Gå til innhold

Rett på ferie første arbeidsår?


Joplaya

Anbefalte innlegg

Jeg får meg jobb innen sommeren, håper jeg da. Har jeg noen som helst rett på noe ferie i løpet av året? Går ut i fra at med betaling er uaktuelt, så det er i grunn bare om jeg får noe ferie jeg lurer på.

Og sambo. Han skal bytte jobb, forhåpentligvis, før høsten en gang. Må han bruke ferien før han får jobb da? Eller vil han kunne få ferie i den nye jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren din trenger ikke bruke opp ferien sin hos sin forrige arbeidsgiver, så lenge han blir ansatt i den nye jobben før 30. september har han krav på full ferie (men da uten lønn, men han får jo feriepenger fra den tidligere arbeidsplassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jeg begynte å jobbe 1. april i fjor. Jeg kunne ta ut så mye sommerferie jeg ville (innen rammene) men uten lønn, selvsagt. Når det gjaldt avspaseringsordning vi har, fikk jeg ta ut 2/3, og jeg fikk ta ut høstferie og juleferie. (med full lønn).

Syns egentlig ikke det er så teit å ta opp dette med ferie i forb med intervju. Ferie er jo en selfølgelighet, ikke en slags frynsegode, og de fleste planlegger vel ferien en tid i forvegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan man ikke be om ferie første året?? Hvorfor ikke?

Det er vel ikke alle som har hatt fri før de begynte i jobben. Jeg f.eks sluttet i min gamle jobb på en fredag og begynte i min nye på en mandag. (Og hadde da i tillegg flyttet flere titalls mil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Klippet fra ferieloven:

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret

Jeg trudde det var 1. september, og siden jeg begynte i min jobb 8. septepber i fjor trudde jeg ikke at jeg hadde rett på ferie, men jeg hadde visst det likevel.... Men jeg tok ut juleferien min som avspassering jeg (vi har flexitid og jeg hadde nok å gå på) for jeg hadde jo ikke rett på feriepenger uansett, sånn sett bedre for meg med avspassering av plusstid.

Feriepengene får du jo av det du tjente i fjor, men ferie har du rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...