Gjest Småbarnmor Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Har et barn som har fått påvist streptokokk for flere dager siden ved en tilfeldighet. Han er ikke syk på noen som helst måte. Så lenge man ikke er syk skal man ikke behandles (kun i spesielle tilfeller). Ubehandlet kan man ha streptokokker i 10-20 dager. Barnehagen er selvsagt ikke lystne på å ta imot et smittsomt barn når de først vet om det, men sannheten er jo at det til enhver tid er et visst antall bærere i barnehagen uansett, og ut fra årstiden vil jeg jo anta at den prosenten er relativt høy allerede. Jeg skjønner at barnehagen "lukker døra", men jeg har jo også en følelse av å bli uretferdig behandlet med tanke på at smitten allerede er tilstede. Er det noen som vet hvordan slike tilfeller blir behandlet i andre barnehager? Er det vanlig at friske bærere blir utestengt så lenge som opp mot 20 dager?
Rufsehue Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82873::1:6043:115:::0:0 I følge siden til fhi så anbefales ikke behandling av friske bærere i barnehagen, så jeg tror ikke barnehagen har grunn til å nekte dere å komme i bhg. pga. at barnet er påvist bærer (med mindre barnehagen har barn med ekstra nedsatt imunforsvar eller behov for skjerming). Du kan evnt. ta kontakt med fylkeslegen og høre, det er de som gir anbefalingene til barnehagene.
Pialill Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Herregud, du er klar over at barnet ditt kan føre til en epidemi i barnehagen sant? Dette kan gå ut over små barn med dårligere utviklet imunforsvar som kan bli alvorlig syke. Streptokokker er ikke noen spøk, jeg fikk det selv for et års tid siden, jeg fikk over 40 i feber og var på nippet til å bli innlagt på sykehus. Det er umulig for barnehagen å hindre all smitte, men selvfølgelig vil de skjerme de andre barna (og ikke minst de voksne) når de først vet om det. Har du tenkt på hva som kunne skjedd om flere av de voksne var uheldig å bli smittet av dritten? Hele barnehagen kunne blitt stengt noen dager. Og da er det VELDIG mange foreldre som får problemer, ikke bare deg. Ta heller med barnet ditt til legen med jevne melllomrom for å sjekke om dritten er borte. Etter det kan du ta barnet ditt tilbake. 7
Muscae Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Barnehagen skal forholde seg til folkehelseinstituttets anbefalinger, og de har ingen rett til å ekskludere et friskt barn. Det er mange som er bærere av dette viruset, og de fleste vet ikke om det en gang. Dere fant det ut ved en tilfeldighet, og dersom det ikke hadde blitt oppdaget så hadde du jo sendt ham i barnehagen nå? 1
Harlekin Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jeg vet ikke hva reglene er, men jeg lurer litt på hvordan foreldre skal løse dette praktisk og økonomisk, dersom et friskt barn må være hjemme i 20 dager. Der var alle sykt barn-dagene vekke på én gang. 4
Gjest imisswork Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Jeg har selv akkurat vært innlagt i en uke pga streptokokker. De ga meg er veldig ille og betent psoreasis og eksem utbrudd absolutt overalt som krevde masse behandling. Jeg fikk smertefull betennelse i en fot og en alvorlig øyeinfeksjon på begge øynene og feber. Jeg var syk i 6 uker og ble bare verre og verre, fortsatt sliter jeg med leddsmerter og mildere symptomer mens jeg snart er frisk forhåpentligvis. Dette var grusomt. Det viste seg at min mann og vår datter på 3 også hadde det uuten å være syk, de fikk antiibiotika etter baktus testen og måtte være hjemme så lenge kuren varte. (10 dager) Så ja! Vær så snill, ta dette på alvor så slipper små barn å bli påført unødvendig sykdom.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Jeg syns det høres rart ut, det er mange som er bærere av streptokokker uten å vite det og de går jo i barnehagen/på skolen/på jobb.. For alt barnehagen vet kan jo 50 % av barna i barnehagen være bærere (ref. linken til fhi.) Ville gjort som andre over her foreslår, kontakt fylkeslegen eller lignende og hør. Anonym poster: dc43d2c91e98b1069039646b32ee32e3 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #8 Skrevet 1. september 2012 Dette er det rene skjære sludder. Streptokokker er en naturlig del av miljøet, en bærer til eller fra betyr ingen ting. Selvfølgelig skal han gå i barnehagen så lenge han er frisk. Hvis barnehagen ikke forstår det, må kommuneoverlegen ordne opp. <br /><br /> Anonym poster: 536a0a5c1ae956e96c49dc7b5066dae6 1
Gjest Linnea Skrevet 26. januar 2013 #9 Skrevet 26. januar 2013 Eg er no 34 år og fast bærer av streptokokk A,ja sidan eg var 14 år ca. Fikk beskjed med legen den gang,at det vil eg være bærar av resten av livet. Skal eg då liksom isolere meg resten av livet? Vel saken er den at den som er bærar av streptokk A er den som er mest utsatt og kan bli alvorlig sjuk. Vi er fleire i min familie som er faste bærar av streptokokk A,og det trur eg gjeld mange i heile verden utan at vi blir nekta adgang til barnehage,skule,jobb,etc. Mvh. Linnea
Gjest anonym Skrevet 26. januar 2013 #10 Skrevet 26. januar 2013 Det kan faktisk være en god grunn til at barnehagen er strenge på dette. Selv har jeg et kronisk sykt barn som går på immunnedsettende preparater, og som blir alvorlig syk av helt ordinære sykdommer. Så barnehagen her er kjempe strenge (veldig takknemlig for det) og skal vite hvordan syk et barn er hvis de får beskjed om at et barn er sykt, de har lav terskel for og sende hjem hvis et barn viser tegn til og bli i dårlig form, og henger opp info i barnehagen så fort det går noe. Kjempe flinke til og gi meg beskjeder så jeg kan ta en avgjørelse på om jeg holder hjemme osv. Men jeg har valgt at barnehagen skal være åpen med alle foreldrene om dette, nettopp fordi det blir større forståelse for at de må gi spesifikk info om hva slags sykdom, de forhåpentligvis tar en ekstra runde med seg selv om barnet kan tilbake allerede den dagen etter sykdom, og fordi sånne situasjoner du beskriver ikke skal bli et problem. Men man er ikke pliktig til at alle foreldrene i bhg/skolen skal være informert, så det kan være et sånt barn i deres bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå