AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 Jeg er på utkikk etter parkett. Er så usikker på hva jeg vil ha! Hadde veldig lenge lyst på (halv-)mørkt eikegulv, men nå sitter jeg og lurer på om jeg vil ha lyst. Eller hvitpigmentert. Eller grått. Eller.... . Ja, dere skjønner. Jeg blir inspirert av sider som: tomineshjem.blogspot.com og Slettvoll. Men, jeg har ikke like store rom som på disse sidene (stua mi er 25kvm), og er redd for at mørke gulv kan stjele alt for mye lys? Men mørke gulv er så utrolig mye finere, ser klassiske og "dyrere" ut. Jeg synes lyse gulv fort ser veldig... ordinært, kjedelig og gulaktige ut. Problemet er at jeg synes man må ha mørke detaljer ellers i rommet dersom man har mørke gulv, bare for å "løfte" rommet litt, men jeg liker ikke mørke detaljer som rammer/lampeskjermer osv! Det blir jo fort veldig mørkt på 25kvm! Anonym poster: f8cb148fbb32aca275261a1437fa4ea0
anita871 Skrevet 1. september 2012 #2 Skrevet 1. september 2012 ta noe vitlasert. typ eik men at det ser ut somman har lakka tynt over med hvitfarge
anita871 Skrevet 1. september 2012 #3 Skrevet 1. september 2012 gå på ikea og på gulv og se på prärie laminatgolv askmönbstrad/vit
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #4 Skrevet 1. september 2012 Det er jo fint med hvitpigmentert parkett, men det er jo bare veldig populært akkurat NÅ. Har ikke helt blitt vant til å se gulv som er hvitpigmenterte... Liker å se på det, men vet ikke om jeg vil trives med det. PS: laminat er uaktuelt... Anonym poster: f8cb148fbb32aca275261a1437fa4ea0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #5 Skrevet 1. september 2012 Man velger jo gulv ut fra hva som passer til hjemmet og stilen man har. Det er ikke alt man liker som passer godt hos en selv. Gulv er jo ikke et isolert innslag i hjemmet akkurat, det er store flater, dyrt og ikke noe man skifter ut med lyst og lune. Selv drømmer jeg litt om helt svartlakkerte gulv. Passer stilen og huset, men jeg leier så det er jo uaktuelt å male. Ulempen med mørke gulv er jo at alt av skitt og støv synes veldig godt, det kan være vanskelig å holde de skinnende rene om man har barn og dyr. Helt lyse gulv har litt av samme problemet, spesielt stygge blir de etterhvert når skitt legger seg i riper etc. Her har jeg kjedelig eikeparket (honningfarget) av den halvmatte typen. Veldig "brukervennlig" i forhold til skader, skitt og støv, men litt kjedelig. Fordelen er jo at den er så nøytral at jeg kan møbler som jeg vil og ikke trenger ta hensyn til et særpreget gulv. Anonym poster: bdb53801eaa3738fe2b1870939ef17ca
Ciara Skrevet 1. september 2012 #6 Skrevet 1. september 2012 Skal velge gulv nå selv og er forferdelig i tvil. Så i tvil at jeg tror det blir klassisk enstavs eikeparkett med matt lakk. Mørke gulv kan være kjempefint, men da foretrekker jeg noe annet enn parkett. Hvitoljet parkett synes jeg også er kjempefint, men er usikker på hvor godt merker og støv synes + hvor tidløst det egentlig er.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #7 Skrevet 1. september 2012 Tips; Hør om du ike kan få låne med den et prøvebord i hver av de fargene du liker best. Så legger du prøve bordene ut på gulvet (såpass langt fra hverandre at de kommer til sin rett for seg selv. Da kan du vurdere de ulike fargene på morgene, dagen og kvelden. Det blir veldig lett å se hvilken farge som passer best når man gjør det på denne måten Lykke til med prosjekt parkett
skrue Skrevet 1. september 2012 #8 Skrevet 1. september 2012 Jeg skal selv bytte ut parkett om ikke for lang tid i endel rom. Det blir temmelig sikkert vanlig eik. Ikke for hardt og ikke for mykt og grei farge. Blir aldri feil.
hjertesukka Skrevet 1. september 2012 #9 Skrevet 1. september 2012 Skal også velge parkett snart. Har erfaring med mørk parkett fra før, og må si at jeg styrer unna den mørke. Jeg er ikke SÅ glad i støvsuging! Men om jeg velger den lyse og moteriktige, ja det får tiden vise. Kanskje en mellomting og jeg har tenkt litt på bjørk.
Umuriel Skrevet 1. september 2012 #10 Skrevet 1. september 2012 Vi har mørk parkett (merbau), og jeg ønsker meg lyse gulv. Kan ikke fordra mørke gulv, ALT vises, det ser tungt og dystert ut og stjeler mye lys. Syns hvitlakkert ask er nydelig, men skal man ha noe klassisk som aldri går av moten er jo eik en slager. Kan gulne litt med årene, men det er definitivt finere enn mørke gulv uansett. 1-stav er finest, syns jeg, det gir rolige gulv. Vil man ha mer liv, velger man 3-stav.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 Takk for svar! Liker eik veldig godt, men det er jo så kjeeedelig (som dere selv påpeker). Hvis det blir vanlig eik, blir det enstav. To-stav er veldig vanskelig å få tak i i en farge jeg liker (ikke gul). Dette er for meg mørkt: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36903909 Dette er en stil jeg liker. Synes mørke gulv passer fint: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36843065 Anonym poster: f8cb148fbb32aca275261a1437fa4ea0
Umuriel Skrevet 1. september 2012 #12 Skrevet 1. september 2012 Vi har akkurat samme gulv som i den nederste linken din, og jeg syns det sluker alt lys. Men smak og behag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå