Gå til innhold

8 år og sykkelvegring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tredjeklassingen min kan ikke sykle, og VIL ikke sykle. Blånekter å øve, men synes selv det er flaut å ikke kunne sykle. Veldig lite motivert for å lære seg, er i hovedsak redd for å dette av. Kanskje også litt redd for farten. Bruker av og til sparkesykkel, men bruker den også lite. Nå føler jeg det begynner å haste litt med å lære seg, men har ennå ikke tvunget henne til øving...

Noen gode råd for å motivere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Karoline
Skrevet

Jeg var også ganske treig på å lære meg å sykle, og var egentlig ikke interessert i det. Men jeg husker at jeg var flau over å ikke kunne være med de andre når de syklet. At min lillesøster som var tre år yngre enn meg lærte seg det før meg hjalp heller ikke stort. Men etter mye oppmuntring fra mine foreldre gikk jeg med på å prøve litt, og jeg tror det som gjorde utslaget var at de tok meg med til tomme parkeringsplasser, slik at jeg ikke skulle føle meg så flau når jeg ikke fikk det til. De var også flinke til å forsikre meg om at jeg ville klare det til slutt, og at det ikke var farlig å falle. Og pappa lovte meg at han ikke ville slippe tak i sykkelen før jeg var klar for det, så da var det opp til meg når jeg følte at jeg hadde kontroll.

Hvis problemet er at hun er bekymret/redd ville jeg ha brukt så lang tid som det trengs å forklare henne at det ikke er farlig å falle av, så lenge hun har hjelm. Om det hjelper kan du også kjøpe knebeskyttere, eller lignende. Forklar henne at hun bestemmer farten selv, og at hun kan bestemme når dere skal slippe sykkelen. Jeg ville ikke ha tvunget henne på sykkelen, men du kan si i fra om at dere skal øve på sykling, ta henne med på et sted der hun kan føle seg trygg, og la henne bestemme når hun er klar for å ta av støttehjulene (med mye oppmuntring fra deg/dere).

Mitt siste råd er å ikke mase. Jo mer du/dere maser, jo mer "plikt" vil hun føle at det er, og da blir det ikke gøy for noen av dere.

Lykke til! :)

Skrevet

jenta mi var redd for å falle derfor ville hun ikke sykle. så hun lærte å sykle i gresset for det synes hun var tryggere. å så holdt jeg på sykkelen helt til hun sa det var greit å slippe. hun liker ikke sykle i nedoverbakker for det er skummelt så når vi er på sykle tur nå så går jeg sammen med henne. også pleier vi å sykle turer for så å ha piknik.nå er hun blitt skikkelig sykkel fan å vil sykle over alt! hun fikk velge sykkel og hjelm det da ble det mye kulere. men hun lærte ikke å sykle før denne sommeren hun er 8 år.

Anonym poster: 165403ffb181aa6b7998d37f2a64ec38

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Jeg husker at vi brukte grusbanen til det lokale fotball-laget da vi øvde sykling med barna. Helt ypperlig syntes vi.

Skrevet

Tvinge til å sykle? Det er vel ikke noe man absolutt MÅ kunne?

Anonym poster: a5bd88c7673ba5d58204cbafc0d37e02

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Tvinge til å sykle? Det er vel ikke noe man absolutt MÅ kunne?

Anonym poster: a5bd88c7673ba5d58204cbafc0d37e02

Jo, det er vel en av de tingene som unger bør lære seg.

Unger kan være nådeløse, så jeg tror ikke det er så kjekt for jenta og ikke kunne sykle når alle de andre gjør det.

Skrevet

Jo, det er vel en av de tingene som unger bør lære seg.

Unger kan være nådeløse, så jeg tror ikke det er så kjekt for jenta og ikke kunne sykle når alle de andre gjør det.

Ja, for å ikke snakke om diverse sykkelturer på barneskolen. Det handler jo også litt om å bli litt mer "stort barn", f.eks. at du kan sykle til venner, og det går mye fortere enn å gå.

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor er sykkelen hun skal bruke? Er det sånn at hun uten problem kan sette begge føttene nedi mens hun sitter på setet, hvis ikke, kan setet justeres ned? Kan dere evt skaffe en mindre sykkel, kanskje kan hun først lære å balansere ved å sparke bakken, uten å bruke pedalene, slik som med løpesyklene mindre barn bruker?

Skrevet

Som den upedagogiske mora jeg er, hadde jeg i denne situasjonen ikke kviet meg for å tvinge.... ;)

Altså, gjerne oppmuntre og evt belønne, men samtidig gi klar beskjed om at nå SKAL vi, og argumentet om "vil ikke" går for døve ører. Jeg kunne gått med på å kjøre til en parkeringsplass eller noe på en søndag f.eks. (hvis det er et sted hvor noe er stengt da) hvor ingen kjenner henne, for at hun skal slippe å bli flau....

Det er enda flauere å være 10 år og ikke kunne sykle, og på et eller annet tidspunkt kommer hun sannsynligvis til å ønske å lære det - og av den grunn hadde jeg tvunget, ja ;)

Skrevet

Kom forresten på en ting; er det noen andre dere kjenner som kunne tatt seg av opplærlingen? Når snuppa skulle lære å sykle uten støttehjul tok min samboer (som ikke er hennes far) seg av det. Jeg var så redd for både at hun skulle slå seg og at hun ikke skulle stole på meg mer hvis jeg slapp taket at vi ikke kom noen vei. Han benyttet sjansen da han passet henne en dag, og da jeg kom hjem hadde hun lært seg å sykle :) Ungene er gjerne litt tøffere når foreldrene ikke er i nærheten, hos oss vet de akkurat hvilke knapper de skal trykke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...