stikkelsbær Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg sliter med å komme meg opp om morgenen, og er skikkelig lei av det. Ser at søvneksperter anbefaler å ha en jevnere døgnrytme, og at man passer på å stå opp til samme tid hver eneste dag i hele uken. Hvis jeg skulle prøve dette er det kl. 7.00 som passer best med tanke på jobb o.l. Jeg må innrømme at det høres litt tungt ut å tvinge seg opp kl. 7.00 i helgene, men det er jo for det meste mentalt! I tillegg til at man gjerne er oppe litt lengre, men ja. Man dør jo ikke av å få litt lite søvn en gang iblant. Jeg har lyst til å prøve dette en stund og se hvordan det går, og om det blir lettere etterhvert. Noen som har prøvd, og har noen erfaringer med dette? Evt. noen som blir med å prøve?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Jeg har en jevnere døynrytme for å si det slik, tror ikke man skal være nazi på det, "må stå opp kl 7 hver dag ellers ødelegger jeg rytmen" liksom. Men det er klart at om man står opp7 hverdager,og 11-12 i helgene,så er det ikke lett for kroppen å omstille seg. Jeg står opp 0615 ukedagene, og våkner av meg selv utsovet mellom 0730 og 0830 i helgene. Tror det er viktig å få sove ut,våkne av seg selv. Men resultatet er da at man legger seg normal tid i helgene også, alså legger meg mer eller mindre samme tid i helgene som i ukedagene. Det blir ikke store slingringsmonnet liksom, men man har da et gjevnt søvnmønster,og jeg sliter aldri med å komme meg opp i ukedagene. Anonym poster: 2ae4f717581c49a6de53740c1f618a97
Rosalie Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Jeg gjør som anonym bruker. Stort sett alltid våken i 7-tiden også i helgene, men kan ligge lenge og bare kure under dyna. Det skal da også sies at jeg ikke er noen nattens dronning, og gjerne er i seng godt før midnatt selv om det er helg. 1
Gjest avocadoen Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Jeg står opp 06:45 hver dag i ukedagene. Blir tungt mot slutten av uken synes jeg da. Våkner av meg selv i helgene rundt 07:30, men sover likevel til 10-11 tiden. For meg går det veldig greit
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jeg hadde i flere år forskjøvet søvnmønster eller hva det heter, at jeg aldri sovnet før kl 3 på natten uansett om jeg la meg kl 22 eller 2, og det er veldig slitsomt når man må opp kl 6.30 for å dra på jobb. Så for et par år siden ble jeg anbefalt å prøve å stå opp til samme tidspunkt hver dag og det kurerte meg! Nå sovner jeg innen maks en time uansett når jeg legger meg :D Jeg begynte tilfeldig når jeg hadde sommerferie, så det var ikke nøye med når jeg stod opp. Jeg begynte gradvis, først stod jeg opp kl 9 hver dag 3-4 morgener, og så kl 8 noen morgener, og så kl 7. Og så ble det en vane Nå står jeg opp uten problemer kl 6.30 eller 7 (begynner på jobb til litt forskjellige tider), og har jeg fri en dag eller helg så står jeg opp når jeg våkner av meg selv i 7.30-8.00 tiden, og en gang i blant litt tidligere. Jeg har prøvd å sove lenger men da kjenner jeg at jeg sover for mye, men det har selvsagt også noe å si når jeg la meg. Men fordi kroppen min nå er programmert til å stå opp så tidlig så er jeg alltid veldig trøtt i 22-23-tiden så jeg legger meg sjeldent etter kl 23, og jeg savner ikke å være oppe til 1-2 om natta fordi jeg sover så bedre. Jeg har ofret det å dra "ofte" ut på byen, nå er jeg på byen kanskje 1-2 ganger i halvåret, men jeg savner det ikke. Jeg vet ikke hvor gammel du er men når man er voksen og jobber så må man komme seg på jobb, så jeg syns at det er absolutt verdt det! Klarer du å sove litt lengre i helgene, feks til kl 10, og at det da går bra når arbeidsuken begynner igjen så kan du jo gjøre det. Men før når jeg stod tidlig opp i uka og sent i helgene så sleit jeg alltid ekstra mandag og tirsdag, som en slags søvn-hangover. Kanskje du slipper det, jeg trur at du bare må prøve deg frem For meg fungerer det iallefall best å ikke sove for lenge på fridager og ikke være for lenge oppe kveldene før fridager. Det høres sikkert kjipt ut men det er en vanesak så lenge man orker å gi det en sjanse, og absolutt verd det hvis det fungerer Anonym poster: f8fd3c169dca3a4b5ebc74ac9282bce6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Jeg begynte tilfeldig når jeg hadde sommerferie, så det var ikke nøye med når jeg stod opp. Jeg begynte gradvis, først stod jeg opp kl 9 hver dag 3-4 morgener, og så kl 8 noen morgener, og så kl 7. Og så ble det en vane Anonym poster: f8fd3c169dca3a4b5ebc74ac9282bce6 Vil tilføye at dette var tøft i begynnelsen, jeg holdt på å gi opp noen ganger fordi det var tungt å stå opp tidlig de første ukene. Så det VAR ikke så fantastisk som det høres ut som, men det var bare i begynnelsen. Så lenge du ikke gir opp og er streng med deg selv så kan det fungere supert! Anonym poster: f8fd3c169dca3a4b5ebc74ac9282bce6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Det å ha jevn døgnrytme innebærer også at man legger seg til samme tid hver dag. Det holder ikke bare å stå opp til samme tid. Om du er oppe til langt på natt hver helg og likevel står opp tidlig vil du aldri få sovet ordentlig ut. Det er jo ikke bra. Om problemet ditt er å komme deg opp om morgenen, så betyr det at du legger deg for sent i forhold til når du står opp. Legg deg tidligere, rett og slett. Prøv å legge deg og stå opp sånn ca til samme tid, ikke avvik fra vanlig tidspunkt mer enn en time. Anonym poster: 1e1dcd0d39cfe0a2ec12cf344f558bbb
Gjest Memories Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Skjønner ikke at dere klarer å stå opp så tidlig! Jeg har null problemer å stå opp tidlig, selv med lite søvn dersom jeg skal noe, men dersom jeg ikke har jobb eller planer får jeg meg rett og slett ikke oppuansett når jeg legger meg. Kan sovne feks 22 en kveld, og fremdeles være stup trøtt når jeg våkner kl 12 dagen etter. Selv om jeg legger meg tidligere som feks i 20 tiden så er jeg fortsatt like trøtt og sover gjerne til 12. Hadde ikke forundret meg om jeg klarte å sove 20 timer i slengen, føler meg omtrent aldri opplagt og våken uansett når jeg våkner og hvor lenge jeg har sovet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 Det å ha jevn døgnrytme innebærer også at man legger seg til samme tid hver dag. Det holder ikke bare å stå opp til samme tid. Om du er oppe til langt på natt hver helg og likevel står opp tidlig vil du aldri få sovet ordentlig ut. Det er jo ikke bra. Om problemet ditt er å komme deg opp om morgenen, så betyr det at du legger deg for sent i forhold til når du står opp. Legg deg tidligere, rett og slett. Prøv å legge deg og stå opp sånn ca til samme tid, ikke avvik fra vanlig tidspunkt mer enn en time. Anonym poster: 1e1dcd0d39cfe0a2ec12cf344f558bbb Ikke TS. Jeg skulle gjerne ha testet det ut, men å legge seg kl. 21 på fridager er ikke et alternativ. Jeg står opp 5.30 på jobbdager. Jeg bør legge meg kl. 21. 22 er det seneste. Anonym poster: 74f4192a56681ef1b4345168d93da44e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå