AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Da må jeg altså krype til korset og innse at sykepleierstudiet viser seg å være mye mer krevende enn først antatt. Og jeg trenger dermed tips til å strukturere hverdagen min litt bedre! Jeg har tidligere studert matematikk, og jeg har studert økonomi ved NHH. Dermed trodde jeg at jeg hadde fått brynt meg på litt "tyngre" studier, og at sykepleie skulle være en lek i forhold.. Men den gang ei. Det er så vanvittig mye å gjøre! Jeg er så absolutt ikke vant med en full timeplan, med både forelesninger, lab, øvelsespost, og så kommer selvstudie utenom. Tidligere har jeg hatt et par forelesninger for dagen, og da holdt det å sitte en 5-6-7 timer på skolen totalt for å få gode karakterer. Ikke nok med det, vi har tidligere hatt stort sett en hovedbok å forholde oss til i hvert fag, mens nå føler jeg at det er en million. Greit at det ikke er mange av dem som må leses perm til perm, men det er likevel uendelig mye mer pensum enn jeg noen gang har hatt før. Det er tre kapitler her, 6 kapitler der, en haug med artikler, osv.. Hvordan organisere alt dette? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne en gang? Dere som er vant med slike studier, hva er den beste måten å sette opp dagene på? Hvor mye tid tilbringer dere på skolen? Hvor mye gjøres hjemme? Jeg har den fordelen at jeg leser raskt, og har klisterhjerne, men det er likevel såå masse som skal gjennomgås. Er supertakknemlig for alt av tips og råd:) Anonym poster: 2ddae0fb195d55bd0eeb421fe5585853 1
Gjest Hjerte Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Sykepleiestudiet krever masse jobbing, men det er verdt det:) Ble selv ferdigutdannet for 2 år siden. Mitt beste tips er faktisk å finne deg en jobb innen helsevesenet ved siden av skolen. Da kan du knytte teori opp mot praksis og da går alt så mye lettere:) Jobbet selv i hjemmesykepleien mens jeg gikk på sykepleien. Det følger mye ansvar med å jobbe som sykepleier, så det er mye som skal sitte, Det går bra skal du se, lykke til:) Og, da du kommer til Bachelor: ikke velg et nytt tema, velg noe du har jobbet med før og sitter inne med en del kunnskap om fra før. Da går alt så mye lettere
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Sykepleiestudiet krever masse jobbing, men det er verdt det:) Ble selv ferdigutdannet for 2 år siden. Mitt beste tips er faktisk å finne deg en jobb innen helsevesenet ved siden av skolen. Da kan du knytte teori opp mot praksis og da går alt så mye lettere:) Jobbet selv i hjemmesykepleien mens jeg gikk på sykepleien. Det følger mye ansvar med å jobbe som sykepleier, så det er mye som skal sitte, Det går bra skal du se, lykke til:) Og, da du kommer til Bachelor: ikke velg et nytt tema, velg noe du har jobbet med før og sitter inne med en del kunnskap om fra før. Da går alt så mye lettere Planen er å finne seg relevant jobb etter jul. Foreløpig har jeg ikke relevant erfaring, samtidig som jeg har en jobb jeg elsker. Mens i januar begynner praksisen, slik at jeg regner med det blir lettere å få jobb når jeg har vært ute i praksis, samt nærmer meg slutten på 1.året:) Har du flere råd å komme med så settes det pris på Velkommen til høyskolelivet. For NHH er et universitet? Anonym poster: d6987dd9a8573063f663fdf745fd89b2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 For NHH er et universitet? Anonym poster: d6987dd9a8573063f663fdf745fd89b2 Jeg sitter litt med samme følelsen, bare at jeg har begynt på master i økonomi. Trodde det skulle gå greit jeg ettersom jeg jobbet strukturert på bacheloren (8 timer til dagen), så jeg fikk litt sjokk da jeg så arbeidsmengden. Farvel til 8-timersdager og farvel til prinsippet om å ikke lese etter kl 20 på kvelden, og enda mer farvel til helgefri. Akkurat nå er alt bare kaos, men jeg velger å tro at det vil ordne seg om en måned når jeg er inne i det og har funnet ut hvordan det funker for meg og hvilke rutiner som er best. Ingen gode råd her altså, siden jeg studerer noe helt annet, ville bare si at jeg kjenner til følelsen. Anonym poster: 9e705c0f48b5298c0834d9de91817807
Capt. Obvious Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Etter min erfaring har jo de fleste studier en "hovedbok" (eller flere) samt en del tilleggsliteratur i form av andre bøker, artikler, konferansepreparasjoner etc. Kunsten er å finne ut hva som er eksamensrelevant og legge opp en prioritert liste over hva du MÅ lese, hva som BØR leses og hva som egentlig ikke er så viktig. Nå har jeg aldri studert sykepleie, men jeg kan tenke meg at det som er relatert til sikkerhet i forhold til utøvelse mot pasienter er veldig viktig, derfor ville jeg nok satt det øverst på lista.
Rosalie Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Velkommen til livet som profesjonsstudent. Mitt tips er å sette opp detaljert timeplan over hele uken. Altså i tillegg til all obligatorisk undervisning, så setter du opp når du skal jobbe med hvilket emne og når du skal gjøre obligatoriske oppgaver. Og følg denne slavisk. Da får du det så mye bedre enn om du skalter og valter med tiden, og ender opp med å sitte med obligatoriske oppgaver i siste pausene før innlevering eller sent på lørdag kveld når du egentlig gjerne skulle vært litt sosial...
Gjest Tammie Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Jeg ble selv ferdigutdannet i fjor. Med en gang virker det veldig oveveldende, men hvert semster har jo ulike læringsmål - se i det heftet som er så hellig der det står hva dere skal gjennom. Strukturer deg etter den. Anatomi må leses jevnt og trutt for at du skal forstå og huske. Studieoppgavene (som jeg syntes det var ALT for mange av! 10 hvert år!) bør du begynne med så fort du kan, det hoper seg raskt opp! Lag en plan med alt du vet du skal gjennom og gi deg selv realistiske frister. Lykke til, det er deilig når du er ferdig!
Gjest Tammie Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Etter min erfaring har jo de fleste studier en "hovedbok" (eller flere) samt en del tilleggsliteratur i form av andre bøker, artikler, konferansepreparasjoner etc. Kunsten er å finne ut hva som er eksamensrelevant og legge opp en prioritert liste over hva du MÅ lese, hva som BØR leses og hva som egentlig ikke er så viktig. Nå har jeg aldri studert sykepleie, men jeg kan tenke meg at det som er relatert til sikkerhet i forhold til utøvelse mot pasienter er veldig viktig, derfor ville jeg nok satt det øverst på lista. Nå er det faktisk sånn at sykepleie er så sammensatt at det går ikke an å ha en hovedbok. Du har åtte bind med sykdomslære og anatomi. En etikkbok. Fire grunnleggende sykepleiebøker. Hver sykepleieteori har sin bok også er det tusenvis som skriver om dem. Du har psykiatribøkene, ernæringsboka, du ha må de tre bøkene som sykepleiediagnoser og tiltak. Så det er ikke vanskelig å forstå at det er en smule uoversiktlig. 3
Capt. Obvious Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Nå er det faktisk sånn at sykepleie er så sammensatt at det går ikke an å ha en hovedbok. Du har åtte bind med sykdomslære og anatomi. En etikkbok. Fire grunnleggende sykepleiebøker. Hver sykepleieteori har sin bok også er det tusenvis som skriver om dem. Du har psykiatribøkene, ernæringsboka, du ha må de tre bøkene som sykepleiediagnoser og tiltak. Så det er ikke vanskelig å forstå at det er en smule uoversiktlig. Nettopp derfor jeg skrev "en hovedbok (eller flere)".
Gjest Tammie Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Men da blir det jo ikke en hovedbok, det blir diverste bøker om ulike emner? Slik tenkte jeg :-) Whatever, jeg skal ikke gå helt offtopic her!
Gjest HunterLady Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Jeg er sykepleierstudent på siste året og de absolutt travleste årene er vel de to første. Det virker nokså uoverkommelig i starten, men det er egentlig ikke så ille som det virker. Jeg anbefaler deg å starte å lese tidligst mulig og få deg en jobb der du får muligheten til å øve på ulike prosedyrer. Det er enormt vanskelig å skulle testes i praktisk-muntlige eksamener dersom du kun har lest deg til prosedyrene og øvd noen få ganger i laben. Du trenger forresten ikke alle bøkene. Kjøp eller lån bøkene som det er tydelig at er hovedbøkene, f.eks de bøkene der hele eller over halve boka er pensum. Du trenger ikke kjøpe bøker der det kun er 2 kapitler som er pensum. Du behøver heller ikke lese absolutt alt av artikler med mindre du har veldig god tid. Mange anbefaler å sette opp en leseplan/studieplan der du skriver konkret fra dag til dag hvilke kapitler eller øvingsoppgaver du skal ta for deg. Dersom du er et menneske som liker organisering og struktur så bør du lage slike planer. Jeg personlig har aldri klart å fullføre mine studieplaner, så jeg leser litt her og der, f.eks kapitlene som omhandler forelesningene man har den og den uken. Og gjør oppgavene i bøkene for deg selv, selv om ikke dette er noe du må levere inn. Det hjelper deg å huske alt tusen ganger bedre. Jeg har også klisterhjerne, men til og med de beste klisterhjerner kan få problemer på dette studiet. Det gjelder ikke bare å huske, men å forstå sammenhengene og helheten dersom du skal bli en god sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Mange tror at sykepleierstudiet er så veldig lett, men det er tross alt et profesjonsstudie så det krever litt jobbing også. I tillegg til de "opplagte" fagene som anatomi, farmakologi, patologi og etikk. Så er det samfunnsfag, forskning, pedagogikk og ledelse. Mye skal rekkes på tre år. Og opp i alt dette så skal man mange praksisperioder og en haug med oppgaveskriving. Mitt råd: senk skuldrene, les pensum som er til forelesningene og skriv gode notater fra de. Da blir det mye lettere å lese til eksamen. Ta for deg bare ett fag om dagen om det er mulig, da blander du ikke så mye. Lån bøker på biblioteket om du har mulighet til det, når det gjelder bøker som bare har et par kapitler til pensum. Skriv opp alle prosedyrene dere skal lære og gå igjennom dem i hodet (hver minste lille detalj) etter du har lært dem på skolen. Øv sammen med gruppen din så alt sitter, for nervøsiteten kan fort ødelegge om du er i tvil på eksamensdagen. Du har en stor fordel at du har klisterhjerne når det er mye som skal huskes. Alle skolene legger opp årene forskjellig, så det er store forskjeller hva man lærer og hva det legges vekt på. Min store overraskelse var at det var mye fokusering på samfunnsfag og forskning. Etter andre året så hadde vi ikke noen typiske helsefag. Jeg syntes 1 og 3 året var tyngst. 2 året var bare gøy med masse patologi. Anonym poster: 055c00291a0d6ee95e09f0673340296c
Gjest test123 Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 Men hvorfor sluttet du på matematikk og nhh? tror de fleste studier med mye obligatorisk tar lengre tid. ellers synes jeg det alltid er vanskeligere i starten når man ikke har så mange knagger å henge informasjonen på og ikke klarer å sile ut den viktigste informasjonen.
JohnS Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 For NHH er et universitet? NHH er en tulleskole!
pinar Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 På sykepleierstudiet er det mye teori som er lettere å forstå når man praktiserer. Når du skal ha praktisk eksamen bør du i tilegg til å lese teori rundt prosedyrer øve, øve og øve dem inn på øvelsesposten. Dette er ferdigheter man må ha i henda, og ikke bare i hodet selv om man hele tiden skal vite hvorfor man gjør sånn og sånn. Kjøp deg noen gode anatomi og sykdomslære bøker, selv er jeg veldig glad i klinisk sykepleie og syns de er utrolig bra! Dere kommer 1. året sikkert til å ha mye fokus på grunnleggende behov som sirkulasjon, respirasjon, eliminasjon ++. Les og tenk helhet. Selv er jeg ikke god i å følge en oppsatt studiepla, men jeg leser mye på kveldene som er da jeg fungerer best. Vi har veldige mye oppgaver, og da er det flere temaer som skal leses på for å kunne klare å skrive gode oppgaver. Medikamentregningen har du kanskje ikke vansker med, men jeg anbefaler likevel å starte å regne tidlig. Kort fortalt vil jeg egentlig si at sykeleie er et gjøre fag hvor teorien fester seg mye bedre når du praktiserer. Når du skal i praksis, les om ulike medikamenter som er vanlige, lær deg hva de virker mot, bivirkninger osv, som sykepleier er det viktig å vite sånt med tanke på at observasjon av pasienter er noe du gjør hele tiden. En god ide å skaffe seg jobb på skehjem eller hjemmesykeleie ved siden av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå