måtte jeg fikle litt med de svarte ..tingene inni festet, de sto feil proposjonert. Så utrolig deilig å ha lys på badet igjen, uten å måtte betale flere tusen som jeg trodde jeg måtte. Puh Tusen takk for all hjelp, lille pus! Du reddet dagen min Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #15 Del Skrevet 1. september 2012 Teamwork, baby ! Du gjorde jobben, og fikk lys på badet igjen Godt jobbet, snuppa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 2. september 2012 #16 Del Skrevet 2. september 2012 Så flinke dere har vært! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #17 Del Skrevet 28. april 2014 Jeg er så irritert. Får ikke dette til! Argh, for noe tull! Anonymous poster hash: 32335...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2014 #18 Del Skrevet 28. april 2014 Jaaa!! Å herre gud, så fantastisk, jeg klarte det! Takket være deg, lille pus Jeg gjorde som du sa, i tillegg måtte jeg fikle litt med de svarte ..tingene inni festet, de sto feil proposjonert. Så utrolig deilig å ha lys på badet igjen, uten å måtte betale flere tusen som jeg trodde jeg måtte. Puh Tusen takk for all hjelp, lille pus! Du reddet dagen min Anonym poster: 5066076940413e0a0635ca1a49cee128 Takk, TS, hadder gjort alt riktig, men de rundingene inne i festet var feil plassert, og når jeg rettet på dem, gikk det bra, så tusen takk, TS! Anonymous poster hash: 32335...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå