Gjest Sophie Magdalene Skrevet 1. september 2012 #21 Skrevet 1. september 2012 Jeg har alltid hatt en stor og en liten kum på kjøkken - for siste gang. Mitt neste kjøkken skal kun ha en stor fin kum - den lille ved siden brukes bare til oppvaskkost og Zalo ... bare tull. Skal aldri mer ha to kummer på kjøkken.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #22 Skrevet 1. september 2012 Den lille bruker jeg til å skylle ting i eller tine mat i. Spesielt praktisk når den store kummen er opptatt - setter det som skal håndvaskes nedi (kan ikke fordra at det står oppvask på benken). Har samme løsning som Ciara spesifiserer, og kunne ikke tenke meg annet.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 1. september 2012 #23 Skrevet 1. september 2012 Har samme løsning som Ciara spesifiserer, og kunne ikke tenke meg annet. Det er det jeg ikke helt fatter og begriper. Har dere masse oppvask stående lenge etter måltidet? Vi rydder bort med en gang og får det inn i oppvaskmaskinen. Det er kanskje derfor det for meg er helt unødvendig med to kummer - det bare skaper mer arbeid iom at det er to kummer som må holdes rene og ikke bare en.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #24 Skrevet 1. september 2012 Det er det jeg ikke helt fatter og begriper. Har dere masse oppvask stående lenge etter måltidet? Vi rydder bort med en gang og får det inn i oppvaskmaskinen. Det er kanskje derfor det for meg er helt unødvendig med to kummer - det bare skaper mer arbeid iom at det er to kummer som må holdes rene og ikke bare en. Neida, har absolutt ikke masse oppvask stående. Her skylles og ryddes inn i oppvaskmaskinen rett etter måltid. Det er den fleksibiliteten som to skaper som er optimal for meg, og gjør at jeg foretrekker den En stor og en liten kum (34 cm + 17 cm) er helt optimalt for meg, denne typen. Det gir den fleksibiliteten jeg liker til å kunne legge noe til tining i den store vasken, og samtidig kunne helle av kokende vann i den lille. Alternativt tappe vann i en kjele over den ene vasken mens den andre er opptatt av en kjele som står til kjøling i vann.
skrue Skrevet 1. september 2012 #25 Skrevet 1. september 2012 Har bodd menge år med bare en kum.. Har to normalstore nå. Foretrekker helt klart det siste. Har dessuten to kummer til i grovkjøkken rett ved. Disse er også normalstore men den ene er av den gamle gode dype typen der man bare kan sette en bøtte rett under uten noe om og men. Den dype typen undervurdert idag synes jeg.
Gjest navnelapp Skrevet 1. september 2012 #26 Skrevet 1. september 2012 Vi har den typen som lille-pus lenkar til montert underlimt, og er veldig fornøgde med den. Den blir brukt til tining, til å la kartongar renne av i, til å legge ting i bløyt og til å helle ut noko viss det står vatn eller ting i den store kummen. Det ideelle er to store kummar, men det har vi ikkje plass til.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 1. september 2012 #27 Skrevet 1. september 2012 Neida, har absolutt ikke masse oppvask stående. Her skylles og ryddes inn i oppvaskmaskinen rett etter måltid. Det er den fleksibiliteten som to skaper som er optimal for meg, og gjør at jeg foretrekker den En stor og en liten kum (34 cm + 17 cm) er helt optimalt for meg, denne typen. Det gir den fleksibiliteten jeg liker til å kunne legge noe til tining i den store vasken, og samtidig kunne helle av kokende vann i den lille. Alternativt tappe vann i en kjele over den ene vasken mens den andre er opptatt av en kjele som står til kjøling i vann. Ok - det er akkurat den løsningen jeg og har idag Har bestemt meg for å kun ha en neste gang - men det er nok fordi jeg ikke bruker den til hva den er ment for. For meg er det blitt et oppbevaringssted for oppvaskkost og Zalo og dørslaget som fulgte med da jeg flyttet inn står i skapet og har blitt brukt en gang, tror jeg .
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #28 Skrevet 1. september 2012 Det er veldig greit å ha en vanlig kum, og en liten kum. Den lille kummen blir ofte brukt til som utslagsvask. Selv har jeg to vanlige kummer, og det syns jeg er veldig greit! Anonym poster: b08c78db24ad804aa21178ad4e556462
Gjest Magdalene Skrevet 1. september 2012 #29 Skrevet 1. september 2012 Dere som snakker om at det er greit med to, i tilfelle den ene er opptatt.. Har dere ting stående i kummen da?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #30 Skrevet 1. september 2012 Vi har 2 normalstore kummer (og oppvaskmaskin). Jeg liker at det er 2, fordi da har jeg en "skitten" (til skylling før ting går i oppvaskmaskinen og til skylling/tørking av emballasje for resirkulering). Samtidig har jeg en "ren" som brukes til håndtering av matvarer (tining, skylling m.m.). Anonym poster: 79e44637f03d7e530e3e5f1e169bbedc
Ciara Skrevet 1. september 2012 #31 Skrevet 1. september 2012 Det er det jeg ikke helt fatter og begriper. Har dere masse oppvask stående lenge etter måltidet? Neida. Men i mitt tilfelle skyldes det at jeg er sær på hva som vaskes i maskin og ikke, så det dukker jevnt og trutt opp saker jeg må håndvaske. Så kummen er ikke full, men det står ofte et par ting nedi selv om jeg vasker jevnt og trutt.
Tropic Skrevet 1. september 2012 #32 Skrevet 1. september 2012 Jeg har oppvaskmaskin og en passe stor oppvaskkum, og jeg savner en ekstra en. Veldig greit å ha mulighet til å skylle av noe uten å tømme vasken først f.eks, eller lignende. Skulle gjerne hatt en til.
Gjest Magdalene Skrevet 1. september 2012 #33 Skrevet 1. september 2012 Men hva skal du tømme vasken for Tropic? Driver folk å har så mye greier i vasken til en hver tid? Vi har aldri noe stående i kummen. Det som skal vaskes opp vaskes umiddelbart og tørkes med en gang, det andre går rett i oppvaskmaskinen etter det har blitt skyllet.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. september 2012 #34 Skrevet 1. september 2012 Her er det selvsagt personlig smak, erfaring og vaner som spiller inn på hva man foretrekker og liker + 30 års egenerfaring (+25 med oppvaskmaskin), både med og uten den lille kummen har gjort at jeg ikke vil ha et kjøkken uten den lille kummen. Andre ser annerledes på det, og defor er det nærmere 100 varianter å velge mellom. Forestillingen om at vasken er "lagerplass for servise, bestikk og glass på vei inn i oppvaskmaskinen" er aldeles ukjent for meg. Fleksibilitetsbehovene under tillaging av mat er det som jeg personlig ikke vil være foruten (og jeg har prøv å være uten den fleksibiliteten i noen år).
Gjest mari kontrari Skrevet 1. september 2012 #35 Skrevet 1. september 2012 Har en stor og en liten, ala den som er avbildet lenger opp. Har oppvaskmaskin, og kunne klart meg uten den lille, men den er grei å sette melkekartonger og hermetikk i for å dryppe av seg før det går i resirkuleringsbosset. Har ikke så lyst å sette de oppå der den rene oppvasken står. Bruker den også innimellom til ting som skal bløtes, f.eks. om jeg vil ha en etikett av noe eller lignende.
SmallTalk Skrevet 1. september 2012 #36 Skrevet 1. september 2012 Jeg har en kum og en "utslagsvask" på kjøkkenet nå (i ett stykke metall) og synes det er veldig greit. Utslagsvasken er dyp nok til at jeg blant annet kan fylle en vaskebøtte under den og den er stor nok til å skylle av en del høye ting i. Kummen er stor nok til nesten å romme stekebrett og langpanner. Der jeg bodde før hadde vi en vanlig kum med et "bestikkrom" ved siden av, og skal jeg være ærlig så er dette det mest ubrukelige jeg har vært borti. Da ville jeg heller hatt en større og litt dypere vanlig kum og droppet bestikkdelen. Selv om vi har oppvaskmaskin så blir det alltid en del som må vaskes opp for hånd, og jeg skal innrømme at jeg ikke er så glad i å vaske opp at jeg gidder å vaske opp ting med en gang. Da samler jeg heller opp litt oppvask i kummen.
Umuriel Skrevet 1. september 2012 #37 Skrevet 1. september 2012 I forrige bolig hadde vi en kjempestor kum, og det var veldig praktisk. Fikk vasket stekeplater i den. I huset vi bor nå har vi en normalt stor kum og en liten. Jeg likte mye bedre å ha en kjempestor. Den store vi har nå er for liten for stekeplatene, og den lille er bare i veien, stort sett ligger oppvaskbørsten i den. Hvis vi en gang skal pusse opp kjøkkenet her blir det en kjempestor kum.
Gjest Kim Skrevet 1. september 2012 #38 Skrevet 1. september 2012 (endret) En stor vask. Vår er 55x90 Endret 1. september 2012 av Kim
Sola^ Skrevet 1. september 2012 #39 Skrevet 1. september 2012 Endte opp med 1 stor på nykjøkkenet etter å ha tenkt oss litt om. Hadde 1 stor og ein slik liten ved sidan av før, men som regel var det melkekartonger, oppvaskbørste, ein kopp eller to som havna ned i der. Altså samla den berre tull og tøys. Så nå har me kun 1 kum. Eg pleier som regel å skylle oppvasken før eg vasker den opp, i staden for å skylle av undervegs. Det meste går i oppvaskmaskina uansett.
Azure Skrevet 2. september 2012 #40 Skrevet 2. september 2012 Nå ble jeg litt tvil om vi bare skulle gå for en vask...vi har alltid hatt 2 vasker og har bare tenkt at det må vi ha...det eneste vi bruker den lille til er melkekartonger også setter jeg orkideene i vann i den..hmm. Vi skal ha spiseplassen på kjøkkenet(ikke noe spisestue) må være deilig med en god stor vask hvor man får gjemt bort oppvasken. Men den må jo ikke være for stor slik at man må bruke kjempemye vann for å fylle den opp:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå