Gå til innhold

Fryseforsøk etter overstimulering - redd det skal gå galt igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979
Skrevet (endret)

Jeg ble overstimulert på vår første icsi. 150ie Menopur gjorde at jeg produserte flere ti-talls egg på hver side. De hentet ut 20 egg, 13 ble befruktet og 9 var gode nok for frys. Jeg ble avbrutt, innlagt og fikk ikke satt inn.

Nå skal vi igang med første frys og jeg kjenner jeg både gruer og gleder meg.

Redd for at noe skal gå galt igjen, at kankje ikke eggene mine er levedyktige, eller at mannens dårlige kvalitet gjør at embryoet dør etter kort tid.

Noen som har erfaringer? Og er 9 egg på frys bra, eller pleier de fleste få så mange?

Kan de se min eggkvalitet på none måte?

Og hvordan vet de at de har plukket en perfekt sædcelle til icsi? Har lest om at det er vanligere å miste når mannen har håpløs sædkvalitet..

Håpet mitt er jo at jeg slipper flere stimuleringer og vi kommer i mål med våre 9 små eskimoer.

Jeg har og lest her inne at det er størst sjanse for å lykkes på første forsøk. Stemmer dette? Porsgrunn sa det var ca lik sjanse (35%) på alle tre forsøkene..

Endret av Pippi1979
Videoannonse
Annonse
Skrevet

9 egg er bra, og kvaliteten er god i og med at de er lagt på frys. Jeg mener å ha lest at det er ca 50-60% sannsynlighet for at de overlever etter frys, men dette tallet er jeg usikker på.

Sannsynligheten for å lykkes faller for hvert forsøk, men det er ingen fasit her. Ofte når de bommer på første forsøk (som i ditt tilfelle) er sannsynligheten høyere for å lykkes på andre. Men dette er ikke et ordinært forsøk og du kan ikke bruke statistikkene knyttet til det. Ved fryseforsøk mener jeg at sannsynligheten for å lykkes er så lav som 10%, men her opererer klinikkene med veldig forskjellige tall, og ulikt utgangspunkt.

Egget er nok befruktet med ICSI, og de har da plukket ut en frisk og rask sædcelle. Så dette er ikke noe å tenke på. Jeg hadde heller ikke bekymret meg så mye for om du må gjennom et nytt forsøk. Du ble overstimulert på første, noe som er veldig ubehagelig. Neste forsøk (krysser fingrene for at du ikke kommer dit) blir nok en helt annen opplevelse.

Gjest Pippi1979
Skrevet

9 egg er bra, og kvaliteten er god i og med at de er lagt på frys. Jeg mener å ha lest at det er ca 50-60% sannsynlighet for at de overlever etter frys, men dette tallet er jeg usikker på.

Sannsynligheten for å lykkes faller for hvert forsøk, men det er ingen fasit her. Ofte når de bommer på første forsøk (som i ditt tilfelle) er sannsynligheten høyere for å lykkes på andre. Men dette er ikke et ordinært forsøk og du kan ikke bruke statistikkene knyttet til det. Ved fryseforsøk mener jeg at sannsynligheten for å lykkes er så lav som 10%, men her opererer klinikkene med veldig forskjellige tall, og ulikt utgangspunkt.

Egget er nok befruktet med ICSI, og de har da plukket ut en frisk og rask sædcelle. Så dette er ikke noe å tenke på. Jeg hadde heller ikke bekymret meg så mye for om du må gjennom et nytt forsøk. Du ble overstimulert på første, noe som er veldig ubehagelig. Neste forsøk (krysser fingrene for at du ikke kommer dit) blir nok en helt annen opplevelse.

Tusen takk for svar Athene:)

Porsgrunn sa så mange ca 70% pleide overleve og at når de har overlevd tiningen og fortsetter dele seg er det lik sjans som ved ordinært forsøk. Men her operer de ulike sykehusene med svært forskjellige tall.. Jeg håper ihvertfall det er mer enn 10%, da føles det jo nesten helt håpløst.. Jaja, jeg får bare prøve og håpe:-)))

Jeg er mest redd for at jeg har dårlig eggkvalitet og at de ikke har oppdaget dette...

Blir jo helt skrullete av ivf prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...