AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Vi prøver for tiden å pusle sammen gjestelista. Og da er det jo selvfølgelig endel sosiale fallgruver man prøver som best å unngå. Egentlig er det vel en uskreven regel dette her at man skal invitere folk som inviterte deg til sitt bryllup - er det ikke? Men hvor langt gjelder dette? Saken er: vi har, som de fleste andre, begrenset med både budsjett og gjesteplasser. Noen prioriteringer må tas, selv om vi gjerne skulle ha invitert omtrent alle vi kjenner. Likevel blir det et relativt stort bryllup med 50-60 gjester, så noen venner blir det jo. Jeg har ei venninne, eller bekjent er vel riktigere nå for tiden. Vi gikk på vgs sammen, var veldig nære venner da. Vi holdt kontakten endel det første året med studier, men etter det har det dabbet veldig av. Dels fordi vi bor på forskjellige steder, dels fordi vi har utviklet oss i ulik retning, dels fordi det bare ble sånn. Slik det ofte blir. Det er 10 år siden vi gikk ut av vgs. Jeg ble invitert i bryllupet hennes for 4-5 år siden. Allerede da var det lite kontakt mellom oss. Jeg dro, hadde det kjempehyggelig. Etter det har vi snakket utrolig lite sammen. Hun har vært opptatt med mann og barn (jeg har truffet mannen hennes en gang, i bryllupet. Barna deres har jeg aldri truffet), jeg med studier og jobb. Når vi en sjelden gang snakkes følger jeg veldig på at vi ikke har så mye til felles lenger. I tillegg blir mitt intrykk av mannen hennes stadig dårligere (han og jeg har et par nærere felles venner, hun har også fortalt et par ting...). Jeg liker ham rett og slett ikke, han har noen trekk som er direkte usympatiske. Så det er hyggelig om hun kunne komme i bryllupet, jeg vil helst ikke ha ham der. Samtidig vet jeg at det ikke er så enkelt som at liker = invitere til bryllup, liker ikke = ikke invitere. Nå er det vel rundt et halvt år siden jeg snakket med henne sist. Før det igjen var det kanskje ett år. Spørsmålet er: invitere eller ikke? Hva ville dere gjort? Anonym poster: ef070bae19e5e5f9b0f0528fcda22a05
Poko Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Jeg synes at som en generell regel ber man dem som har invitert en selv. Ikke la være å invitere venninnen din pga mannen hennes ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 takk for svar! Nei - å ikke invitere pga ham er ikke et alternativ, det blir for barnslig. Jeg regner med vi kommer til å få alt for lite tid med hver gjest som det er, så egentlig plager det meg ikke så veldig. det ble bare enda en ting som gjorde det litt mindre logisk å invitere dem. Anonym poster: ef070bae19e5e5f9b0f0528fcda22a05
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Men herregud, dere har ikke kontakt - dropp begge! Anonym poster: 409a32aab722457d2836d44cc8f767b5 2
Skjønningen Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Du burde be de som du ønsker å ha der, synes jeg. Selv utelukker jeg å be folk som jeg har lite eller ingen kontakt med, for jeg tenker at det bare blir kleint for dem og for meg, for ikke å glemme at det koster en del ekstra pr. kuvert og jeg er ikke villig til å spe på for folk jeg kan klare meg uten i det dagligdagse. Mitt råd er at du tenker på deg selv og på hva du føler er rett. Hadde du vært i hennes bryllup for et år siden så hadde kanskje saken vært en annen, men det er 5 år siden og siden den gang har dere bare drevet lengre fra hverandre, så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet om du tar henne av lista. Det er dine penger og din store dag, så inviter de du vil ha der. Jeg tenker også at det er bedre å invitere bare de nære og kjære og varte dem opp skikkelig, enn å invitere alle og en hvermann slik at det følgende blir mindre på de som "fortjener" mest. 1
Amens Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Gubben min lot være å invitere ett par som han var i bryllupet til for flere år siden (lenge før vi ble sammen) rett og slett fordi han ikke har noe med dem å gjøre lenger. Man snubler jo i hverandre av og til, men ellers er det ingen kontakt. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Jeg tenker at man må være i overkant glad i bryllup om man blir fornærmet over å ikke bli invitert til noen man ikek har kontakt med lengre. Ønsker du å be henne, og har plass og penger til det så gjør du det, hvis ikke syns jeg fint du kan la være. 1
Petalouda Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Da jeg giftet meg første gang inviterte jeg ikke en jente jeg var forlover for fem år tidligere, rett og slett fordi kontakten var blitt redusert til et absolutt minimum. For meg var det helt rett avgjørelse. Nå skal jeg gifte meg igjen, denne gangen skal jeg droppe alle pliktkusinene også. Det er ingen vits i å ha åtti stykker på gjestelisten når tyve av dem er kusiner med ektefeller man aldri prater med ellers i året. Vi skal fylle kirken og festen med gode venner, alle andre behøver vi ikke der :D 1
Gjest Adriane Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Det er nok opptil flere jeg har vært i bryllup hos opp gjennom årene, som ikke kommer til å bli invitert til vårt bryllup. Noen fordi de er "pliktkusiner og -fettere" som Petalouda kaller dem ;-) Andre fordi man overhodet ikke har kontakt lenger, og det ikke finnes det minste naturlig at de deltar på bryllupet vårt. Det er mulig det er en uskreven gammel regel at man inviterer de man selv har vært i bryllup hos, men den er bare én av mange "regler" vi ikke kommer til å bry oss noe om
angelica100 Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 nei jeg synes man velger helt selv om man vil invitere noen eller ikke selv om jeg selv tror jeg velger og invitere de jeg har vært invitert til fordi de føles naturlig for meg og ha med i mitt bryllup.
LukaFrost Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Jeg har vært i bryllup flere ganger til folk jeg ikke kommer til å invieter i mitt eget bryllup. Dette fordi jeg ikke har særlig kontakt med dem og grunnen til at jeg var bedt i i deres bryllup er at jeg var sammen med min daværende samboer som var venn/slekt med brud/brudgom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå