Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går helsesekretærlinja, og derfor er jeg pliktig til å ta sprøyte. Skal jo trossalt stikke i andre pasienter, og da er det ikke særlig gøy om jeg er uheldig og stikker meg selv. Skal ta hepatitt A og B i 3 omganger.

Vet dere om jeg får dette dekket eller ikke? Er jo litt rart om jeg ikke får det.

Anonym poster: 4072d42bf3ef8f08ea5248bea2e76c32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss var det frivillig og gratis, jeg er bioingeniør.

Høres merkelig ut om du skal måtte betale for det når vi slapp.

Anonym poster: 7c1db373a0b8c5823766dad0abeecdf6

Skrevet

Du er IKKE pliktet til å ta vaksine mot hepatitt. Det er HELT frivillig. Alle helsefagstudenter har derimot vanligvis rett på gratis vaksine mot i hvert fall hepatitt B. Jeg vil anta at dette også gjelder helsesekretærer. Dette skal skolen din vite alt om.

Det er vanligvis ikke gratis å bli vaksinert, men selve vaksinedosene er gratis. Du må selv betale for konsultasjonene. Hvordan det gjøres varierer. Enten er det ved at du henvender deg til din fastlege med dokumentasjon på at du er elev og har rett til gratis vaksine. Legen skal da rekvirere vaksinen (ikke gi deg resept) selv. Alternativt gis vaksinen hos det lokale infeksjonsforebyggende kontoret. Alt varierer fra kommune til kommune.

Som sagt bør du spør lærer om alt dette.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) Læreren sier bare at de ikke vet noe, og at vi må kontakte legen for å få tatt sprøyten, fordi dette er noe vi MÅ ta. Men jeg har ikke så lyst til å betale 600 kr for hver sprøyte. Det er utrolig dyrt, og da mener jeg at skolen skal dekke dette.

Det er ingen som sier at det er frivillig å ta denne sprøyten, så da lærte jeg iallefall noe nytt. Skal høre med lærerene igjen, men det ser ut som de kan så lite om dette her. Skjønner ingenting jeg. Takk igjen, forresten :)

Skrevet

Takk for svar :) Læreren sier bare at de ikke vet noe, og at vi må kontakte legen for å få tatt sprøyten, fordi dette er noe vi MÅ ta. Men jeg har ikke så lyst til å betale 600 kr for hver sprøyte. Det er utrolig dyrt, og da mener jeg at skolen skal dekke dette.

Skolen har ingen plikt til å dekke noe. Det dekkes av det offentlige med hjemmel i smittevernlovens §6-2. Det er kritikkverdig at skolen ikke vet noe om hvordan det arrangeres praktisk og attpåtil påstår at dere vaksinere dere. Det finnes ingen autoriserte helseyrker som krever vaksine, og offentlige skoler har ingen hjemmel for å kreve at elever vaksinerer seg mot hepatitt.

Hvis du ønsker vaksinen (som du for så vidt burde ta) foreslår jeg at du ringer ditt lokale infeksjonsforebyggende kontor og spør hvordan du skal gå frem. De vet alt om dette.

• Liker 2
Skrevet

Hrrm høres ut som lærerne burde undersøke litt før de åpner kjeften så de kan gi elevene svar på det elevene måtte lure på.

Vi fikk klar beskjed: Det er frivillig, det er gratis, og man kan møte opp på vaksinekontoret. der-og-der. Null kostnader verken for konsultasjon eller vaksinedose. Vi trengte ikke bestille time heller, det var bare å komme når det passet for oss. Jeg forstår nå at vi er svineheldige som hadde det så enkelt.

Bioingeniøren.

Skrevet

Eneste vi fikk dekket i min tid var sånn der ... ehm ... pirképrøve.

Skrevet

Samme her. Går helsesekretær og de sier vi MÅ ta den for at vi skal komme ut i praksis på legekontor.

Skjønner ingenting.

Hvorfor skal vi betale 690 kr for hver sprøyte? Vi skal ha 3 sprøyter. Er helt latterlig.. Blir jo nesten 3000 kr det + legetime..

Anonym poster: 1e3203ce11f20da76fbba175784f269e

Skrevet

Takk for svar :) Så da må jeg ikke ta vaksinen om jeg ikke vil? Men det er lurt? Ser ut som bioingeniøren får det dekket, så da vet jeg ikke hva vi får. Får forskjellige svar her. Ja det er helt sykt at lærerene ikke vet noe om dette her.

Men får høre med legen om jeg får det dekket. Om han ikke vet, vet dere om det er noen jeg kan ringe eller sende e post til for å spørre? :)

Skrevet

Hos oss (jeg er også bioingeniør) ga skolen navnene våre til vaksinasjonskontoret slik at vi om vi ønsket det kunne ta vaksinen gratis. Du kan jo ringe vaksinasjonskontoret for å høre om de vet noe.

Høres jo ut som om dere burde få det dekket av det som står i Smittevernloven:

§ 6-2. Gratis tjenester og tiltak

Departementet kan bestemme at tjenester eller tiltak etter loven skal være gratis for den som er i fare for å bli smittet med smittsomme sykdommer, eller som allerede er det.

Anonym poster: 818aab4d95eff38ebbdef675d592508a

Skrevet

Takk for svar!! Da skal jeg ringe å høre :)

Skrevet

Men får høre med legen om jeg får det dekket. Om han ikke vet, vet dere om det er noen jeg kan ringe eller sende e post til for å spørre? :)

Jeg tror jeg ville forsøkt fylkesmannen.

Den som søker smittevernhjelp kan påklage avgjørelsen til fylkesmannen i fylket hvor han/hun mener feil er begått.

Jeg tolker ikke smittevernloven på noen annen måte enn at det skal være gratis for deg.

Dessverre ser det ut til at ikke alle som burde fått gratis vaksine får det. Denne artikkelener nedslående lesning.

Om fylkesmannen forteller deg at du må betale gildet selv har du i hvert fall gjort ham oppmerksom på problemstillingen.

Bioingeniøren

Skrevet

Opp gjennom har det vært mulig å få twinrix og div influensavaksiner der jeg jobber, men det har alltid vært frivillig, og det har blitt dekket. Vi har blitt fortalt når vi skal møte opp, og det er det. Det er ingen vaksiner som er påbudt ved lov i Norge lenger. Den siste var vel BCG, men den ble gjort frivillig for en tid tilbake den også, om jeg ikke husker helt feil nå.<br /><br /> Anonym poster: 8e2a79196f343b8fea46b4de25e428dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...