Gå til innhold

Blitt kraftigt lurt av den nye jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg var på jobbintervju i sommer på en butikkjobb. I søknaden min stod det at jeg søkte 80-100 %.

På jobbintervjuet snakket vi mye og fant en god tone, da det var ferdig sa hun at hun tilbydde meg en 100 % stilling. Hun skulle bare snakke litt med butikksjefen og ringe meg opp.

De trengte 4 nye siden dette var en ny butikk.

En i 100 og noen andre i litt mindre stillinger.

Jeg ble ringt opp ikke så lenge etterpå der de sa jobben var min og jeg ville få en kontrakt på epost.

1-2 uker seinere fikk jeg kontrakten, signerte denne og leverte tilbake.

Der står det på stillingsprosenten: som avtalt.

Altså de 100% vi avtalte på jobbintervjuet.

Dette er nå noen måneder siden og jeg startet i jobben nå i slutten av august.

Jeg får arb.planen og merker det er lite timer der enn hva 100% tilsier.

Jeg spør(butikksjefen) når jeg får den gjeldende arb.planen på 100%, hun reagerer ikke på noe spesielt og sier jeg skal få den snart, hun må bare snakke litt med sjefen.

Jeg får en ny arb.plan med noen timer til, fortsatt langt ifra 100%.

Jeg spør henne når jeg får de 100% en gang til, da mener hun at jeg ikke er ansatt i 100%.

Jeg blir litt sjokket og spør hva jeg da er ansatt i, og hun sier 66%.

Jeg sier at dette ikke er i avtalen og at jeg ble ansatt med 100% og forteller om både jobbintervju og kontrakt.

Hun tviler på meg og ringer sjefen og blir lenge borte.

Da hun kommer tilbake sier hun at sjefen sier at jeg ikker er ansatt i 100% og det har aldri blitt lovet.

Altså ord mot ord.

Jeg har ringt arb.tilsynet og de sier muntlig avtale er like bindende som en skriftlig.

Men så er det veldig mye vanskligere når det blir ord mot ord.

Jeg mister boliglån og skulle se på et hus nå på tirsdag som vi kanskje nå ikke kan kjøpe.

Mange planer er ødelagt og jeg er veldig veldig lei meg og skuffet. Jeg trivdes så godt i denne nye jobben.

Jeg er blitt kraftig lurt.

Har dere opplevd lignende? Hva gjorde dere? Noen tips til å gå videre?

Advokat? Osv?

Det er snakk om at mange måneder av livet mitt jeg kunne søkt på andre jobber, sagt ja til andre stillinger så har jeg gått rundt og trodd jeg har fått 100% i drømmejobben. :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du fikk kontrakten på epost? Kan du ikke finne frem den igjen da?

Anonym poster: 952bb923906c3b04a947b019f0873c58

• Liker 4
Skrevet

I kontrakten står det: som avtalt

Altså det jeg tenker da er jo de 100% vi avtalte på jobbintervju.

Men sjefen mener dette aldri ble sagt. Men da lurer jeg jo på hvilken stillingsprosent vi avtalte på det jobbintervjuet ifølge henne da jeg ALDRI hadde sagt ja til noe mindre da denne butikkjobben ikke er så godt betalt.

Jeg hadde 60% med god lønn på en annen jobb og hadde aldri sagt ja til 66% med dårligere lønn! Dette hadde jeg jo aldri aldri sagt ja til... Så hun lyver meg opp i trynet :(

Gjest IngvildSF
Skrevet

Vanskelig å si hva du kan gjøre, men jeg ville påpekt det til sjefen. At dersom avtalen var 66% ville du aldri sagt ja, siden du hadde tilsvarende prosent fra før av (med bedre lønn), men ville jobbe fullt. Følger man den logikken er det vanskelig å si imot. Sjefen kan prøve seg, men da ville jeg satt spørsmålstegn ved om det er så lurt å jobbe der. Uklarheter rundt arbeidsforhold kan være veldig ødeleggende. Sånn til en annen gang, ikke godta at det står stillingsprosent som avtalt.

• Liker 5
Skrevet

Aiai.. Er du organisert? Mulig fagforeningen kan hjelpe deg før du tar det videre med advokat..

Gjest tarandus
Skrevet

Jeg hadde ikke jobbet for en så useriøs arbeidsgiver...

• Liker 8
Skrevet

Aiai.. Er du organisert? Mulig fagforeningen kan hjelpe deg før du tar det videre med advokat..

Er ikke det gitt. Har ikke jobbet så veldig lenge fra jeg sluttet å studere. Kun 1 år, så har ikke satt meg så veldig godt inn i dette med foreninger og slikt.

Skrevet

Mitt tips: Meld deg inn i en fagforening i dag, du kan så ringe de og få gratis hjelp av advokat i denne saken.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil du jobbe hos en sånn arbeidsgiver?

Dette sier jo bare en del om hva du kan forvente av idioti i fremtiden.

Jeg har opplevd lignende, og erfart at det eneste som lønner seg er å umiddelbart sette igang med å finne seg en annen jobb. Sånn useriøsitet gidder ikke jeg å bruke tid på. Fordelen er at man lærer seg å stille krav til visse elementære ting på forhånd..

Anonym poster: c2231386e6b5947dc2d9ef1c53398f4a

Skrevet

Hvorfor vil du jobbe hos en sånn arbeidsgiver?

Dette sier jo bare en del om hva du kan forvente av idioti i fremtiden.

Jeg har opplevd lignende, og erfart at det eneste som lønner seg er å umiddelbart sette igang med å finne seg en annen jobb. Sånn useriøsitet gidder ikke jeg å bruke tid på. Fordelen er at man lærer seg å stille krav til visse elementære ting på forhånd..

Anonym poster: c2231386e6b5947dc2d9ef1c53398f4a

Jeg er allerede på jakt etter ny jobb, men vil ha disse 100 % siden vi nå ender opp med å miste lånet i banken.

Skrevet

skjønner du er skuffa og føler deg lurt,det hadde jeg og gjort. en kollega av meg ble prøvd lurt fra 5000 tusen kr fra lønna som han skulle ha.han organiserte seg. å gjett hva,da fikk han det han hadde krav på.anbefaler på det sterkeste å organisere seg.

og vis du begynner i ny jobb ikke signer på kontrakten før det står skrevet eksakt stillings prosent. jeg krever alltid at det skal stå på kontrakten før jeg signerer. dette for å unngå slike situasjoner. men det er klart lett å være etter på klok.

Anonym poster: 525928e900c1a89daa95e22e56d666af

Skrevet

Jeg er allerede på jakt etter ny jobb, men vil ha disse 100 % siden vi nå ender opp med å miste lånet i banken.

Hvordan tror du at du skal få de når du ikke har noen skriftlig kontrakt som sier at du har 100% stilling? Hvis de nekter på at du har en slik stillingsprosent er det helt urealistisk at dette skal løse seg til tirsdag. Det er teoretisk mulig du vil vinne frem i et mulig søksmål, men dette vil ta lang tid. Det hjelper vel deg lite om du vinner frem i saken et år fra nå.

Du må nok bare belage deg på å endre planene dine og søke ny jobb.

• Liker 1
Skrevet

Du har vel søknaden din skriftlig? Da har du ett godt argument for at du skal ha minst 80% i alle fall.

Så får fagforeninga ta seg av resten.

Anonym poster: 332ebfd486121974b9cc9a6a70fcdcd4

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke noen måneders karantene når man melder seg inn i fagforening? Sånn at man ikke kan få hjelp av dem før det har gått en viss tid? Det har i hvertfall vært en slik ordning i de tilfeller jeg vet om, for å hindre at folk kun melder seg inn når de trenger fagforeninga og melder seg ut når de ikke trenger dem. I såfall vil det jo fort gå månedsvis før fagforeninga er til hjelp. Derfor er det lurt å organisere seg så fort som mulig slik at man står bedre rustet ved neste korsvei.

Mens du leter etter fulltidsjobb kan du kanskje spe på inntekten ved å ta vakter ved SFO, barnehage, sykehjem osv?

Anonym poster: e4e1a587fd1c20cdf4ca67392f480eaf

• Liker 2
Skrevet

Hva med å spørre arbeidsgiver om de har bevis på at dere avtalte 66%?

Siden du ikke er medlem av fagforening er det nok ikke vits i å dra dette så mye lenger annet enn å prøve å bli enige på ny, og argumentere. Å dra inn advokat vil kreve mye tid og penger, og hvis du uansett ser setter ny jobb er det ikke så stor mening i det.

Lær leksa di av dette: meld deg inn i en fagforening FØR du bytter jobb! Å melde seg inn etter man har fått problemer er for sent.

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å være etterpåklok, men husk på at i neste jobb, så krever du stillingsprosenten skriftlig i arbeidskontrakten. Det er dessverre en del bedrifter, og da spesielt i restaurant- og butikkbransjen, som lurer arbeidstagere (særlig unge) på denne måten.

Det lureste å gjøre nå er å dobbeltskrive timelistene dine hvis du ikke allerede gjør det - dersom de bryter løftene sine ift stillingsprosent så er det dessverre en viss sannsynlighet for at de prøver å lure seg ift. lønna di også..

Skrevet

Handel og kontor skal du melde deg inn i! Det er en liten karantene tid, men den er verdt å vente på! I tillegg er medlemskontigent fradragsrettiget på skatten, så i fjor betalte jeg ingenting for å si det slik! Og de har hjulpet meg masse hittil!

Skrevet

Huff for en dum arbeidsgiver, neste gang sørg for å få en kontrakt med stillingsprosenten i, fordi da kan de ikke si at de sa noe annet. At de holder på sånn her viser at de er useriøse og vinglete. Og sånn skal det ikke være i en jobb.

En tidligere kollega av meg ble ansatt i 100% som vikar men så ble det litt endringer rett etter den ble skrevet så hun gikk ned til ca 70%, men så lenge kontrakten sa 100% så fikk hun 100% lønn selv om hun jobbet ca 70%. Også måtte hun når folk var syke jobbe ekstra for å veie opp, men generelt så jobbet hun under 100% i 6 mnd. Når kontrakten på 100% gikk ut så fikk hun en ny kontrakt på ca 70%.

Har du noe skriftlig som kan bevise at du fikk tilbudt 100% stilling? Hvis ikke trur jeg dessverre at du ikke kommer lang med noe fagforbund, men det er uansett lurt å melde seg inn i et fagforbund. Ta uansett å hør med det fagforbundet du melder deg inn i for jeg kan jo ta feil, lykke til! ;)

Anonym poster: b84cbd545375b2d4b1f209d9fb990883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...