Gå til innhold

Jeg skulker jobben - dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff.. da har det seg slik at jeg for 30 minutt siden ringte inn til jobben min og fortalte at jeg er "syk". Dette er pga. jeg ikke har fått sovet noen ting i natt og har en jobb som krever alt. Det er ingen rom for feil i mitt yrke.

Det er desverre ikke første gang jeg har tatt en spansk en, det har hendt ett par ganger før. Dette er fordi jeg er EKSTREMT b-menneske som gjør at jeg sliter med å sove når det er kveld. Det er et mareritt hver gang jeg skal jobbe dagtid som begynner kl. 07.

Andre som har gjort dette? Jeg føler meg så råtten :(

Å jobbe kveldsskift eller natt er ingen problem.

Anonym poster: fc4fd7382903cc48e927fd126831371c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, og det er råtten business. De (altså jobben) skjønner jo at du skulker når du alltid er syk til morgenskiftene.

Men du må nesten forklare litt nærmere hvilken type jobb det er. Er du flygeleder? Kirurg? Snikmorder?

Anonym poster: af3d0b0f2ddbe183fd55b5aeb10f49ee

• Liker 4
Skrevet

Snikmorder? Haha, nå lo jeg høyt :icon_lol:

Nei, jeg er legestudent i praksis og i morgen/i dag skulle jeg ha ansvaret for flere pasienter. (Nå stepper en annen lege inn for meg pga at jeg er "syk".)

Skrevet

Men altså du klarer deg fint uten så mye søvn du egentlig ønsker å ha. Dette har blitt en tvangstanke for deg. Det bunner vel gjerne ut i at du hater å stå så tidlig ut?

Studier har faktisk vist at elever som har sovet dårlig natten før eksamen er ekstra skjerpet nettopp fordi de er klar over dette.

Så dette må du rett og slett bra bite i deg og slutte med. Etterhvert vil du se at det går bra på morgenskiftene også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er ok, så lenge det er et unntak og ikke en regel.

Som arbeidsgiver gir jeg faen i om du er syk i én dag pga omgangssyke eller kjærlighetssorg.

Hvis problemene er vedvarende, synes jeg du skal ta kontakt med legen din og få hjelp.

Søvnproblemer kan påvirke konsentrasjonen og stoffskiftet ditt, samt mye annet.

(...som du sikkert vet allerede som medisinstudent...)

• Liker 5
Skrevet

Nei, og det er råtten business. De (altså jobben) skjønner jo at du skulker når du alltid er syk til morgenskiftene.

Men du må nesten forklare litt nærmere hvilken type jobb det er. Er du flygeleder? Kirurg? Snikmorder?

Jeg er snikmorder. Gjør også som ts, skulker jobben. Den ene dagen fordi jeg er trøtt, mens den andre dagen fordi snikmording er slitsomt. Hardt liv!

• Liker 10
Skrevet

Det er så typisk. Jeg er enda våken og kjenner jeg faktisk kunne dratt på jobb. Jeg hadde nok blitt fryktelig trøtt utover dagen dog. Men nå har jeg jo sagt jeg var syk.

Eneste som er litt kjipt er at legestudentene skal ha reunion i kveld, hvor vi skal samles en gjeng på forspill for å så dra til byen. Jeg har fryktelig lyst å gå, da dette er noe som er planlagt fra lang tid tilbake og vi har ikke møttes hele gjengen på nesten ett år. Problemet er at også jobben min i dag skal ha lønningspils i byen. Er redd jeg tilfeldigvis møter dem dersom jeg går ut.

Æsj.,..

Skrevet

Kan du ikke bare ringe jobben og si at du føler deg bedre, og skyndte deg på jobb? Vet ikke hvordan det er der du er, men her begynner morgenmøtene kl 7.30, så avhengig av reisevei til jobb så blir du ikke så seint ute.

Så tar du en powernap etter jobb og blir med på reunion.

Ang søvnvansker så bør du gjøre noe med det hvis det pågår over lang tid. Kan hende du f.eks har forsinket søvnfasesyndrom, og kan gjøre noe med det. Jeg slet lenge med å sovne om kveldene, uansett hvor trøtt jeg var, og fikk max 2-3t søvn i døgnet. Dro til legen og fikk vallergan som jeg tok i en periode for å snu den vonde sovesirkelen jeg var inne i.

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke bare skrive ut noen sovetabletter til deg selv?

Foresten, har du noe greie på melatonin? Er det en god erstatning for innsovningstabletter?

Anonym poster: 6524791722fdea7e0a870cc470291ea5

Skrevet

Det at du ikke kommer deg opp om morgenen er jo kanskje noe du må tenke på når du skal bli lege. Dagskiftene starter tidlig, og det visste du vel før du ville bli lege.. Å jobbe turnus påvirker døgnrytmen, og det er ikke så bra hvis du sliter med søvn fra før av..

Skrevet

Fy! Du har all grunn til å ha dårlig samvittighet! De gangene jeg har tidligvakt pleier jeg å forsøke å bytte den bort. Jeg er veldig b-menneske og finnes ikke interessert i å være våken før 0900, tidligst. Da passer det dårlig å begynne på tidligvakt 0700. Pleier som regel å funke fint å bytte da jeg har mange kolleger med barn osv som setter pris på tidligvaketene. Vinn vinn situasjon :)

Om jeg må på tidligvakt, så må jeg på tidligvakt. Jeg får sannsynligvis ikke mer enn 4-5 timer søvn, men jeg overlever da helt fint. Koffein er da en god venn. Mennesker trenger faktisk ikke 8 timer søvn hver eneste natt for å overleve, vi kan faktisk klare oss fint en dag eller to uten søvn også, hvis man har ligget i sengen om natten og likevel slappet av.

• Liker 4
Skrevet

følelsen man har i kroppen etter en natt uten søvn kan sammenlignes med å være syk. Å si man er borte pga sykdom er ikke direkte løgn ettersom søvnvansker listes som diagnoser i klassifikasjonssystemet icd-10. Men tror du bør droppe den klassefesten uansett. Tar seg ikke ut å dra på byen om kvelden når man var borte fra jobb pga sykdom..

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er så typisk. Jeg er enda våken og kjenner jeg faktisk kunne dratt på jobb. Jeg hadde nok blitt fryktelig trøtt utover dagen dog. Men nå har jeg jo sagt jeg var syk.

Eneste som er litt kjipt er at legestudentene skal ha reunion i kveld, hvor vi skal samles en gjeng på forspill for å så dra til byen. Jeg har fryktelig lyst å gå, da dette er noe som er planlagt fra lang tid tilbake og vi har ikke møttes hele gjengen på nesten ett år. Problemet er at også jobben min i dag skal ha lønningspils i byen. Er redd jeg tilfeldigvis møter dem dersom jeg går ut.

Æsj.,..

Er du for syk/sliten/trøtt/lat til å komme deg på jobb, skal du ihvertfall ikke delta på festlige sammenkomster eller liknende samme dag. Du bør heller spise sunt, trene og legge deg tidlig, og få orden på døgnrytmen din.

Endret av Rosalie
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er ok, så lenge det er et unntak og ikke en regel.

Som arbeidsgiver gir jeg faen i om du er syk i én dag pga omgangssyke eller kjærlighetssorg.

Hvis problemene er vedvarende, synes jeg du skal ta kontakt med legen din og få hjelp.

Søvnproblemer kan påvirke konsentrasjonen og stoffskiftet ditt, samt mye annet.

(...som du sikkert vet allerede som medisinstudent...)

Kjærlighetssorg er en ting, men TS sier jo at hun flere ganger har skulket jobben fordi hun hater å stå opp tidlig. Det er noe helt annet, og det er helt uakseptabelt. Jeg er også ekstremt B-menneske, og hadde en periode en jobb der jeg startet kl 0700. Jeg dro meg opp, jeg.

TS: Du må enten finne deg i å stå opp tidlig, eller bytte yrke.

• Liker 2
Skrevet (endret)

TS sier det bare har skjedd et par ganger før, og siden h*n tross alt har ansvar for liv og død ser jeg ikke problemet med å melde seg inn som syk hvis man ikke har sovet og føler seg veldig uopplagt.

Hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en butikkjobb elns, hvor arbeidet er rutine. Men dette er legejobb.

TS: Ville prøvd å gjøre noe med søvnmønsteret, eventuelt sagt fra om problemet ditt på jobben slik at du kanskje slipper å ha så mange av de tidligvaktene.

Endret av murray
Skrevet

Ts;

Du bør prøve å gjøre noe med søvnmønsteret ditt. Nå er du legestudent, men om ei stund blir du både turnuslege og assistentlege med lange og ofte ukurante vakter, og mye ansvar. Det er et tøft yrke du har valgt..

Og en kan ikke bare si ifra på jobb at en ikke får sove før seint, og er trøtt om morgenen for å slippe å ta tidligvakter. Turnusyrker fungerer ikke sånt, tenk om alle skulle ha gjort det?

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet. Jeg er svært skuffet over meg selv. Ligger egentlig bare i senga mi nå og depper over det hele, da det ikke er første gang. Jeg frykter å bli gjennomskuet, noe som kan føre til at jeg mister praksisplassen min.

Jeg har prøvd å snu døgnet hundre ganger, men det snur bare over igjen. Jeg er skjerpet og klar på kveld og nattestid, men trøtt på dagene. Jeg vil kanskje si at jeg er mest våken og klar etter kl. 17. Vanligvis når jeg har fri sover jeg til 12-13.

Det med denne reunion festen er kjempe trist i tillegg. Det har seg faktisk slik at jeg er en av "hostene" som skal arrangere i stand. Blir så synd å sitte våken og opplagt i kveld inne alene, mens alle møtes fordi jeg er "syk". Det er også kullets siste fest før alle reiser hver vår vei for en lang periode.

ts

Skrevet

Jeg er selv turnuslege og jeg HATER å stå opp tidlig. Husker at det var et mareritt i begynnelsen.. men man må da bare ta seg sammen og gjøre det. Vi har jo selv valgt dette yrket :)

Mitt råd til deg er å glemme det du gjorde i dag, gjort er gjort.. men lov deg selv å ikke gjøre det flere ganger, for som du selv sier - det kan få konsekvenser for deg.

Dra på den festen i kveld, det er ingen som kommer til å si noe på det. Hvis det faktisk var sånn at du var syk så hadde du gjort riktig i å unngå pasientkontakt, men du kunne fortsatt dratt på festen. Hvis noen skulle spørre så får du heller si at du følte deg litt bedre og at det var viktig for deg å være der.

• Liker 2
Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Jeg vet. Jeg er svært skuffet over meg selv. Ligger egentlig bare i senga mi nå og depper over det hele, da det ikke er første gang. Jeg frykter å bli gjennomskuet, noe som kan føre til at jeg mister praksisplassen min.

Jeg har prøvd å snu døgnet hundre ganger, men det snur bare over igjen. Jeg er skjerpet og klar på kveld og nattestid, men trøtt på dagene. Jeg vil kanskje si at jeg er mest våken og klar etter kl. 17. Vanligvis når jeg har fri sover jeg til 12-13.

Det med denne reunion festen er kjempe trist i tillegg. Det har seg faktisk slik at jeg er en av "hostene" som skal arrangere i stand. Blir så synd å sitte våken og opplagt i kveld inne alene, mens alle møtes fordi jeg er "syk". Det er også kullets siste fest før alle reiser hver vår vei for en lang periode.

ts

Det burde du jo tenkt på før du ringte og sa du var "syk".

Du har to valg - ta deg sammen og tving deg opp om morgenen eller skift jobb.

De færreste synes det er kjekt å stå opp tidlig - men vi har noe som heter viljestyrke som man setter inn når ting butter imot.

• Liker 2
Skrevet

Det som irriterer meg når personer som deg ringer og er "syke" er at andre da må gjøre opp for latskapen din. Den personen som må steppe in, (på hva da, 1/2 til 1 times varsel?) har enten blitt ringt opp og bedt om å ta en ekstra vakt eller må ha dobbel arbeidsmengde. Dette er rett og slett dårlig gjort mot kollegaene dine. Å dra på fest på kvelden syntes jeg bare er uakseptablet. For syk til arbeid men ikke til fest liksom?

Du liker ikke å stå opp tidlig? Suck it up, eller skift arbeid.

Anonym poster: 493850f75b0868f3a3bdb2b49fed1f7d

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...