Gå til innhold

Bikkja står å gnauler og uler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jeg har et lite problem med bikkja mi, en amerikansk bulldog.

Når vi er sammen med han er han stille og bedagelig, å vil helst sove.

Om natta ligger han i bur (siden han tygger på ting) å sover i stua. Dette går helt fint.

Men det er når vi går ut av huset at han blir et problem. Vi har trent mye "hjemmealene-trening"

Vi trodde han greide dette helt fint, helt til huseieren påpekte at han gnaula og uler når han er alene. Så vi begynte å teste litt, å det stemmer. går vel fem minutter etter at vi har gått så står han å gnauler, uler og hyler. Og han holder på i evigheter og gir seg ikke.

Han er en svær kraftplugg å er veldig mørk i stemmen, så det høres godt!

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett starte hjemme alene treningen på nytt. 1 minutt, 2 minutter, 3 minutter, 5 minutter osv. Og ikke la hunden være alene hjemme under treningen. Ha den med på jobb, eller sett den bort til andre når dere skal være borti. Det ødelegger treningen totalt hvis den må være alene når den ikke takler det.

Bruker dere bur når den er alene hjemme? Da ville jeg forsøkt uten. En hund som både sover i buret, og er der mens eiere er på jobb tilbringer ca 16 timer i døgnet i bur. Det er over 2/3 av livet dens, og hunder er ikke burdyr :)

• Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Bobler skrev det jeg også skulle skrive.

Skrevet

Du må rett og slett starte hjemme alene treningen på nytt. 1 minutt, 2 minutter, 3 minutter, 5 minutter osv. Og ikke la hunden være alene hjemme under treningen. Ha den med på jobb, eller sett den bort til andre når dere skal være borti. Det ødelegger treningen totalt hvis den må være alene når den ikke takler det.

Bruker dere bur når den er alene hjemme? Da ville jeg forsøkt uten. En hund som både sover i buret, og er der mens eiere er på jobb tilbringer ca 16 timer i døgnet i bur. Det er over 2/3 av livet dens, og hunder er ikke burdyr :)

Vi begge er hjemmeværende. Og ingen av oss er på jobb.

Den sover i bur siden den tygger på ting om natta. Sko, capser, klær, bamser og leker, roter i søppel. Den har også gjort fra seg inne om natta, selv om vi alltid går en tur på kvelden før legge tid. og vi er oppe i syv tiden pga barn som går på skole og bhg.

Dette er snakk om feks når vi er på butikken, eller en tur på kino. Eller om vi er på besøk hos noen. Vi er som regel aldri lenge borte.

Skrevet

Vi begge er hjemmeværende. Og ingen av oss er på jobb.

Den sover i bur siden den tygger på ting om natta. Sko, capser, klær, bamser og leker, roter i søppel. Den har også gjort fra seg inne om natta, selv om vi alltid går en tur på kvelden før legge tid. og vi er oppe i syv tiden pga barn som går på skole og bhg.

Dette er snakk om feks når vi er på butikken, eller en tur på kino. Eller om vi er på besøk hos noen. Vi er som regel aldri lenge borte.

Dere må fortsatt lære den å være hjemme alene. Hvis begge er hjemmeværende har dere tid og mulighet til dette. En periode fremover får dere gjøre det slik at det alltid er noen hjemme. Droppe kino og sende mannen på butikken i stedet for begge to.. Det er veldig viktig å ta treningen i et rolig tempo, og i hundens tempo. Hunden skal være komfortabel med å være alene hjemme, den skal være rolig og den skal kunne slappe av. Det kan ta litt tid å lære, men i det lange løp er det verdt det :) Alltid greit at hunden er litt sliten i begynnelsen.

Hvor mye aktivisering får den daglig? Hvor mange turer, hvor lange er de? Hva med hjernetrim?

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hør på Bobler. Hun vet hva hun snakker om.

På meg høres dette ut som en hund, som mangler stimuli. En sliten hund er en lykkelig hund. La den bruke hodet og kropp hver dag. La den bli sliten og la den få hvile ut godt mellom hver gang. Den vil da roe seg ned betraktelig hjemme.

En hund skal ikke bare ha doturer. Den skal aktiveres flere timer hver dag.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som et tillegg: Aktivisering menes ikke å sparke fotball med hunden en halvtimes tid. Det er ikke aktivisering, men oppjaging. Det er jo ikke å jage opp hunden man ønsker. Tvert i mot.

Lange turer, sporarbeide, lydighet, agillity osv osv.

Skrevet

Jeg er uenig at en hund skal aktiviseres flere timer hver dag. Er ikke rart det finnes like mange overstimulerte som understimulerte hunder da.

Det er nesten umulig å si hva som er i veien med så lite info. Hvor gammel er hunden, når overtok de den, hva opplevde den/ikke opplevde den som valp hos oppdretter? Hadde den en lang fryktperiode osv? Det at han tygger på ting kan være tegn på blant annet usikkerhet og at han demper seg selv. Det behøver ikke nødvendigvis være understimulering i så måte. Hunder gjør ikke fra seg inne om natten pga understimulering. Jeg tipper det er mer som ligger bak.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei for all del. Ikke overstimuler heller. Da blir den bare stressa. Men bruk tid på den og med den. Ikke la den ligge stille i en krok mesteparten av dagen (ser nok av dette rundt om også dessverre).

Skrevet

Prøv med at dere gir den en god tur så den er god å sliten nesten gang dere skal vekk. Og siden den er vant til å ligge i bur- ville jeg latt den ligge i bur også når den var alene.

Ikke lag noe nr ut av at dere skal dra.. ikke stress-kjas osv. Bare putt den rolig inni buret å vent med å dra til den har roet seg.. eventuelt kan dere også sette på radioen så den "hører stemmer".

Har den hele leiligheten å passe på-kan dette være årsaken. Siden dere er hjemmeværende til daglig- får den helt sikker nok oppmerksomhet og det den trenger så at den ligger i bur de få gangene dere er ute av huset bør går greit. OG der er den vant til å roe seg.

Engelsk bulldog er liksom ikke helt laget for agility- og agility er stressmotiverende. Men prøv en god tur+ gjerne en godbitsøk i gresset.

Skrevet

De trenger å få brukt hodet på en konstruktiv måte.

Hva med å melde dere på et lydighetskurs? Kan godt være at dere har gått valpekurs osv, men det er jo ingen grunn til å stoppe der :)

Han trenger ikke bli noen lydighetschamipon, men gjøre det for å få brukt seg litt.

Og om dere har trent hjemme-alene-trening og det ikke fungerer så må dere ta noen steg tilbake. Begynn gjerne forfra igjen om det behøvs.

Skrevet

Hei. :)

Jeg har et lite problem med bikkja mi, en amerikansk bulldog.

Når vi er sammen med han er han stille og bedagelig, å vil helst sove.

Om natta ligger han i bur (siden han tygger på ting) å sover i stua. Dette går helt fint.

Men det er når vi går ut av huset at han blir et problem. Vi har trent mye "hjemmealene-trening"

Vi trodde han greide dette helt fint, helt til huseieren påpekte at han gnaula og uler når han er alene. Så vi begynte å teste litt, å det stemmer. går vel fem minutter etter at vi har gått så står han å gnauler, uler og hyler. Og han holder på i evigheter og gir seg ikke.

Han er en svær kraftplugg å er veldig mørk i stemmen, så det høres godt!

Noen som har noen tips?

LES DENNE HER ARTIKKELEN JEG SKREV.. DET GIR DEG KANSKJE SVAR OG SETTER TING I PERSPEKTIV: http://byadinajb.blogg.no/1327190789_tips_til_hundeeiere_d.html .. jeg lærte mye av den artikkelen.. alt de gjør betyr noe.. noe vi ikke ser. men alt det jeg skriver er fra dyretolker..

Gjest Fairydust
Skrevet

Det er ikke uvanlig at hunder gjør dette. Selv om at man har trent hunden til å være alene hjemme kan dette problemet oppstå. Tispa mi har aldri gjort dette over lengre tid, men hun hadde en periode der hun ulte når jeg gikk hjemmefra fordi vi bodde på en ny plass. Det jeg gjorde var at jeg gikk ut, lot henne være alene i 2-3 minutter, og jeg stod utenfor og hørte at hun bjeffa/ulte, så jeg gikk jeg inn igjen og gikk rett forbi henne. Sa ikke hei, gav henne ingen oppmerksomhet. Bare gikk forbi. Når jeg gikk ut neste gang, og hun ikke bjeffet/ulte, gikk jeg inn igjen og gav henne masse ros og kos og oppmerksomhet. Etter 2-3 ganger var hun helt sluttet å bjeffe og ule inne. Nå er hun stille som en mus. Ligger og sover mens vi er borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...