Gå til innhold

god morgen norge ....velvel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så store problemer til å få elveåringen opp om morgenen. Hun skal legge seg rundt ni, og sovne til halv ti, men jeg vet hun ikke får sove...og ligger lenge våken. omså til elve.

Om morgenen ligger hun mens jeg vekker henne i opp til 1 time. og til slutt er det eneste virkemidlet mitt å bli fly forbanna. Har til og med bare dratt fra henne, men da var hun bare fornøyd, og lot være å dra på skolen.

Har egentlig rimelig god kontroll på henne på de fleste andre områder, og hun er serdeles samvittighetsfull. Men dette fikser vi ikke.

Jeg har prøvd å være blid, stelle, dulle, være streng, være myndig, sint, vann, musikk, lys...humor...

Jeg er bare utmattet når jeg kommer på jobb!!!!

Og tenker at det rett og slett er blitt en vond sirkel.

Jeg trenger hjelp til å bryte den sirkelen...anyone?????

:cry:

Anonym poster: 91f0cddcbcbeedaabbeb5c96f3070957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slå av Internettrouteren for kvelden, evt. inndra pc og alt som kan være fristende å underholde seg med. Man blir trøtt av å kjede seg... <br /><br /> Anonym poster: 65132eb1a7f8c3be1145e9eb5188dc7f

Skrevet

Takk for tipset :smilorange:

Kan jo være at hun sniker seg på nett ja....

TS

Skrevet

Hei.

Da jeg var 11, var det morsomste jeg visste å sitte på datamaskinen til langt på kveld. Og jeg var bestandig trøtt på morgenen, fordi jeg satt oppe for lenge.

Det kan være lurt å ikke la datteren din få lov til å bruke pc/mobil (?) på kvelden, da dette faktisk kan gjøre deg mer våken - og det er vanskeligere å sove etterpå.

Og hvis hun likevel ikke vil opp om morgenen - hva med å rett og slett la henne få kjenne litt på konsekvensene selv? Fortell henne at: "Hvis du ligger der, kommer du for sent på skolen. Men hvis det er det du vil, så er det greit for meg". Også kan du prøve å bare gå. Da vil kanskje datteren din tenke at det ikke nytter å bli liggende/få dårlig samvittighet fordi hun kommer for sent på skolen.

- Lykke til :)

Skrevet

Jeg slet veldig med å få sove da jeg var barn. Og det var ikke fordi jeg gjorde andre ting enn å prøve å sove. Jeg husker at det nesten gjorde vondt i kroppen og det gjorde det ekstra vanskelig siden foreldrene mine ikke tok fet på alvor.

Jeg har tenkt på i voksen alder om jeg skulle hatt tilførsel av melatonin. Eller om jeg hadde noe form form angst/desperasjon som gjorde kroppen urolig.

Poenget mitt er i allefall at det kan være lurt å ta dette på alvor. Det trenger ikke bare være at det er f.eks PC som frister mer enn å sove. Så små barn klarer ikke skjønne selv at det kan være et problem de ikke kan gjøre noe med uten å få riktig hjelp.<br /><br /> Anonym poster: c6aeb58345e09a36d5de415b147fb2a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt bort alt av mobil og pc fra rommet hennes.

Så ville jeg gjort det mørkt, kjølig og rolig ved å skru av lys og la vinduet stå på gløtt.

Så kunne hun legge seg i sengen sin mens du masserte henne på ryggen og føtter om du vil.

Deretter kunne hun ligge i mørket og slappe av - gjerne får henne til å meditere ved å be henne lukke øynene mens dere "reiser" igjennom en fortelling som hun kan se i fantasien sin.

Så kan du gå rolig ut og håpe på at det hjelper! :D

Skrevet

Kan jo hende at det faktisk er en grunn til at hun ikke får sove, feks at hun tenker mye, bekymrer seg mye?

Skrevet

Ta med deg dyna og gå!

Skrevet

Poenget mitt med å fjerne internett og annen underholdning er å starte med deg enkleste. Jeg synes at å starte med å finn dyptliggende psykologiske grunner til at en elleveåring ikke får sove, blir som å starte med kanoner for året skyte spurv. Man begynner med det enkleste, men om ikke det hjelper må man selvsagt se på andre årsaker.

Jeg går også ut fra at ts er en normalt oppegående forelder som allerede har pratet med barnet sitt for å finne ut om det er ett bekymringer som ligger til grunn. <br /><br /> Anonym poster: 65132eb1a7f8c3be1145e9eb5188dc7f

• Liker 1
Skrevet

Ta med deg dyna og gå!

Hva er poenget med det? <br /><br /> Anonym poster: 65132eb1a7f8c3be1145e9eb5188dc7f

Skrevet

Hva er poenget med det? <br /><br /> Anonym poster: 65132eb1a7f8c3be1145e9eb5188dc7f

At jenta står opp fordi hun ikke har en dyne å krype under? ;)

Men om det er en god ide, er jeg slett ikke så sikker på.

:heks:

Skrevet

Gi henne en omega 3 samt en multivitamin daglig.Da får hun krefter til å yte maksimalt slik at kroppen blir trett. Driver hun noen form for fysisk aktivitet til daglig? Hvis ikke, innfør det. Man vet selv hvor godt man sover når man har fått brukt kroppen skikkelig. Også vet jeg de har en lampe som gir gradvis dagslys, en unik vekkeklokke. Har selv en sønn ser du,som har samme problem. Så alt som kan hjelpe har jeg omtrent mastergrad i. Pr dags dato sliter jeg med å få i han tilskuddene selv om han nå har flyttet til sine besteforeldre. Han nekter å ta dem og således er problemet der fortsatt. Verken bestikkelse eller tenners gnissel hjelper fra min side, og jeg synes det er ille da jeg vet han ikke spiser fisk grønnsaker eller frukt. Essensielle fettsyrer jeg er sikker på han mangler. Jeg er svært frustrert.. Men i de periodene jeg fikk det i han ble alt så mye bedre. Han er 17 år nå og vil nok alltid være et utpreget bmenneske. Er nok viktig å la dem kjenne konsekvenser eller så kommer du slik jeg gjorde til å slite deg fullstendig ut. Pr idag bor han hos besteforeldre som på et eller annet vis får han opp men det skjer ikke uten masse ressurser og krefter fra dem sin side. Mener det er unødvendig av en 17 årig gutt å slite familien ut på den måten. Dessuten rekker han aldri å spise frokost. Kjenner det knytter seg i meg bare ved tanken. Gode rutiner er jo så elementært for å lykkes med det han ønsker seg, å bli. Alt som er nevnt i denne tråden ble prøvd fra min side men jeg tenker enda på om jeg kunne gjort noe bedre og annerledes. Straks er han voksen og hvordan blir det da? Har mange ganger kikket på det programmet om bortskjemte ungdommer og vertfamiliene demses. De hadde nok fått ham opp uten å måtte bruke alle sine krefter hver morgen. Bare med begrunnelsen" slik er det her" Et tankekors. Men slikt krever likt samspill av foreldre. Og ingen besteforeldre som kan holde hånda over dem når ungdommene syter over grensene. Hva hvis han/hun måtte stå opp for å få mat den dagen? Skulle gjerne hatt min sønn hos disse vertsfamiliene. Kanskje han ville blitt mere ydmyk da? Støtteklem til deg.

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Har ryddet mye i rutinene, det har nok hjulpet mye. I tillegg visste vi jo at hun slet med ting i livet sitt, men jeg har kanskje ikke sett sammenhengen med dette og det å stå opp om morgenen. Takk for bevisstgjøring av denne linken. Jo, og så har vi ordnet hjelp til henne. Pluss at skoleåret er jo nettopp kommet i gang, og ting går seg vel til....

Takk

TS

Skrevet

Kjenner meg igjen med å ikke få unger opp om morran. Har 2 B-barn og 1 A-barn. A-barnet er en fryd å vekke. Eldstemann er et mareritt og jeg vet ikke hva jeg skal prøve ut lengre (koseprat, kjefting, dra av dyna, vekkeklokke....). Er så lei av å kjefting omlag hver morgen.

Har enda ikke gått til det skritt å bare dra fra han om morran (pga avstand til skola må han kjøres eller ta buss), han sliter med fag og ordenskarakter så jeg får meg ikke til å prøve det ut.

Har ingen råd til deg.

Skrevet

Kjenner meg igjen med å ikke få unger opp om morran. Har 2 B-barn og 1 A-barn. A-barnet er en fryd å vekke. Eldstemann er et mareritt og jeg vet ikke hva jeg skal prøve ut lengre (koseprat, kjefting, dra av dyna, vekkeklokke....). Er så lei av å kjefting omlag hver morgen.

Har enda ikke gått til det skritt å bare dra fra han om morran (pga avstand til skola må han kjøres eller ta buss), han sliter med fag og ordenskarakter så jeg får meg ikke til å prøve det ut.

Har ingen råd til deg.

Takk for det og, det enkle er ofte det beste.

Det er godt å få bekreftet at det er andre som sliter med det samme, noen er trøttere rett og slett!

ts

Skrevet

Søvnvansker kan starte i svært ung alder, og dersom dette faktisk er et vedvarende problem - synes jeg du skal prate med skolens helsesøster og fastlegen om det.

Mange bagatelliserer søvnproblemer 

med at " Han/hun er for ung til... "

Og på den måten blir det ikke tatt tak i - og søvnvanskene vedvarer eller eskalerer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...