Gå til innhold

Utforming av søknad på e-post


Labella

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke på en jobb hvor det bli bedt om at søknaden sendes som e-post. Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal utforme søknaden.

Bør jeg skrive søknaden direkte i e-posten, og skal den da utformes som et standard "brev"?

Eller er det mest hensiktmessig å sende søknaden som et vedlegg? Og bør jeg da velge pdf, html eller vanlig doc-format?

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri skrevet søknaden i e-posten! Det virker for meg for enkelt (men så har jeg IT-utdannelse og -erfaring da.).

Det jeg har gjort er å skrive en søknad og en CV i Word. Så lagrer jeg disse som pdf og sender avgårde som vedlegg. En liten forklaring (av merknader og pdfforklaring) er det eneste som står i e-posten.

Ikke sende i Word (*.doc)! Det er en sikkerhetsrisiko (om enn ikke så himla svær). Jeg skriver det gjerne i e-posten at søknaden er vedlagt som pdf og ikke doc, da doc kan inneholde macrovirus og pdf kan leses på tvers av plattformer. Så ber jeg om en tilbakemelding dersom de ikke får det til.

Og send for guds skyld ikke mail i html! Det ser helt dass ut om du møter på en annen plattform enn det du sender fra - og er du heldig så møter du på meg og jeg leser ikke htmlmail, av sikkerhetsgrunner. Av sikkerhetsgrunner bør også *.html unngås. Flere av de siste virusene bruker html til å infisere seg rundt...

Mao: bruk *.rtf (funker fint i Word, ser ut som *.doc, men kan ikke inneholde macrovirus) eller *.pdf (dersom du kan få tak i et program som gjør om til *.pdf da ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderte å skrive søknaden direkte i e-posten var jo at jeg ønsker at det skal være minst mulig "pes" for de som skal lese søknaden.

Pdf er helt klart førstevalget mitt, men da jeg vet at det sitter en del folk rundt omkring uten å ha innstallert nødvendig programvare for å kunne lese pdf er jeg litt usikker likevel. For hvis det skulle vise seg at de ikke får opp søknadenmin, og de har ørten andre søkere, vil de kanskje ikke gidde å ta seg bryet med å kontakte meg igjen.

Men når de ber om å få søknad som e-post kan jeg vel sannsynligvis regne med at de har programvare som trengs for å lese pdf-filer også :blunke:

*.pdf (dersom du kan få tak i et program som gjør om til *.pdf da ...).

Siden jeg vurderer å bruke pdf-format har jeg selvfølgelig nødvendig programvare på min egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt søknad på e-post - da skriver en en e-post hvor jeg opplyser at søknad og cv ligger vedlagt, og så sende rjeg det med vanlige vedlegg. Søknad i word og cv som excel eller word...

Blir helt feil det da... hvordan gjør jeg dette best i pdf (?) og er det egentlig veldig positivt hvis de får søknad i et format de ikke har?

Føler meg helt dust her, men må spørre da. Kanskje jeg til og med lærer noe...? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sender søknader, så skriver jeg dem i Word, og konverter til pdf, og sender som vedlegg, med forklaring i selve eposten, akkurat som 14062003. MEN jeg søker kun på IT-jobber, og forventer at en fremtidig arbeidsgiver faktisk takler en PDF-fil. Det er også større sannsynlighet for at den går gjennom et antivirusfilter enn det Word-filer gjør, tror jeg.

Fordelen med å sende søknaden som vedlegg, er at du har større kontroll på selve dokumentet da. Spesielt gjelder det hvis du gjør om til pdf, da kan du boltre deg med fonter og layout, uten å trenge å tenke på at det ser likt ut i andre enden. (Dessverre kan man ta litt av også, men det er ditt problem.) PDF er plattformuavhengig, og kan dermed leses av alle som klarer å gå på internett og laste ned et gratis program. Hvis du sender som Word, må du være klar over at det finnes folk der ute som ikke har MSWord, og heller ikke alltid samme versjon som deg. Så hvis du lager masse fancy i siste Word-versjon, er det mulig det vil se helt rart ut hos mottakeren.

Hvis du skriver søknaden direkte i mailen, så ser det nesten litt for enkelt ut, synes jeg. Men jeg jobber med IT, og vet at mine forventninger til hva andre burde prestere på en PC, og hva folk faktisk kan, ikke alltid stemmer overens. Hvis du søker på jobber der IT ikke er særlig viktig, så gjør hva du vil. Det vil være lettere for en uerfaren mottaker å lese en mail uten et vedlegg, enn med vedlegg. Det har du rett i. Men hvis du har en litt avansert mottaker, så vil nok vedkommende lure på hvor lite du kan om IT, og kanskje bli litt skeptisk.

Til slutt er det du som vet hvor du søker, og hva du tror at mottaker kan takle. Men jeg ville satset på å sende med søknad og cv i vedlegg.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type jobber jeg søker, så tar jeg ikke sjansen på pdf. MEN søknaden sendes som vedlegg altså.

Jeg ville heller aldri skrevet søknaden rett i e-posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle råd og tips!

Nå er søknaden sendt som vedlegg i pdf-format. Så nå er det bare å håpe at min søknad blir lagt merke til i mengden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du husket å legge det ved da!

Sambo har gått gjennom mange søknader på epost. Dessverre var det en del som hadde skrevet at de hadde lagt ved søknad og cv, men i realiteten hadde de glemt å putte inn vedlegget før de sendte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du husket å legge det ved da!

hehe, husket heldigvis det - måtte sjekke og dobbeltsjekke at både søknad og cv var med flere ganger før jeg turde å trykke på send :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...