AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Samme hvor tidlig jeg sover hver dag, så er jeg alltid trøtt på skolen. Våkner klokka 6 og orker hverken frokost eller å stelle meg. Verre blir det når jeg er på skolen, da gidder jeg ikke å ta notater og sovner i timene. Når jeg er hjemme ca klokka 4 så sover jeg ca 2 timer, og når jeg endelig våkner så orker jeg ingenting og føler meg helt dø. Har dratt til legen, men han hjalp ikke noe særlig. Det jeg vet er at jeg ikke har jernmangel, sååå. Går på 3 vgs nå, og jeg MÅ gjøre det bra, men søvnmangelen min ødelegger for meg. Tenker av og til at jeg hadde gjort det tusen ganger bedre om skolen hadde startet klokka 12 ellerno, men det er jo urealistisk dessverre. Er det noen her som har hatt det slik som meg, som kan gi meg noen tips og råd til å være mer opplagt? Ville det hjulpet med diverse vitaminer? Takker for all svar.. Anonym poster: 815c1e675905c321439abf56b75d6422
Niennas Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 (endret) Det første som slår meg er at du heller burde droppe 2timersluren på ettermiddagen, og heller legge deg tidligere. edit: Det er jo heller ikke så lenge siden du begynte på VGS etter sommerferien, det er alltid tøft å starte med rutiner igjen etter en slapp ferie. Endret 31. august 2012 av Niennas
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Det første som slår meg er at du heller burde droppe 2timersluren på ettermiddagen, og heller legge deg tidligere. edit: Det er jo heller ikke så lenge siden du begynte på VGS etter sommerferien, det er alltid tøft å starte med rutiner igjen etter en slapp ferie. Men jeg sover tidlig uansett, legger meg rundt 10 og sovner ca 11, tidligere enn det kan jeg ikke.. Anonym poster: 6c8b9584b4736c8cea5efc040ee515e0
Solbærsaft Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 (endret) Sikker på at du ikke rett og slett sover for mye? Jeg går rundt som en zombie hvis jeg sover for mye. Prøv å kun sove på natten en periode. Det vil antagelig hjelpe masse. To timer søvn midt på dagen i tillegg til 8 timer på natten høres ut som mer søvn enn man trenger. Endret 31. august 2012 av Solbærsaft 1
Bloodflowers Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jeg hadde det litt som deg da jeg gikk vg3. jeg var trøtt hele tiden. Klarte ikke å la være å sove. Jeg sovnet i timene MENS jeg skrev notater. Etter middag sovnet jeg igjen. Klarte ikke å kjempe imot søvnen, den ble så overveldende at jeg bare sovnet, selv hvor hardt jeg prøvde. Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, jeg klarte ikke å gjøre noe med det selv. Men jeg kom meg fint igjennom året fordet, og gikk ut med gode karakterer. Er du trøtt etter at du har sovet på dagen også? Trener du? Man blir mer oppkvikket etter en treningsøkt
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Ja, dropp luren på dagtid og gjør lekser med en gang du kommer hjem fra skolen. Tren og spis sunt. Anonym poster: 6b4057eccc1f417941a61025ffde1864
Gjest Frk. Navy Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Husker jeg og hadde det slik hele 1. og 2. klasse på videregående, men i 3. klasse ble det bedre. Men jeg la meg til tider ganske sent noe som var skyld i at jeg slet med å holde meg våken på skolen. Jeg gjorde og som deg, sov 1-2 timer etter skolen. Det som hjalp meg var å kutte ut å sove på ettermiddagen og faktisk det å spise sunnere og trene 2-3 ganger i uken.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Såå, det finnes ingen snarveier altså? Har trent før faktisk, men da måtte jeg drikke mye kaffe før treningen, ellers klarte jeg ikke en eneste øvelse uten kaffe. Det er jo ikke normalt.. Føler meg som en 80 åring herreguuud. Anonym poster: 6c8b9584b4736c8cea5efc040ee515e0
SmallTalk Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Var jenmangel det eneste legen sjekket om det kunne være? Jeg hadde det slik en periode når jeg var på din alder, og i mitt tilfelle så var det folsyremangel som var skylda i den ekstreme zombietilstanden. Dette fører også til en type "blodfattighet", men ikke samme typen som man får ved jernmangel og vil ikke sees dersom man kun sjekker blodprosent eller jernlagre.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Hvis du sover fra kl. 23 til kl. 06 så får du bare 7 timer søvn hver natt, og det er antakelig for lite for deg. Jeg trenger 8 timer for å fungere, men da jeg var tenåring trengte jeg mye mer. De beste dagene hadde jeg når jeg klarte å få 10 timers søvn på natta, men det var jo vanskelig å få til rent praktisk. Be legen sjekke mer enn jernnivået. Det kan være mange grunner for at man er trett. Men i ditt tilfelle kan det høres ut som noe så enkelt som for lite søvn. Kan du prøve å få mer søvn på natta? Jeg skjønner det er kjipt å legge seg kl. 20-21 på kvelden, men iblant må man ta noen kjipe valg for å komme seg gjennom hverdagen. Og så får man heller prøve å være sosial på skolen (i pausene), på ettermiddagen eller i helgene. Du har bare ni måneder igjen på videregående skole, så er det eksamenstid og du er "fri". Hold ut og gjør det som trenges for å komme gjennom dagene. Anonym poster: 4e457a6a1813f08969a758a4f0a34aa2
Porcelain Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 Spis frokost, og kutt luren på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #12 Skrevet 1. september 2012 Tusen takk for alle svarene folkens Jeg skal prøve å kutte ut lurene og legge meg 2 timer tidligere enn til vanlig, den er lei, men å være en zombie er også lei. Anonym poster: 6c8b9584b4736c8cea5efc040ee515e0
Gjest vester Skrevet 1. september 2012 #13 Skrevet 1. september 2012 Jeg synes det er rart at det tok hele 10 innlegg før noen anbefalte å spise frokost. Mat generelt vil gi deg energi til å holde deg våken.. og spiser du ikke, vil ikke to timer til og fra med søvn ha noen stor innvirkning på tretthetsfølelsen i løpet av skoledagen. Da jeg gikk på VGS, følte jeg meg også trøtt etter en lang skoledag og var helt avhengig av en liten powernap på ettermiddagen før jeg satte igang med hjemmearbeidet. På skolen derimot hadde jeg ingen problemer med å holde meg våken, ettersom frokosten hjalp meg med å fokusere på skolearbeidet frem til lunsjpausen, og lunsjen hjalp meg fint til skoledagen var over. De dagene jeg droppet frokosten, hadde jeg selvfølgelig problemer med å fokusere på det som vi gjennomgikk i timene.
Gjest BabyBlue Skrevet 1. september 2012 #14 Skrevet 1. september 2012 IKKE, jeg gjentar IKKE sov om dagen! Jeg går selv på vg3, og gikk på den smellen i begynnelsen av vgs. Jeg sov midt på dagen, sleit med søvnen om natten, og var trøtt i trynet hele skoledagen og tenkte kun på hvor mye jeg gledet meg til å sove så fort jeg kom hjem. Dette ble en ond sirkel, og kroppen venner seg skremmende fort til det. Jeg tror søvn produserer et hormon i kroppen som gjør at man er groggy flere timer etterpå, så det går virkelig utover resten av dagen. Kroppen har ikke godt av for mye søvn, da går man i dvale. Jeg vet ikke med deg, men de periodene jeg sov om dagen slet jeg med diverse ting: Migrene Lyssensitivitet Dårlig humør Apati Dårlig matlyst etc. Listen var ganske lang. Det var ikke godt for meg, verken skolemessig eller sosialt. Det jeg gjør nå er å trene flere ganger i uka, holde meg unna koffein og tung mat 3 timer før jeg legger meg, og holder pcen og annet distraherende vekke fra soverommet. Man skal assosiere soverommet med søvn, ikke underholdning. Så lekser og facebook gjør jeg nede i stua/kjelleren/loftet istedenfor. Må også nevne at jeg legger meg 22/23 og våkner 6/7 avhengig av når jeg skal på skolen. Noterer meg også en "to do" list på skolen over hva jeg skal gjøre hjemme, slik at jeg får oversikt. Også føler man seg så flink når man krysser av noe på listen, hehe : D Selvsagt følger jeg ikke dette regimet hver dag, hver uke, hele året, men det er fint i travle perioder og i begynnelsen av skoleåret når alt bare er "blæh!" Dessverre tar ikke skolen hensyn til at folk er forskjellige (b-mennesker, a-mennesker), men kan anbefale deg fysisk aktivitet og søvn på den riktige tiden av døgnet som hjelp. Spirulina pluss et sunt kosthold er også å anbefale. Aka, ikke kjøp sjokoladeboller og hvitt brød på skolen (horn med ost og skinke), det er godt der og da, men får blodsukkeret til å stupe. Energidrikker er også bare tull. Om du MÅ ha et kick kan du sikkert kjøpe kaffe i kantina på skolen. Håper det ordner seg for deg, vet godt at du stresser litt. Det er liksom på vg3 "det gjelder!" Herregud, hvis enda en lærer roper ut det i timen kommer jeg til å dunke hodet mitt taktfast i pulten. Hold ut og skaff deg gode vaner i hverdagen, det hjelper
Gjest vester Skrevet 1. september 2012 #15 Skrevet 1. september 2012 (endret) IKKE, jeg gjentar IKKE sov om dagen! Jeg går selv på vg3, og gikk på den smellen i begynnelsen av vgs. Jeg sov midt på dagen, sleit med søvnen om natten, og var trøtt i trynet hele skoledagen og tenkte kun på hvor mye jeg gledet meg til å sove så fort jeg kom hjem. Dette ble en ond sirkel, og kroppen venner seg skremmende fort til det. Jeg tror søvn produserer et hormon i kroppen som gjør at man er groggy flere timer etterpå, så det går virkelig utover resten av dagen. Kroppen har ikke godt av for mye søvn, da går man i dvale. Jeg vet ikke med deg, men de periodene jeg sov om dagen slet jeg med diverse ting: Det blir helt feil å nekte noen å ta en powernap. Dette er selvsagt helt individuelt, men forskning på forskning viser at en powernap har en positiv virkning hvis man er helt utslitt. Du har ingen effekt av å lese hvis kroppen ikke makter å holde øynene åpne. Og når jeg snakker om powernap, mener jeg ikke en times tid.. men fra 15 til 30 min! Det hormonet du mener kroppen skiller ut i søvn, er antakeligvis melatonin.. et "søvnhormon". I løpet av disse 15-30 minuttene vil uansett ikke kroppen ha klart å utskille så mye at man skal bli "groggy" i flere timer etterpå, så hvis dette er tilfellet ditt, har du definitivt ikke sovet i 15 minutter(!). Resten av innlegget ditt kan jeg være enig i. Trening, strukturert tilegnelse av stoff og mat. Mvh. tidligere elev med powernaps gjennom hele VGS, og som gikk ut med strålende karakterer Endret 1. september 2012 av vester
Gjest BabyBlue Skrevet 1. september 2012 #16 Skrevet 1. september 2012 Det blir helt feil å nekte noen å ta en powernap. Dette er selvsagt helt individuelt, men forskning på forskning viser at en powernap har en positiv virkning hvis man er helt utslitt. Du har ingen effekt av å lese hvis kroppen ikke makter å holde øynene åpne. Og når jeg snakker om powernap, mener jeg ikke en times tid.. men fra 15 til 30 min! Det hormonet du mener kroppen skiller ut i søvn, er antakeligvis melatonin.. et "søvnhormon". I løpet av disse 15-30 minuttene vil uansett ikke kroppen ha klart å utskille så mye at man skal bli "groggy" i flere timer etterpå, så hvis dette er tilfellet ditt, har du definitivt ikke sovet i 15 minutter(!). Resten av innlegget ditt kan jeg være enig i. Trening, strukturert tilegnelse av stoff og mat. Mvh. tidligere elev med powernaps gjennom hele VGS, og som gikk ut med strålende karakterer TS sier hun sover 2 timer når hun kommer hjem, det er ikke powernap
30stm Skrevet 1. september 2012 #17 Skrevet 1. september 2012 går også på vg3 og står opp klokka 6. Råder deg til å spise en god frokost slik at du blir mer opplagt, hjelper litt ville jeg tro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå