Gå til innhold

Er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 stedøtre på 16 og 19 år. Den ene jenta er aktiv som fy, alltid på farta, den yngeste av de.

Hun andre er mer rolig og avslappende. Og krever svært lite.

Men saken er den at Mor lever ikke lengre og jeg har vært rundt disse jentene i 5 år. Jeg er ikke moren dems men siden far og jeg har felles økonomi så mener jeg at mitt ord er like viktig her.

Jeg jobber som butikkarbeider og har utbetalt kr 23000 etter skatt, min mann har det samme, Vi bor i hans barndomshjem som jeg har kjøpt meg inn i så vi har 50/50 der.

Nok om det. Hun yngste av de har hest som hobby, hun rir på kurs 2 dager i uka, og har vært fornøyd med det, men nå har hun funnet ut at hun i tilegg vil drive med sprangridning. og det betyr nye 4000 i mnd i kurs og utgifter og hesteleie i tilegg til de andre kursene som de krever at hun går pga for å kunne holde på med sprang. Og klart at det er jo en sunn aktivitet. Men jeg har ikke lyst til det, for det er i en annen klubb og det er nok dugnader som det er i den 1 klubben.

Og kurs om sommeren og konkuranser osv, og ja dere ser gangen i det.

Vi syntes at hun kan vente men nei da, for neste år trenger hun ikke gå dressur ved siden av hvis hun vil ri sprang.

Saken er den at hun er veldig sår av seg, og når vi sier nei nå så furter hun, skylder på meg osv.

Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg føler at det var vel for å lette hjertet mitt litt.

Anonym poster: ebbce3e993651ad9a93f42d642a6bece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at dere ikke går med på en så stor månedlig ekstrautgift og mye ekstraarbeid.

Har hun deltidsjobb? Hun kunne forsøke å tjene i hvert fall noen av pengene selv hvis dette er viktig nok for henne, hun er tross alt 16 år.

• Liker 8
Skrevet

Dette er jo noe dere må vurdere ut it ifra økonomi og hvor mye tid dere har til å engsjere dere i alle hobbyer. Det er lov å si nei om man føler det blir for dyrt eller for mye. Det å ha unger med på organiserte aktiviteter ol. handler om lære og mestre men samtidig må de og lære at man ikke kan være med på alt fordi livet generelt begrenser. Jeg tenker det er en viktig læring og.

• Liker 2
Skrevet

jeg er enig med Ciara. hun burde få seg en deltids jobb. å tjene inn de pengene selv. det er veldig dyrt å drive med det. å det kan hun ikke forlange av dere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk selv på ridekurs som barn, noe som var ganske dyrt for mine foreldre. De valgte å gi meg ridekurs for vårhalvåret som julegave og for høsthalvåret i bursdagsgave (jeg har bursdag om sommeren). I tillegg fikk jeg en liten gave ekstra. Dette ble selvfølgelig veldig dyre gaver, men mye billigere enn å kjøpe store gaver og i tillegg betale for ridekurs. Kanskje dette kan være en idé. Bare husk å forberede jenta på det før julen kommer, slik at hun ikke forventer en stor gave, og så "bare" får ridekurs, som hun visste hun kom til å få uansett. Sikkert lurt at du tar det opp med far, og at det er han som foreslår det for datteren.

• Liker 2
Skrevet

Altså, jeg kan både skjønne deg og jenta (Ettersom jeg ha eid hest + drevet med hest i 13år). det er en meget tidskrevende og utrolig dyr hobby, selv om det gir masse masse.

Men hvorfor må hun være med i 2 rideklubber? Har ikke den ene rideklubben spangundervisning?

Hvis ikke så ville jeg heller skaffet meg en fôrhest 2-3 ganger i uken og ridd for trener på den. det kan være billigere alternativ samt. som man ofte lærer mer. Dessuten har du mulighet til å ri litt andre type hester enn slitne skolehester. Jeg har lært utrolig mye mer av å ha diverse hester på fôr (spranghester, dressurhester, travhester, unghester, gale ponnier osv) enn å ri på rideskole. Så hvis det er mye staller i nærheten, ville jeg ha hørt litt rundt, og heller kontaktet en god trener nå man har skaffet seg en fôrhest.

Hvis ikke så kan du jo be hun om å skaffe seg en deltidsjobb, slik at hun kan betale for sprangundervisning selv :-)

• Liker 2
Skrevet

Tenåringsjente som tenker mest på egne ønsker og behov, og ikke har et realistisk forhold til verdien av penger og hvor mye hun faktisk allerede får av penger og deres tid til hobbyen sin :-)

Selvfølgelig er det kjipt å få et nei når noen av venninnene får ja, men dere er absolutt ikke urimelige. Bare husk at urimelige forventninger ofte følger med tenåringene, og prøv å bli minst mulig lei deg for at hun er utakknemlig og egosentrisk. Hun modner forhåpentligvis etterhvert :-)

Hva med å sette opp et budsjett for henne som viser hva slags utgifter dere har, hvor mye som er til overs, og hvor stor del av kaken hun ønsker seg, både med utgifter og tidsbruk? Kanskje hun da skjønner litt bedre hvorfor hun ikke kan få alt hun ønsker seg med en gang?

Skrevet

Veldig enig i at hun kan skaffe seg en deltidsjobb og bidra selv om ønsket er såpass stort. Jeg har selv drevet med hest så lenge jeg kan huske. De første årene gikk jeg på rideskole, og måtte da jobbe inn pengene i hjemmet(støvsuging, vasking av bil osv). Da jeg fylte 12 fikk jeg meg en hest på halvfor, og betalte 750 kr måneden. Dette måtte jeg også tjene inn selv.

Videre hadde jeg en annen forhest i nærmere fire år. Hesten hadde jeg gratis, fire-fem ganger i uken, men jeg var likevel nødt å betale bussturer selv.

Nå er jeg en måned fra å bli 18 år, og jeg ser tilbake på en utrolig flott oppvekst, til tross for en uføretrygdet mor som ikke har hatt råd til å betale alle de dyre hobbyene mine. Jeg har hatt flere, og ønsket om hest stod høyest, men var og dyrest. Jeg har absolutt ikke hatt vondt av dette på noen måte, og er den dag i dag glad for at jeg faktisk har måttet gjøre dette. Jeg tror at barn/ungdommer(inkl meg selv), vokser på å ta del i ansvaret om pengeforbruket.

Skrevet

Jeg synes du oppgir VELDIG mye om barna her.

Skal ikke mye til for å identifisere de.

Synes folk på KG skal skjerpe seg når det gjelder utlevering av seg selv

og SÆRLIG når det gjelder utlevering av ANDRE.

Det hjelper lite å være anonymbruker,

hvis nesten det eneste som ikke blir oppgitt i en tråd

er Navn, Adresse og Telefonnr.<br /><br /> Anonym poster: 3a7e35ab74ad7d0c3f84da4bd01a18ad

Skrevet

Jeg synes du oppgir VELDIG mye om barna her.

Skal ikke mye til for å identifisere de.

Synes folk på KG skal skjerpe seg når det gjelder utlevering av seg selv

og SÆRLIG når det gjelder utlevering av ANDRE.

Det hjelper lite å være anonymbruker,

hvis nesten det eneste som ikke blir oppgitt i en tråd

er Navn, Adresse og Telefonnr.<br /><br /> Anonym poster: 3a7e35ab74ad7d0c3f84da4bd01a18ad

Jeg er ikke bosatt i Norge, heller ikke familien min. Det er forressten frykelig mange mennesker i Norge, skal lit til for å finne ut hvem.

Anonym poster: ebbce3e993651ad9a93f42d642a6bece

• Liker 6
Skrevet

Jeg gikk selv på ridekurs som barn, noe som var ganske dyrt for mine foreldre. De valgte å gi meg ridekurs for vårhalvåret som julegave og for høsthalvåret i bursdagsgave (jeg har bursdag om sommeren). I tillegg fikk jeg en liten gave ekstra. Dette ble selvfølgelig veldig dyre gaver, men mye billigere enn å kjøpe store gaver og i tillegg betale for ridekurs. Kanskje dette kan være en idé. Bare husk å forberede jenta på det før julen kommer, slik at hun ikke forventer en stor gave, og så "bare" får ridekurs, som hun visste hun kom til å få uansett. Sikkert lurt at du tar det opp med far, og at det er han som foreslår det for datteren.

Jeg hadde aldri gitt noen en så DYR julepresang!

Anonym poster: c59302c23bbf2c92ef676eb7cc3c47b8

Skrevet

Til TS:

Hva mener du med "Er det bare meg" (i overskriften)? Det er ingen mening i et slikt spørsmål. Du må jo ha en fortsettelse hvis det skal bli forståelig.

Anonym poster: 7413ace4a202ea06b1e7780171ff53de

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde aldri gitt noen en så DYR julepresang!

Anonym poster: c59302c23bbf2c92ef676eb7cc3c47b8

Les innlegget. Poenget var at selv om det er en dyr gave, er det mye billigere enn å kjøpe gave I TILLEGG til ridekurs.

Skrevet

Jeg gikk selv på ridekurs som barn, noe som var ganske dyrt for mine foreldre. De valgte å gi meg ridekurs for vårhalvåret som julegave og for høsthalvåret i bursdagsgave (jeg har bursdag om sommeren). I tillegg fikk jeg en liten gave ekstra.

Dette gjør vi også for våre barn som har dyre aktiviteter, uten å skjems. De får nytt, dyrt utstyr til jul, eller bidrag til reise, eller hel-/delfinansiert instrument, for å ta noen eksempler. Og da er det helt greit for dem at de får noe lite eller nyttig som synlig jule-eller bursdagsgave. Aldri noen sure miner i så måte, for de skjønner at vi bruker mye penger på deres hobbyer.

Dette kan jo også kombineres med at hun tjener noe av pengene selv. Da slipper dere å bruke fullt så mye penger, og det blir heller ikke så skjevt fordelt mellom søsknene (greit at eldste er 19, men hvis hun aldri har hatt en hobby som er i nærheten så dyr, så blir det jo veldig stor forskjell).

Skrevet

Hvor mye koster hobbyene hennes pr måned i dag?

HVor mye penger bruker dere på storesøster?

Blodig urettferdig om alle tilgjengelige ressurser pumpes i den som roper høyest. Kanskje har også storesøster ønsker om ting, men snakker ikke om det fordi hun vet at det lillesøster får koster familien så mye.

4000 i måneden ekstra er ekstremt mye penger for en hobby, og så kommer det i tillegg til dressur som også koster penger. Gi henne et budsjett for hobby og la henne være med og prioritere. Gi en max-kvote på hvor mye dugnad dere gidder. Viktig at du og mannen er samkjørt her, og at du ikke blir den store stygge ulven.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...