Gå til innhold

Noen med peiling på alpinski?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke veldig erfaren med nedoverski ettersom jeg stod på snowboard siden ung. Begynte for et par år siden med ski, og gikk fort over til meget brede pudderplanker. Jeg merker at disse ikke er like gøye i løypene de dagene man ikke kan bevege seg utenfor.

Derfor kunne jeg tenkt meg et ekstra par med twintip jibbeski eller andre artige ski som jeg kan leke meg i løypen med. Gjerne hoppe litt på noen kanter eller mindre hopp osv.

Er det noen som har noen anbefalinger? Jeg har ikke lyst å bruke kjempemye penger på dette, men jeg har ikke peiling på hva man må ut med hvis man skal kjøpe slike ski.

Videoannonse
Annonse
Gjest tarandus
Skrevet

Jeg står mest telemark, men jeg er glad i Volki og K2. Solide ski man kan bruke til både lek i snøen og i bakker. Du må vel gjerne ut med tusenlappen ++ for OK twintipski, muligens noe ekstra for bindinger og slikt. Jeg ville oppsøkt en butikk og spurt hva de har i de lavere prisklassene av skitypen du ønsker. Til ditt bruk tror jeg ikke du trenger noe superduperfancy :)

Skrevet

Jeg står mest telemark, men jeg er glad i Volki og K2. Solide ski man kan bruke til både lek i snøen og i bakker. Du må vel gjerne ut med tusenlappen ++ for OK twintipski, muligens noe ekstra for bindinger og slikt. Jeg ville oppsøkt en butikk og spurt hva de har i de lavere prisklassene av skitypen du ønsker. Til ditt bruk tror jeg ikke du trenger noe superduperfancy :)

Kjører på K2 fra før, men erfaringsmessig vet jeg at selv om én modell fra K2 er bra, så betyr det ikke at andre modeller er det.

Jeg havnet på noen armada alph a 1. Ikke de billigste, men de er ut til å ha de kvalitetene jeg ønsker.

Takk for hjelpen!

• 3 uker senere...
Skrevet

Det kommer litt an på hvordan ski du kjører på i dag. Jeg ville funnet et par som på en måte utfyller pudderplankene.

Når det er sagt, så høres det ut som om du har mer glede av å stå på ski enn å leke deg i park, og da vil jeg komme med et part tips. Ikke gå for symmetriske twintipski og ikke gå for midtstilte bindinger.

Min første tanke ville vært Line Sir Francis Bacon, men siden du ikke har alt for mye erfaring på ski og har et sett med pudderski fra før, så er det kanskje litt overklill. Min erfaring er at de er ekstremt lettkjørte i preparerte løyper selv om de er såpass brede og har early rise("rocker"). Personlig min allroundfavoritt!

Rene jibbeski blir alt for ustabile i fart og lite lekene i bakke. Håper du ble litt klokere, selv om jeg ikke kommer med noen konkrete eksempler. Lettere om man vet prisklasse og hva du har fra før :)

Lykke til!

Skrevet (endret)

Det kommer litt an på hvordan ski du kjører på i dag. Jeg ville funnet et par som på en måte utfyller pudderplankene.

Når det er sagt, så høres det ut som om du har mer glede av å stå på ski enn å leke deg i park, og da vil jeg komme med et part tips. Ikke gå for symmetriske twintipski og ikke gå for midtstilte bindinger.

Min første tanke ville vært Line Sir Francis Bacon, men siden du ikke har alt for mye erfaring på ski og har et sett med pudderski fra før, så er det kanskje litt overklill. Min erfaring er at de er ekstremt lettkjørte i preparerte løyper selv om de er såpass brede og har early rise("rocker"). Personlig min allroundfavoritt!

Rene jibbeski blir alt for ustabile i fart og lite lekene i bakke. Håper du ble litt klokere, selv om jeg ikke kommer med noen konkrete eksempler. Lettere om man vet prisklasse og hva du har fra før Happy.gif

Lykke til!

Takk for konkrete tips. Jeg er ikke en helt uerfaren kjører, men jeg er ikke på landslagsnivå liksom.

Ja jeg vurderte noen nye twintip pudderski, men planen var i utgangspunktet å ha et par ski for de dagene det er hardt utenfor løypen, eller der det rett og slett ikke er mulig (lov) å kjøre utenfor.

Midtstilte ski er uaktuelt. Tenkte litt på å montere marker sine schizo-variant-bindinger, men jeg tror ikke jeg kommer til å stå midtstilt noen gang.

Jeg tror jeg skal se etter noen litt allroundski, twintip med rocker som ikke er for brede.

Lurer også på om jeg etter sesongen eller neste skal bytte ut pudderskiene med twintip pudderski som er veldig lekne. Det er trossalt hopp og sprett som er kjekt, ikke nødvendigvis å kjøre fortest mulig ned før snøskredet tar meg.

Endret av Supraspinatus
  • 1 måned senere...
Skrevet

Du virker litt vanskelig å finne ski til egentlig. Slik jeg har skjønt det så vil du ha en twintipski som du skal bruke i bakke (når det er for hardt utfor, dvs. det er hardt i bakken). Greia med twintip ski er jo at det generelt er parkski, og parkski er myke! Myke ski er jo ikke bra når det er hardt og isete i bakken. Et kompromiss kunne jo vært en smal og stiv frikjøringsski med litt rocker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...