AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Søstra mi skal til Tyskland uka etter høstferien med klassen. De har fått noen regler, der det blant annet står at de som blir tatt i å røyke ellrer drikke eller oppfører seg dårlig blir sent rett hjem på flekken, greit nok det, Jeg er ikke i mot regler. men det jeg reagerer på er det også står at de som blir tatt i å ha sex, eller som tar tatovering, piercinger eller driver på med annen usømmelig adferd eller som har det motsatte kjønn med inn på hotellrommet også blir blir sent hjem med en gang. Det står også at norsk lov følges og de blir sent hjem om norsk lov brytes selv om det ikke skulle gå i mot tysk lov. Men hvorfor det? De går på vgs er 17 -18 år, alle vil være 18 i løpet av året og de fleste er alt 18. Hvorfor er tatovering eller pircing satt sammen med "usømmelig adferd"? Er det rett og sende hjem en 18-åring som tok en piercing eller fikk en tatovering på klassetur eller som hadde lovlig sex? Hvorfor setter skolen opp den slags regler når de er så gamle? Jeg vet ikke om det er skolen eller klassestyrer som har den, men jeg vet at klassestyreren har vært lærer på ungdomsskolen før og nektet å ha sexundervisning så vet ikke helt om dette er noe personlig. Kan også si at dette er en helt normal klasse som ikke er kjent for å drive med tull og tøys. Det står også i reglene at de ikke vil få lov å gå alene i byen, selv ikke på fritiden, men at de må ha med seg en voksen overalt de skal. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Skolen har jo ansvaret for dem så er jo litt forståelig, men en 18-åring er jo voksen avlikevel. Hva synes dere om det? Anonym poster: 963680b0734deb8eb192ab4cc2c36172
Gjest RompeRusk Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Fordi det er en tur hvor lærerne er ansvarlige for alt som skjer på turen. 19
Mafalda Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Tja- jeg tenker at disse reglene går det an å leve med på en skoletur og vel så det. Så får de ta piercingen en annen gang og ha sex når de kommer hjem. Det er snakk om en uke, og jeg synes reglene er helt kurante. Eneste jeg synes er litt strengt er at de må ha med seg en voksen hvis de går i byen, men selv det ville jeg ikke giddet å lage noe rabalder av. Lærerne har ansvaret, og det finnes mange foreldre som ville gått totalt bananas dersom Prinsen eller Prinsessa kom hjem fra skoleturen med klamydia eller tatovering... 11
Soleklart Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Fordi skolen er ansvarlig for alt som skjer der nede. Fordi noen er under 18, kan det føles urettferdig å ha to sett med regler. Hvis de over 18 skal syte og klage over reglene synes jeg ikke at de er voksen til å bestemme slikt uansett. Det følger risiko med alle aktivitetene der er laget regler for. Jeg mener at hvis du ikke klarer å la vær med å ha sex, ta piercing eller tatovering på en uke, da burde de ikke gjøre slikt. 4
Muscae Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 De er kanskje dekket av skolen sin forsikring på denne turen? Jeg vet ikke, men dersom de er det, så vil jo tattoo og piercing, vandring alene i gatene osv kanskje få konsekvenser, som igjen må tas over skolens reiseforsikring. Det med sex og det andre kjønn på hotellrommet og sånt er bare tåpelig, og det synes jeg både elever og foreldre skal reagere på, da skolen ikke har NOE Å GJØRE MED hvem, hvordan eller når man har sex, som myndig person. (Selvsagt skal man ikke ha sex der det er i mot norsk lov, som på offentlige steder osv, men på et hotellrom finnes det ingen lover om dette). 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Får jeg ikke tattis på tur, kan det være det samme, lixom. Anonym poster: 55213582b7f24c3b28e87fe2bb57c5c1 10
Gjest Modig mor Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Ekstremt upassende bruk av forstavelsen "nazi". Det er sagt mye fornuftig allerede, men i tillegg:Disse reglene sikrer kanskje at også de ungdommene som *har* så strenge foreldre, får lov til å være med på turen. Og det at alle kan være med, er et udiskutabelt gode.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 da vi dro på klasse tur på ungdomskolen, fikk vi ikke lov å drikke eller røyke osv. men vi fikk lov til å være på hotellrommene til hverandre (gutter å jenter om hverandre) på dagene selvsagt. synes det er rart at det ikke skulle være lov. det var noen som tok tattoveringer og. men ingen ble sendt hjem. Anonym poster: 2b1efcb51371e7532ed01e2b12318828 1
Gjest Doh Skrevet 30. august 2012 #10 Skrevet 30. august 2012 Synes reglene er helt fine jeg. Mamma er lærer på vgs og har akkurat vært på tur, der var det også rett hjem om noen ble tatt med alkohol, røyka ol. Vi hadde også sånne regler. Vanlig at skolens ordensreglement også gjelder på tur. Om folk vil ha tattis eller piercing får de ta det hjemme i Norge, og det er ingen som dør av en liten uke uten sex. Du skriver det jo selv til og med, det er skolen som har ansvar for de 7
Gjest O___o Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 " Ikke drikk,pul,spy,sloss,ta tattiser/piercinger" høres ut som helt OK krav til IKKE-MYNDIGE ELEVER på en SKOLEtur Men jeg tror det er vanskelig å forstå, når man er 17 år og har lyst til å drikke, pule, ta tatoveringer og piercinger. 7
Sulosi Skrevet 30. august 2012 #12 Skrevet 30. august 2012 Reglene er helt ok. Tror ikke de er uvanlig strenge heller. Jeg har nå reist på turer med både korps og skoler, som ungdom og som voksen leder og det har vert de samme reglene der. 3
LittleJ Skrevet 30. august 2012 #13 Skrevet 30. august 2012 Så sykt strengt =P Når vi var på tur fikk vi lov til å røyke så lenge vi stumpa den om læreren kom i nærheten. Vi fikk lov til å gå uten voksne (måtte være minst to, men det var jo ikke no problem), piercing og tatovering ble vel ikke nevnt engang! Ikke sex heller for den sakens skyld, men vi fikk lov til å være på hverandres rom... Og vi reiste i 10. klasse =) Og ikke engang den KRISTNE skolen vi reiste med hadde fullt så strenge regler som det der =P
Gjest Doh Skrevet 30. august 2012 #14 Skrevet 30. august 2012 Så sykt strengt =P Når vi var på tur fikk vi lov til å røyke så lenge vi stumpa den om læreren kom i nærheten. Vi fikk lov til å gå uten voksne (måtte være minst to, men det var jo ikke no problem), piercing og tatovering ble vel ikke nevnt engang! Ikke sex heller for den sakens skyld, men vi fikk lov til å være på hverandres rom... Og vi reiste i 10. klasse =) Og ikke engang den KRISTNE skolen vi reiste med hadde fullt så strenge regler som det der =P De regnet vel kanskje med at dere oppførte dere i og med at det var en kristen skole og de dermed tenkte at snille, kristne ungdommer ikke holder på med sånt 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #15 Skrevet 30. august 2012 Hvis pulings ikke er lov så er det vel ok med litt petting vel? Anonym poster: a2f079e43c9d8a7caaef716aeb33ed9a 3
LittleJ Skrevet 30. august 2012 #16 Skrevet 30. august 2012 De regnet vel kanskje med at dere oppførte dere i og med at det var en kristen skole og de dermed tenkte at snille, kristne ungdommer ikke holder på med sånt Skolen vår var ikke kristen! Men man reiser jo sammen med en annen skole og de var kristne =) HiHi... Syns jeg kan se meg på kristen skole xD
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #17 Skrevet 30. august 2012 Jeg forstår reglene, og skolen har jo et ansvar for elevene. Er ikke alle foreldren som ønsker å sende elevene sine alene på tur for første gang uten at noen passer på. Hvor mange av elevene på 17-18 år har vært alene på tur - uten foreldre eller anne voksen? Og de klarer seg vel en uke uten sex? Eller er de så desperate? Tror nok de bare har satt disse reglene for å ha satt de. Bedre å være føre var enn etter snar, liksom? Tenk om skolen blir saksøkt fordi de ikke hadde satt reglene, fordi Turid på 17 ble gravid under turen med Kåre, fordi de drakk seg drita. Nå kan iallfall skolen fraskrive seg alt ansvar om det skjer, for da er det bare å sende hjem drittungene Anonym poster: d1791922f48e43441ecb9b3d7bc1a17f
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 Vel, nå lever vi i Norge, og ikke USA, så å saksøke en skole fordi to elever har hatt sex vil nok ikke akkurat ha særlig stor gjennomslagskraft.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 31. august 2012 #19 Skrevet 31. august 2012 Tja- jeg tenker at disse reglene går det an å leve med på en skoletur og vel så det. Så får de ta piercingen en annen gang og ha sex når de kommer hjem. Det er snakk om en uke, og jeg synes reglene er helt kurante. Eneste jeg synes er litt strengt er at de må ha med seg en voksen hvis de går i byen, men selv det ville jeg ikke giddet å lage noe rabalder av. Lærerne har ansvaret, og det finnes mange foreldre som ville gått totalt bananas dersom Prinsen eller Prinsessa kom hjem fra skoleturen med klamydia eller tatovering... Ja, men ærlig talt, da jeg gikk på ungdomskolen, så fikk vi gå alene i oslo selv om vi ikke var kjent. Vi fikk det på folkehøgskolen også. Der fikk vi som var 18 lov til å drikke også. Og gå alene som 16åring i hellas fikk vi også lov til. 1
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #20 Skrevet 31. august 2012 Det er litt mer tungvint å være turist i Tyskland, hvor så godt som INGENTING står på engelsk, og hvor " No English" er stort sett hva mange tyskere kan av engelsk. Tyskland er generelt et sted man ikke burde dra Med mindre man kan en hel del tysk (... og er en jævel på mimeleken / lage illustrasjoner med hendene i lufta )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå