Gå til innhold

Forelsket lillesøster på 16..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg har en lillesøster på 16 år som er så forelsket i en som er ett år eldre enn henne. Men det er bare det at han viser henne så variabel interesse :roll:

En dag kommer han og forteller hvor glad han er i henne,mens neste dag kan han prestere å be henne stikke av,mens han kommer krypende tilbake dagen etter.. Og min søster blir så utrolig såret,men tilgir han alltid.. Hun er jo så forelsket i han..

Men jeg orker ikke se henne så såret og lei seg igjen,ikke på grunn av han i alle fall..

Men spørsmålet mitt er : Hvordan kan jeg støtte henne på en best mulig måte?

Kan ikke se tilbake på noen lingnende opplevelser i min tid som tenåring,i og med at jeg har vært sammen med min samboer siden jeg var 14 år :hjerte:

Charlotte

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å være der for henne når hun behøver støtte, men la henne ta sine egne valg. Hun kommer til å lære mye av dette forhåpentligvis, og kommer mest sannsynlig mye sterke ut av det.

Noen ganger må en gå igjennom mange tøffe slag før vi finner den rette, og vi må selv finne den veien vi vil gå. Tror neppe hun hører på fornuft siden hun bare er 16 år. Derfor er det ikke lurt å prøve å snakke henne fra det, men du kan jo stille henne spørsmål om hva som er så spesielt med han. ol.

La henne ta sine egne valg, men hver der for henne når hun behøver deg. Sikkert ikke enkelt siden det er søsteren din, men tor neppe det er noe annet du kan gjøre.

Skrevet
Det beste du kan gjøre er å være der for henne når hun behøver støtte, men la henne ta sine egne valg. Hun kommer til å lære mye av dette forhåpentligvis, og kommer mest sannsynlig mye sterke ut av det.

Noen ganger må en gå igjennom mange tøffe slag før vi finner den rette, og vi må selv finne den veien vi vil gå. Tror neppe hun hører på fornuft siden hun bare er 16 år.

Det er begrenset hvor mye man skal måtte gå gjennom for å "lære" noe. I utgangspunktet er jeg enig i prinsippet om at alle må få velge selv, og at man må ta konsekvensene av sine egne valg. Av erfaring vet jeg imidlertid at man som 16-åring er sjanseløs mot en eldre gutt man blir håpløst forelsket i, og det at gutten er en stor drittsekk kan ofte bare gjøre ham enda mer tiltrekkende i hennes øyne.

Jeg syns godt du kan prøve å prate litt forsiktig fornuft med henne. Og ikke minst vise henne at hun har et liv også uten ham. Ta henne med ut på aktiviteter, ikke la henne bli asosial. Det er viktig at hun ser at hun greier seg uten ham også.

Til Madame Felle; jeg har stor respekt for ditt syn, og deler det langt på vei. Men det å bli grovt utnyttet av en drittsekk av en mann kan ødelegge en kvinnes evne til å elske den rette i ettertid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar,Madam Felle og Salma!

Har prøvd å snakke forsiktig med henne om at denne gutten faktisk ikke er noe å samle på,hun var ganske så enig..Helt til han kom krypende tilbake etter å ha skjelt henne ut foran hele vennegjengen sin :evil:

Jeg føler også at hun ikke har en sjangse til å stå i mot når han kommer krypende tilbake å ber om tilgivelse :-? Dette er hun imidlertid ikke enig i selv :-(

Hun mener han kan forandre seg.. Men dette har vart i snart 7 måneder,og jeg blir så utrolig lei meg av å se henne skuffet og såret gang på gang :cry:

Stakkars,hun tror det beste om han hele tiden," Jeg vil gi han en sjangse til,det kan jo være han forandrer seg" er noe hun sier ofte,men hun er jo så forelsket i han at alt glemmes bare han smiler og gir henne en klem..

I dag er en av de dagene der han faktisk har oppført seg pent og hun er så glad og fornøyd,men i går var det en helt annen tone..

Men at denne gutten er sjarmerende til 1000 når han får det som han vil, det kan selv storesøster på 24 se :Nikke:

Charlotte- så lei av å se lillesøster såret :(

Gjest Seleena
Skrevet

Når man er 16 bør man egentleg ikkje sitje å vente på når kjærasten skal bli snill eller forholde seg til hans oppførsel etter kvar dag. Man treng kjærestar som er glad i oss heile veka, ikkje annankvar dag.

Då eg var 15-16 og hadde kjærest var han totalt uberegneleg og eg skjønnar ikkje korleis eg kunne vere saman med han så lenge utan å setje ned foten. Eg var uerfaren og veeldig sårbar.

Søstera mi var den einaste som viste dette og eg var veldig takknemmelig for at ho berre "var" der for å gi råd (Spurte meg kva eg ville med denne guten og kvifor eg ville fortsatt vere saman med han og kva det var han gav meg i dette forholdet.) og ikkje overtalte meg til å slå opp fordi det er sånne ting man må finne ut av sjølv.

Eg er enig med folk over her, at du bør ikkje sei ho skal slå opp men spørje ho om kvifor ho er hos han enda. Og kvifor ho vil la han såre henne på denne måten......

Det blir som å sei man bør "slå opp" men frå ein annan vinkel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til at jeg tar det opp nå er vel for å forberede meg til neste gang, selv om man kan håpe på at det ikke blir flere sånne perioder..

:(:(:(

Skrevet

Du høres ut som en god storesøster å ha når ting blir vanskelig ;-)

Jeg vil bare minne deg på en ting; hver dag hun tilbringer en dag med denne gutten ødelegger hun muligheten hun hadde til å nyte livet alene eller sammen med en god mann akkurat den dagen. Og det er dagen i dag som er livet akkurat nå, er det ikke?

"Alle dagene som kom og gikk. Ikke visste jeg at det var livet."

Mvh en som kastet vekk nesten 5 år som jeg kunne nytt alene eller sammen med en god mann.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når man er 16 bør man egentleg ikkje sitje å vente på når kjærasten skal bli snill eller forholde seg til hans oppførsel etter kvar dag. Man treng kjærestar som er glad i oss heile veka, ikkje annankvar dag.

Då eg var 15-16 og hadde kjærest var han totalt uberegneleg og eg skjønnar ikkje korleis eg kunne vere saman med han så lenge utan å setje ned foten. Eg var uerfaren og veeldig sårbar.

Søstera mi var den einaste som viste dette og eg var veldig takknemmelig for at ho berre "var" der for å gi råd (Spurte meg kva eg ville med denne guten og kvifor eg ville fortsatt vere saman med han og kva det var han gav meg i dette forholdet.) og ikkje overtalte meg til å slå opp fordi det er sånne ting man må finne ut av sjølv.

Eg er enig med folk over her, at du bør ikkje sei ho skal slå opp men spørje ho om kvifor ho er hos han enda. Og kvifor ho vil la han såre henne på denne måten......

Det blir som å sei man bør "slå opp" men frå ein annan vinkel.

Hei Seleena!

Takk for svar fra deg også :-)

Har aldri bedt henne om å slå opp med kjæresten,men prøvd å få hennes tanker om forholdet deres litt klarere for meg,slik at jeg kan støtte henne best mulig..

Gjest Anonymous
Skrevet
Kva med å snakke med han?

Har prøvd å snakke med han,men det nytter ikke.. :-?

Har til og med snakket med ett par av kameratene hans ( søsken av to av mine venninner), som sier han har oppført seg slik mot alle kjærestene han har hatt :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Du høres ut som en god storesøster å ha når ting blir vanskelig ;-)

Jeg vil bare minne deg på en ting; hver dag hun tilbringer en dag med denne gutten ødelegger hun muligheten hun hadde til å nyte livet alene eller sammen med en god mann akkurat den dagen. Og det er dagen i dag som er livet akkurat nå, er det ikke?

"Alle dagene som kom og gikk. Ikke visste jeg at det var livet."

Mvh en som kastet vekk nesten 5 år som jeg kunne nytt alene eller sammen med en god mann.

Takk,Salma! slike kommentarer varmer :D

Har prøvd å minne henne på det,at dagene hun nå "kaster bort" på han kunne hun ha brukt sammen med en som virkelig er glad i henne.. Men hun bryr seg virkelig om denne gutten :-?

Skrevet

Jeg tror du gjør det riktige når du forteller henne at du ikke synes han behandler henne så bra som hun fortjener. Selv om hun tilsynelatende ikke hører på det øret nå, så hører hun at du bryr deg og at du ser hennes egenverdi.

Avgjørelsen om å dumpe ham må hun ta selv... om hun dumper ham uten å være helt sikker selv, så kan hun ende opp med å glorifisere ham og det som "kunne ha blitt" enda mer enn hun gjør nå.

Ta en alvorlig prat med henne der du sier at du er glad i henne og at du synes hun er verdt så mye mer enn det hun får. Og at du er redd for at hun skal venne seg til å bli behandlet dårligere enn hun fortjener. Si at du respekterer at det er hennes valg, men be henne om å sette en grense for hva hun aksepterer.

For eksempel å bestemme seg for at om han fremdeles behandler henne så dårlig om to måneder så betyr det at han ikke kommer til å forandre seg... Eller at hun aldri vil akseptere at han skjeller henne ut foran kameratene sine flere ganger.

Og... som sagt lengre oppe her... tilbring tid sammen med henne... ingenting er vel hyggeligere for en sekstenåring enn at en storesøster synes hun er verdt å være sammen med.

Skrevet

Hva med å si til ham at hvis han ikke oppfører seg, så har han å holde seg unna lillesøsteren din, ellers får han bank? Ellers sier du til foreldrene dine hvor slem han er, så de nekter ham adgang? Han høres ut som en skikkelig idiot. Har møtt flere gutter som var idioter når de var 16, heldigvis aldri blitt utsatt for en selv. Sikker på at han ikke egentlig bryr seg om henne da, bare smisker når han vil ha seg et knull? Og har null respekt for henne fordi han etter å ha trampet på henne, vinner henne tilbake lett som bare det. Har hørt flere gutter skryte av dette overfor kameratene sine. Treat them bad, and they'll keep coming back for more..

Gjest jente 17 :)
Skrevet

En sånn storesøster som deg skulle jeg gjerne ha hatt,det er ikke sikkert hun hører på det du sier nå,men det at hun vet at du er der for henne betyr nok mye for henne.

Det er sant som VesleBråka sier, mange gutter skryter av å ha kjærester som lillesøsteren din.

Gjest Lei storesøster
Skrevet

Tusen takk for fine svar og gode råd! :-)

I dag er nok en dag av de ikke fullt så gode dagene,men det nytter ikke å snakke med henne... :-(

Lurer rett og slett på om jeg skal vise henne denne tråden!?

Gjest sexysadie
Skrevet

Tror ikke du skal si for mye dårlig om ham, da kan hun begynne å fjerne seg vekk fra deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...