Gjest sykepleiestudent Skrevet 19. februar 2004 #1 Skrevet 19. februar 2004 Heisann, jeg er sykepleiestudent og har akkrutat hatt 3 vakter praksis på føde- barselavdelingen. fikk med meg en fødsel og masse annet gøy:)) jeg har alltid hatt lyst å bli jordmor, men arbeidsmarkedet er ikke det beste her i byen akkurat for tiden.. nå er det jo lenge til jeg eventuelt vil være ferdigutdannet så mye kan endres.. men hvilke andre jobber enn på fødeavd og jordmortjeneste hos legen kan en ha som jordmor?? er det et yrke å anbefale?? håper på råd!!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. februar 2004 #2 Skrevet 20. februar 2004 Spennende, jeg studerer også sykepleie og vil bli jordmor!
Gjest sykepleiestudent Skrevet 20. februar 2004 #3 Skrevet 20. februar 2004 så kjekt KATTASTROFE, hvor langt er du kommet i utdannelsen?? tror veldig mange vil bli jordmor, men tror det er vanskelig å komme inn da.. og jeg for min del må til bergen, selv bor jeg litt lenger sør på vestlandet, så det kan jo bli litt hektisk.. har jo 2 barn og en mann å ta meg av også.. men jeg har iallefall veeeeldig lyst, så får tiden vise. lykke til videre i sykepleien..
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2004 #4 Skrevet 21. februar 2004 Jeg er jordmor på 7.året og har aldri angret på yrkesvalget. Som offentlig godkjent jordmor kan du jobbe på fødeavdeling eller fødestue, du kan ha hjemmefødsler, være ansatt innenfor svangerskapsomsorgen i kommunen eller privat evt. jobbe med ungdom. (ungdomshelsestasjon, prevensjonsveiledning o.s.v.) Du har også mulighet til å ta oppdrag utenlands for hjelpeorganisasjoner. Jeg har en 50 % stilling som kommunejordmor og en 40 % stilling som jordmor på fødeavdeling. Kombinasjonen er ypperlig og jeg trives veldig godt.
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2004 #5 Skrevet 22. februar 2004 hvor i landet kan man ta jordmor utdannelse?? vet om bergen og oslo tror jeg.. finnes det flere plasser?? er skolen veldig tøff?? hvordan er muligheten for å kunne få praksis på ønsket sted?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 23. februar 2004 #6 Skrevet 23. februar 2004 hvor i landet kan man ta jordmor utdannelse?? vet om bergen og oslo tror jeg.. finnes det flere plasser?? er skolen veldig tøff?? hvordan er muligheten for å kunne få praksis på ønsket sted? Oslo, Bergen og Tromsø. Angående praksis så har jeg ingen anelse. Sykepleierstudent: Jeg er nok foreløbig bare på første året, og jeg stortrives
Sofia Skrevet 23. februar 2004 #7 Skrevet 23. februar 2004 Fra 1. januar i år gikk jordmorutdanningen over fra å ha vært 1-årig + 1 år i turnus til å bli ett 2-årig fulltidsstudium. Den største forskjellen er jo selvfølgelig at man ikke lenger får lønn (som sykepleier) i turnusåret. Nå blir det 2 år med lån istedenfor. Høgskolen i Akershus, som er den skolen i Oslo som har jormorutdanning, har sine praksisplasser vesentlig på østlandet, Høgskolen i Bergen har sine praksisplasser på sør, -vest og nordvestlandet, mens Høgskolen i Tromsø har Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Det er i utgangspunktet ikke så enkelt å velge selv hvor man ønsker å ha sin praksisplass. Man kan alltids søke på "særplass", men det krever at man f. eks. har kronisk syke barn som gjør at man må være nært hjemmet, at man har en mann som jobber mye borte fra hjemmet, eller at man er enslig forsørger. Det er allikavel ingen garantier for at man kan få praksisen sin nært hjemsted. Det kommer an på hvilken praksisplass det er der, man skal ha et visst antall fødsler i praksisen sin for å få den godkjent. Så man må innom kommunehelsetjenesten, små fødestuer eller også store fødeavdelinger på sykehus for å få en allsidig praksis. Søk iveg jenter. Det er en flott utdanning!
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2004 #8 Skrevet 23. februar 2004 [quote=anonym]er skolen veldig tøff?? hvordan er muligheten for å kunne få praksis på ønsket sted?
viblie Skrevet 24. februar 2004 #9 Skrevet 24. februar 2004 Jeg har også veldig lyst til å bli jordmor. Jeg bor i Danmark, så her slipper vi å ta sykepleien først. Jordmorutdannelsen her er en bachlor utdannelse, som tar 3 1/2år. Men før du kan komme inn på den, må man ha 18 måneders praksis erfaring, og 9 måneder av dem skal være arbeids relatert (dvs. barnehage, dagmamma, pleiehjem). Du skal også ha matematikk og kjemi, på c-nivå (det laveste nivå). Jeg mangler fremdeles min praksis erfaring, så jeg er jobbsøker for tiden. Så håper jeg at jeg kommer inn om noen år. De skal ta inn en viss kvote av utenlandsstudenter, og det er det vist ikke så mange av på jordmor skolen.
Sofia Skrevet 24. februar 2004 #10 Skrevet 24. februar 2004 Jeg har også veldig lyst til å bli jordmor. Jeg bor i Danmark, så her slipper vi å ta sykepleien først. Jordmorutdannelsen her er en bachlor utdannelse, som tar 3 1/2år. Men før du kan komme inn på den, må man ha 18 måneders praksis erfaring, og 9 måneder av dem skal være arbeids relatert (dvs. barnehage, dagmamma, pleiehjem). Du skal også ha matematikk og kjemi, på c-nivå (det laveste nivå). Jeg mangler fremdeles min praksis erfaring, så jeg er jobbsøker for tiden. Så håper jeg at jeg kommer inn om noen år. De skal ta inn en viss kvote av utenlandsstudenter, og det er det vist ikke så mange av på jordmor skolen. Du vet kanskje da at du ikke får Offentlig Norsk godkjenning som jordmor, med utdannelsen fra Danmark?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. februar 2004 #11 Skrevet 24. februar 2004 Grunnen til at jordmorutdannelsen i Norge har gått fra ettårig skole + ettårig turnus, til toårig skole, er at de på sikt skal innføre en selvstendig jordmorutdanning, uten at en trenger å være sykepleier først. Så etter hvert blir det vel som i Danmark også her til lands.
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #12 Skrevet 26. februar 2004 det kan jo være rimelig greit å ga gått sykepleien og jobbet innen faget noen år for så å bli jordmor egentlig, så jeg synes det systemet som har vært er helt okei.. blir jo noen år på skole, men hallo - det er jo litt av et ansvar en har og da. jordmor er nok en spennende jobb ja.. vi får se
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #13 Skrevet 27. februar 2004 Jordmorutdannelsen her er en bachlor utdannelse, som tar 3 1/2år. Men før du kan komme inn på den, må man ha 18 måneders praksis erfaring, og 9 måneder av dem skal være arbeids relatert (dvs. barnehage, dagmamma, pleiehjem). Du skal også ha matematikk og kjemi, på c-nivå (det laveste nivå). Viblie, vet du hva dette tilsvarer med norsk vgs etc? Altså hva blir godkjent av norsk utdanning, i forhold til inntakskravene i Danmark (hvor mye utdanning trenger man)?
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #14 Skrevet 13. mars 2004 Jeg prøver igjen her: Noen som kan si noe om hva inntakskrav i Danmark tilsvarer i norske utdannelser? Altså hva man må ha av norsk skolegang for å få inntak? Både på sykepleien og jordmorutdannelse, evt medisin også... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå