absinthia Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Skal begynne å ta ridetimer etter mange år borte fra hesteryggen og de siste 20 årene særdeles sporadiske rideturer ( er ikke så eldgammel som det kan høres ut som,motsatt under 40 ). Har litt sommerfugler i magen. Er det noen her som har erfaring med å vende tilbake til hesteryggen? Hva var de vanskeligste utfordringene? Hvordan gikk det? ...formulerer meg muligens litt dårlig, men er dødstrøtt og sitter oppe på trass.. ;P Har forøvrig aldri hatt noen formell rideopplæring, pga. avstand til muligheter da jeg var barn/ ungdom og mangel på tid da jeg ble eldre og fikk barn, så jeg fant ut at jeg bare skulle begynne fra skratsj.
absinthia Skrevet 30. august 2012 Forfatter #2 Skrevet 30. august 2012 *absinthia lister seg inn og dytter på tråden før hun hopper i seng*
bambyb82 Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Jeg begynte med hest igjen etter fem års pause, holdt på et par år.. tok igjen noen års pause... Ikke noe problem:) Nå skal jeg igjen begynne påan En er litt rusten i balansen.. Men kommer fort inn i det igjen Jeg skal begynne på en voksen time snart og der er vi alle rundt tredve og har hatt litt pause fra stallen i noen år :O) Tidligere har jeg eid endel hester, men gikk skikkelig lei ettersom alt ble et stress og styr framfor kos .. Så denne gangen nøyer jeg meg med å ta ridetimer. Det blir nok ikke kjøpt inn noen ny hest her på ei stund for å si det sånn
LittleJ Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Kjenner ei som begynte igjen etter 15 år nå i sommer og hu var i galopp første gangen =)
absinthia Skrevet 31. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 31. august 2012 Dette hørtes da lovende ut. Får håpe at balansen kommer seg etter et par runder. Har egentlig tenkt på at jeg burde hatt meg et par turer i terrenget for å få balansen på plass, det funket ihvertfall godt for noen få år siden, men jeg får ta det som det kommer. Får liksom litt prestasjonsangst og tenker at de andre sikkert er mye bedre enn meg og at jeg kommer til å virke som en superkløne som bare henger etter - men for all del - jeg lar IKKE disse tankene stoppe meg!
LittleJ Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Det er veldig lurt å ikke bare ri på bane/ridehall! Vet om folk som har ridd i 10 år som ikke klarer å ri en hest på tur =P
happy_85 Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Jeg har ridd i ca 9 år, men det er 8-9 år siden nå. var tilbake på hesteryggen forrige helg for første gang, og DET hadde jeg savna merka jeg. Det meste var rustent, og hadde en fin cowboystil over gåinga litt etterpå. Men merkelig å fort man kommer inn i ting igjen;) Jeg skal hvertfall fortsette, men litt redd for å begynne på kurs igjen og føler meg "klomsete"
Gjest IngvildSF Skrevet 1. september 2012 #8 Skrevet 1. september 2012 Det er veldig lurt å ikke bare ri på bane/ridehall! Vet om folk som har ridd i 10 år som ikke klarer å ri en hest på tur =P Ikke klarer? Hvordan kan man ikke klare å ri på tur, hvis man har god trening på bane?
LittleJ Skrevet 1. september 2012 #9 Skrevet 1. september 2012 Ikke klarer? Hvordan kan man ikke klare å ri på tur, hvis man har god trening på bane? De hadde ikke peiling på hvordan de styrte en hest som ikke gikk på automat rundt og rundt på banen... Og det er jo en helt annen balanse ell hva man skal kalle det =) Nå snakker jeg ikke om rett-frem-turer altså, men fjellturer og sånt!
Gjest IngvildSF Skrevet 1. september 2012 #10 Skrevet 1. september 2012 De hadde ikke peiling på hvordan de styrte en hest som ikke gikk på automat rundt og rundt på banen... Og det er jo en helt annen balanse ell hva man skal kalle det =) Nå snakker jeg ikke om rett-frem-turer altså, men fjellturer og sånt! Da har man kastet bort mange penger på ridetimer Min erfaring er at man må jobbe litt mer med rideskolehesten på banen (sett at man skal gjøre litt mer enn skritte, lett trav og gallopp), siden de vanligvis er så lei av å gå rundt sånn dag inn og dag ut. Ri på tur var jo rene fornøyelsen i forhold. Enkelt. Så gjorde jeg jo litt av alt. Sprang, dressur, rolige turer, fartsfylte turer. Kan hende det blir litt vanskeligere hvis man alltid har ridd på bane.
LittleJ Skrevet 2. september 2012 #11 Skrevet 2. september 2012 Da har man kastet bort mange penger på ridetimer Min erfaring er at man må jobbe litt mer med rideskolehesten på banen (sett at man skal gjøre litt mer enn skritte, lett trav og gallopp), siden de vanligvis er så lei av å gå rundt sånn dag inn og dag ut. Ri på tur var jo rene fornøyelsen i forhold. Enkelt. Så gjorde jeg jo litt av alt. Sprang, dressur, rolige turer, fartsfylte turer. Kan hende det blir litt vanskeligere hvis man alltid har ridd på bane. Er akkurat det det blir egentlig... Sikker på at mange av disse som driver "proft" og aldri rir på tur rett og slett ikke vet hvordan man håndterer en hest ute i skogen! Og når de først rir på en såkalt tur er det over en bakketopp, ei lita slette og tilbake igjen :geipe: Sett mye rart opp igjennom alle åra jeg har drivi med hest gitt! Så TS: Om det ikke er turridning på rideskolen så prøv etterhvert å få låne deg en hest. De fleste er faktisk mer interessert i å la en litt uerfaren voksen ri hesten sin enn en 12 år gammel verdensmester!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Ridning er som sykling - man glemmer det aldri. Så dette blir bra. Støl og mørbanka vil du bli, men det er så verdt det. Og balansen kommer seg veldig fort. Jeg kjenner mange, som ikke kan ri på tur. Altså de klarer fint å sitte på hesten og styre denne og kose seg på vanlige turer. De har jo masse erfaring fra ridebanen. Men de sliter veldig når de er med på mine bushe- og klatreturer. De er ikke alltid for pyser.
absinthia Skrevet 3. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 3. september 2012 Der var jammen første ridetimer unnagjort! Utrolig nok hadde jeg myyye bedre balanse enn jeg syntes jeg hadde sist jeg satte meg på en hest, så jeg er visst ikke helt borte likevel. Dere har nok rett i en del av det dere sier om å ri i terreng, de siste gangene jeg satt på en hest var det på 2-3 timers rideturer over berg, gjennom små elver, ned i fjæra og over lyngheier, så jeg fikk nok øvd balansen litt både gjennom klatring over berg og andre ting. Ser ut som det sitter litt i. I mine veldig mye yngre dager, hoppet jeg forresten hinder uten sal og anså det for å være helt normalt siden jeg faktisk ikke visste stort bedre
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Herlig. Ja jeg tror det blir som å sykle. Kroppen glemmer aldri. Og reale klatreturer er gull for balansen. Men lykke til med støle muskler i morge hihi.
LittleJ Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 Så gøy at det gikk bra! Er litt som Belle Gunnes sier: Det er som å sykle! Klatreturer er no litt annet enn en tur rundt sporet, ja! Mange som har holdt på å dø (ifølge de selv) når de har vært med meg på off-road-turer =P Men det innrømmer selvfølgelig ikke banerytterne...
LiStorm Skrevet 5. september 2012 #16 Skrevet 5. september 2012 Hei :-) Om du bor i oslo, så kan du leie hest i Sørkedalen. De har 5 rolige og supre kaldblodshester der. Du kan leie med leder, eller alene :-) Gården heter Elveli gård.
KaDust Skrevet 5. september 2012 #17 Skrevet 5. september 2012 Åh, jeg vil også starte å ri igjen. Men har ikke råd til timer, og vil helst ri turere da det er mye mer kos. Men men!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2012 #18 Skrevet 5. september 2012 Har ikke tatt opp riding i voksen alder, derimot har jeg begynt å ri fra scratch i voksen alder. Har vært på hesteryggen i barndommen, men aldri lært å ri. Veldig spennende og moro! En del utfordringer i forhold til sits og balanse, i tillegg til at det er så mye man skal huske på og alt på en gang Anonym poster: 6e382c79c0398baf97ccacb6eeb0ba6b 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. september 2012 #19 Skrevet 5. september 2012 Åh, jeg vil også starte å ri igjen. Men har ikke råd til timer, og vil helst ri turere da det er mye mer kos. Men men! Kan du ikke finne en hest du kan stelle og ri litt? Ikke alle trenger forrytter, men kun litt avlastning i ny og ne.
KaDust Skrevet 5. september 2012 #20 Skrevet 5. september 2012 Kan du ikke finne en hest du kan stelle og ri litt? Ikke alle trenger forrytter, men kun litt avlastning i ny og ne. Vet ikke hvor jeg skulle startet, eller hvor mye tid jeg hadde hatt til bruk av det. Og jeg hadde definitivt ikke hatt bensin til å komme meg til noen stall siden alt går til skolen. Så vet ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå