Gå til innhold

Hvordan male bord som er lakket med akryllakk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har et bord fra IKEA som er laget av sponplate (står iallfall det i beskrivelsen av produktet), mener det er dette bordet, ligner iallfall veldig: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10065958/#/00111338

Det står det er lakket med akryllakk. Jeg har aldri pusset opp noe møbel før, så jeg lurer på hvilken maling det er lurt å bruke? Og hvordan man skal gå frem, må man fks. pusse og grunne? Det er bare overfladiske riper i bordet, ingen stygge hakk e.l. Har tenkt å male det hvitt/lyst (det er eikemønstret fra før).

Hjelp en nybegynner? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er sponplate ville jeg pusset ned, vasket med avfetting og malt som du vil:) vet at noen bare pusser lett og maler med heft først for å å å malingen til å sitte. Men jeg er ingen møbeloppusser;) de møblene jeg har gjort noe med har jeg gjort som beskrevet:)

Skrevet

Vaske med avfetting, hva vil det si? :P Som sagt, jeg har aldri malt et møbel i mitt liv, så jeg har ikke peiling, hehe... Takk for tips iallfall :)

Skrevet

Hehe vet ikke helt hva et egentlug heter, samboer har alltid funnet det til meg:p men går du på en malerforetning og spør etter noe som avfetter finner de nok noe til deg:)

Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Jeg hadde kjøpt ett hvitt lackbord. Det er dyrere å male det du har.

Kraftvask, heftgrunning, maling, pensel... det er lett å overgå kr 349,-

Endret av hedgepig
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg regner med at det blir dyrere enn å kjøpe nytt bord, men jeg liker ikke å kaste ting som fungerer helt fint. Dessuten har jeg planer om å male andre møbler også :)

Skrevet

Du kan bruke salmiakk som avfettingsmiddel.

Anonym poster: 3e590516e37428e19fef159d687e43b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...