amonyn Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Er det slik at man ikke kan overvåke privat grunn uten å sette opp skilt? Har planer om å sette opp kamera i kjellerboden. Det er noen som bryter opp låser og forsyner seg av frysere og det som er. Vil finne ut hvem dette er, og klarer ikke sitte i en kald bod hele natten for å ta dem. Tør ikke heller, i tilfelle det er noen skumle folk. I min bod ferdes ingen andre enn meg, og kameraet skal ikke filme annet enn fryserlokket. Synes da det er helt på trynet at jeg må varsle om at det filmes, når jeg filmer et sted ingen kan gå inn i uten å være kriminell. Har fått frastjålet en haug med kjøttvarer (sikkert et par tusen), pluss diverse annet. Satt inn ny lås, men de kommer seg inn uansett. Bryter opp, skrur ut skruer, klipper lås osv. Noen som har noen tips om hvordan jeg skal få dem til å slutte? Helst vil jeg finne ut hvem det er, og la denne personen få sin straff av politiet. Men hvilken som helst hevnaksjon/avskrekking mottas med takk.
Lutetium 71 Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Det må nok skiltes ja. Datatilsynet er the go to place (pdf-fil).
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 om du setter skilt på døren kan det godt hende tyven tror det bare er et dårlig forsøk på å få vekk tyven! Anonym poster: 505c3013e8f16d8d09a2909f737bb485
HvittHus Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Du har lov å filme privat grunn. Så bare film i vei;-)
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2012 Det må nok skiltes ja. Datatilsynet er the go to place (pdf-fil). Har vært inne på sidene der, og jeg vet jeg har lov til å filme, og egentlig også at jeg må sette opp skilt. Siden de skriver at skjult overvåkning er ulovlig. Bare synes det er idiotisk at kriminelle beskyttes på denne måten, og spør her for å være helt sikker (tolkninger/erfaringer). Holder det forresten å sette opp skilt på kjellerdøren? Eller må man skilte akkurat der overvåkningen er? om du setter skilt på døren kan det godt hende tyven tror det bare er et dårlig forsøk på å få vekk tyven! Anonym poster: 505c3013e8f16d8d09a2909f737bb485 Sant nok Du har lov å filme privat grunn. Så bare film i vei;-) Ja, men jeg vil ikke avskrekke tyven fra å stjele, jeg vil ta ham! Og når jeg setter opp skilt, kan det være han slutter.
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2012 Og kan det være bare et ark som er printet ut, eller må det være "ordentlig" skilt?
HvittHus Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Har vært inne på sidene der, og jeg vet jeg har lov til å filme, og egentlig også at jeg må sette opp skilt. Siden de skriver at skjult overvåkning er ulovlig. Bare synes det er idiotisk at kriminelle beskyttes på denne måten, og spør her for å være helt sikker (tolkninger/erfaringer). Holder det forresten å sette opp skilt på kjellerdøren? Eller må man skilte akkurat der overvåkningen er? Sant nok Ja, men jeg vil ikke avskrekke tyven fra å stjele, jeg vil ta ham! Og når jeg setter opp skilt, kan det være han slutter. Haha snakk om å ikke få med seg ordlyden i førsteposten da Men det at du skal merke betyr jo bare at du er pliktig til å sette opp et skilt, så hvis du setter opp et lite unseelig et i inngangen, er det ikke sikkert at tyven vil se dette. Og da har du`n 1
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2012 Haha snakk om å ikke få med seg ordlyden i førsteposten da Men det at du skal merke betyr jo bare at du er pliktig til å sette opp et skilt, så hvis du setter opp et lite unseelig et i inngangen, er det ikke sikkert at tyven vil se dette. Og da har du`n Hva mener du med "å ikke få med seg ordlyden"? Fikk med meg at h*n mener at man ikke skal spørre her, man skal lese seg til alt. Men det er faktisk ikke alt man kan lese seg til. For eksempel typen skilt. Det står: "All overvåking skal tydelig varsles slik at alle som overvåkes er klar over at dette faktisk skjer. Det skal gå fram av informasjonen hvem som er ansvarlig for overvåkingen, og hvilken type overvåking det er snakk om. Skjult overvåking er ikke tillatt." Da spør jeg om jeg kan PRINTE ut dette skiltet, eller om det må bestilles. Forresten; skjult overvåkning er ikke tillatt? Betyr det da at jeg har gjort noe ulovlig da jeg filmet hunden alene hjemme, uten å merke døren min? For det kunne jo være noen brøt seg inn og da ble overvåket ulovlig Hva med når jeg bruker webcam? Da kan faktisk noen bli filmet hvis de står i vinduet i stua... Det er ikke alt man kan finne svar på ved å google.
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2012 Bor også i borettslag, vil det si at jeg ikke kan sette opp kamera i min leilighet/bod? Eller gjelder de reglene bare for fellesarealer?
HvittHus Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Hva mener du med "å ikke få med seg ordlyden"? Det var jeg som ikke fikk med meg ordlyden i første post, så innlegget mitt ble temmelig meningsløst. Men jeg synes du skal printe ut skiltet i en passe størrelse, og så satser du på at tyven ikke ser det.
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 30. august 2012 Det var jeg som ikke fikk med meg ordlyden i første post, så innlegget mitt ble temmelig meningsløst. Men jeg synes du skal printe ut skiltet i en passe størrelse, og så satser du på at tyven ikke ser det. Sender en mail til Datatilsynet først. Ser ut som at leiligheten/boden min ikke er privat grunn Så da må vi ha 2/3 flertall i borettslaget for å sette inn kamera.
Lutetium 71 Skrevet 30. august 2012 #13 Skrevet 30. august 2012 Sender en mail til Datatilsynet først. Ser ut som at leiligheten/boden min ikke er privat grunn Så da må vi ha 2/3 flertall i borettslaget for å sette inn kamera. Er det en fellesbod? Da er det vel strengt tatt ikke helt privat, nei. Meile Datatilsynet er ikke dumt nei.
amonyn Skrevet 30. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 30. august 2012 Er det en fellesbod? Da er det vel strengt tatt ikke helt privat, nei. Meile Datatilsynet er ikke dumt nei. Nei, det er min private bod. Har mailet dem nå, men det tar jo litt tid før jeg får svar. De skal jo ha beskjed uansett. Hvis det med privat grunn er i orden, så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal få lov.
Muscae Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Sett opp et bittelite skilt, så filmer du skiltet, setter opp kameraet, og når tyven blir tatt på film så poster du på facebook og youtube. Da kan du raskt få identifisert tyven, han/hun blir uthengt på nettet, og vil dermed få seg en lærepenge. Du vil kanskje få en liten bot dersom det blir oppdaget (og det tviler jeg på med politiets prioriteringer i dag), men du sparer mye på at tyveriene opphører. Kjøtt og andre frysevarer er ikke akkurat billig i dag.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 Selvskudd funker også bra, men er kanskje litt ulovlig. Anonym poster: 3e6dadc84fb36497195d626cd2bea251 1
amonyn Skrevet 1. september 2012 Forfatter #17 Skrevet 1. september 2012 Sett opp et bittelite skilt, så filmer du skiltet, setter opp kameraet, og når tyven blir tatt på film så poster du på facebook og youtube. Da kan du raskt få identifisert tyven, han/hun blir uthengt på nettet, og vil dermed få seg en lærepenge. Du vil kanskje få en liten bot dersom det blir oppdaget (og det tviler jeg på med politiets prioriteringer i dag), men du sparer mye på at tyveriene opphører. Kjøtt og andre frysevarer er ikke akkurat billig i dag. Det tør jeg ikke. Venter på svar fra Datatilsynet. Dessuten er det, etter all sannsynlighet, noen jeg kjenner. Så om jeg får tyven på film, klarer jeg å identifisere selv.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #18 Skrevet 2. september 2012 Herregud, det er din private bod, film i vei. Du får si at kameraet egentlig ble satt opp for å filme deg og kjæresten/samboer/ektemann/elsker når dere hadde bod-sex og så glemte dere å ta det ned. Anonym poster: 7fbc1b3ed93a8fba9f58f540ddf0c680 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå